Zemřel Roland Peugeot

25. ledna, 00:00 - LUBOŠ HEGER
25. ledna, 00:00

Byl sice „jen“ předsedou dozorčí rady, ale přesto je označován za jednoho z nejvýznamnějších průmyslníků Francie

Proč byl tak významný? Protože Peugeot PSA je ve Francii čímsi jako Škoda Auto v Česku. Obstarává více než polovinu domácí autoprodukce a zaměstnává až 100 tisíc lidí. Dokonce i v postindustriální Francii je s automobilismem tím či oním způsobem spojené každé desáté pracovní místo. Vnuk zakladatele automobilky Roland Peugeot (20. března 1926 – 6. ledna 2016) se zapsal do historie zejména tím, že v čele dozorčí rady a s posvěcením státu pomáhal v roce 1976 s převzetím krachujícího rivala, totiž Citroënu.

Tímto krokem vybudoval z víceméně lokální značky mezinárodní gigantický podnik Peugeot PSA, který je dnes s prodejem okolo 1,7 milionu vozů druhým největším výrobcem automobilům v Evropě a postupně expanduje do světa.

ÚNOS DÍTĚTE

Roland je první z rodu Peugeotů, jenž získal vzdělání na Harvardu. K rodinnému byznysu se připojil ihned po ukončení studií v roce 1951 a zastával ve firmě celou řadu pracovních pozic. Jakožto viceprezident se stal obětí do té doby bezprecedentního násilí, když mu neznámí pachatelé unesli na jaře 1960 tehdy pětiletého synka Érica a jako výkupné žádali půl milionu („nových“) francouzských franků. Roland únoscům bez vědomí policie výkupné zaplatil a se synkem se o 57 hodin později šťastně shledal. Tisk tehdy nahlas spekuloval, jestli snad má společnost vzít na vědomí existenci „poctivých zločinců“ na jedné straně a neschopné policie na druhé.

V čele dozorčí rady stál Roland od roku 1972 až do roku 1998. V této době proběhla rozsáhlá modernizace a do vedení se dostali vůbec poprvé lidé bez příbuzenských vazeb na rod Peugeotů (třeba Jacques Calvet).

Načas Peugeot PSA dokonce převzal evropské firmy Chrysleru a vytvořil novou značku Talbot, která ovšem neměla dlouhého trvání. Společnost si akvizicemi nadělala velké dluhy a prodeje nebyly takové, aby se Talbot udržel nad vodou přes celá 80. léta.

ZTRÁTA VĚTŠINY

Roland Peugeot odstoupil z vrcholných funkcí v roce 1998, jako poradce ovšem zůstával stále po ruce a vedení s ním konzultovalo kdejaký krok. V závěru minulé dekády byl proto přímým svědkem krize automobilového průmyslu a v roce 2014 musel spolknout hořkou pilulku, když vláda za účelem rekapitalizace podniku koupila 14 procent akcií Peugeotu a dalších 14 procent prodala čínské státní automobilce Dongfeng. Firma si tak přišla asi na tři miliardy eur, ovšem rodina Peugeotů poprvé ztratila kontrolu nad automobilkou, neboť drží též rovných 14 procent akcií.

Roland se vyznačoval skromným vystupováním, do práce vždy jezdil v nejmenším modelu, který automobilka vyráběla, totiž Peugeotem 104. Zároveň byl ovšem předsedou Francouzské golfové federace a několika dalších golfových a automobilových klubů. Kdysi unesený synek Éric Peugeot (60 let) se většinu času zabývá jinými než firemními záležitostmi, ředitelem rodinného holdingu Etablissements Peugeot Freres je Rolandův druhý syn Jean­Philippe Peugeot.

O autorovi| LUBOŠ HEGER, heger@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče