Zchromlé zlaté ručičky

21. září 2015, 00:00 - Pavel Páral
21. září 2015, 00:00

Evropské energetické strojírenství ztrácí kompetenci, protože se nové elektrárny nestavějí a staré se často vůbec nevyplatí opravovat

ČEZ má problémy s opravami a rekonstrukcemi elektráren. A jak je zřejmé z materiálu tohoto vydání týdeníku Euro, nejsou to problémy banální. Ukazuje se, že dodavatelé nejsou schopni dodržet nejen termíny, ale ani kvalitu prací, za něž mají dostat dohromady kolem sto miliard korun.

Po pravdě řečeno, podobnost se zpravodajstvím o generálních opravách elektráren, které psal autor tohoto Focusu před třiceti lety v Rudém právu, je až zarážející. I tenkrát byly problémy se svary na kotlech či funkčností turbín. Opravy se zpožďovaly, soustavě chyběl elektrický výkon a strana a vláda to řešila a nikdy nevyřešila, stejně jako všechny další problémy způsobené nefunkčním socialistickým plánovaným hospodářstvím.

Na první pohled jediný rozdíl je snad v tom, že tenkrát šlo o svary kotlárny SES

Tlmače, kam v rámci federativního přerozdělování přetekly moderní svářecí technologie o dost rychleji než strojařská kompetence. Turbíny byly pochopitelně ze Škodovky.

Dnes jde o mezinárodní a respektované firmy, jako je třeba francouzský Alstom, ale rovněž četní další dodavatelé ze zahraničí i tuzemských luhů a hájů. Státní plánovací komisi a ÚV KSČ čtvrt století nevedeme a technologicky jsme urazili slušný kus cesty.

Tak co se to vlastně děje? Kam se poděly ty slavné zlaté české i jiné evropské ručičky, když hrozí, že některé kontrakty zůstanou nedokončené a firmy raději zaplatí penále, než by se mořily s odstraňováním důsledků zpackané práce?

Nejpravděpodobnějším důvodem je to, že se naplnila hrozba, před níž četní energetici varovali již před léty. Evropské energetické strojírenství ztrácí kompetenci, protože se nové elektrárny nestavějí a staré se velmi často vůbec nevyplatí opravovat. Noví mladí kvalifikovaní řemeslníci ani technický personál se do oboru moc nehrnou, protože v něm nevidí žádnou dlouhou perspektivu. Navíc školský systém preferuje antropology před svářeči, jakkoli ti druzí si dnes zjevně přijdou na lepší výdělek. A tradiční, velmi sofistikovaný obor, jímž jsme se mohli dlouhá léta chlubit, nyní prostě nestačí elementárním požadavkům na kvalitu.

Jediným důvodem tohoto vývoje je jednostranná a jak vidno zhoubná orientace celé Evropy na obnovitelné zdroje podporované dotacemi, které natolik pokřivily trh, že klasická energetika přišla o jakoukoli ziskovost a smysluplnost nových i obnovovacích investic. Proto je zakázek jako šafránu a zkušenost pracovníků je nedostatečná. A tak se krásné zelené politice podařilo přivést jedno solidní strojírenské odvětví v celé Evropě do stejných míst, v nichž před třiceti lety operovali čeští plánovači.

Vzniká tak docela závažná otázka, jak zodpovědné je v této situaci pouštět se do nějakých dostaveb Temelína či Dukovan, od nichž jsme si slibovali značný přínos pro české strojírenské firmy. Jako efektivní se v takovém případě jeví spíše dovézt dělníky a techniky na stavbu z Číny či Koreje, protože tam se nějaké elektrárny na rozdíl od Evropy pořád ještě stavějí a zřejmě i stavět budou.

Podobnost se zpravodajstvím o generálních opravách elektráren, které psal autor tohoto Focusu před třiceti lety v Rudém právu, je až zarážející.

O autorovi| Pavel Páral, paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít