Zázrak po nigerijsku

(dan) 14. dubna 2014, 00:00
14. dubna 2014, 00:00

STATISTIKA Největší ekonomikou subsaharské Afriky už oficiálně není Jihoafrická republika, nýbrž Nigérie. Loňský HDP posledně jmenované země totiž nečítá 270 miliard dolarů, jak dosud uváděly oficiální údaje, nýbrž 510 miliard.

Lagos se tím pochlubil minulý týden. Jak je to možné?

Ne, není to žádný trik typu e-mailového vzkazu: „Já jsem DR. YUMBUMBU a moc potřebuju dát vám 99 milionů dolarů,“ jenž v Nigérii údajně vznikl. To jen tamní vládní ekonomové se rozhoupali a po 24 letech aktualizovali koš ekonomických aktivit, z něhož se HDP počítá. Dosavadní výpočty nebraly vůbec na zřetel celá odvětví, jež se od roku 1990 dala do pohybu, jako je filmový průmysl (Nigérie má vlastní továrnu na sny zvanou Nollywood) nebo telekomunikace. Mezinárodní měnový fond doporučuje takovou aktualizaci provádět nejméně každých pět let, například Česko tak činí každé tři roky.

Nigerijci se k ní dostali letos; v zemi budou napřesrok volby a mít přes noc téměř dvojnásobný HDP se hodí každé vládě. Revize je převážně kosmetickým cvičením a nic nemění na tom, že většina ze 170 milionů obyvatel země žije pod mezinárodně uznávanou hranicí chudoby (do 1,25 amerického dolaru na den).

To však neznamená, že by aktualizace HDP nepřinesla dobré zprávy. Například těžba a prodej ropy dosud oficiálně tvořily 32 procent tamního hospodářství, nové údaje mluví o pouhých 14 procentech. To naznačuje, že se nigerijská ekonomika úspěšně diverzifikuje; teď jen ohlídat si ten koš na výpočet HDP.

Musíte si přečíst

Vlaková přeprava ropy v USA stojí. Byl to omyl

Bitcoiny nejsou peníze, rozhodl americký soud

Česko bude mít svůj 24hodinový závod

Mládek chce OKD půjčit 700 milionů

Česko přijme deset uprchlíků. Na základě kvót přijdou…

Návrat tisícileté tradice. V Británii oživují těžbu…

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa