Zašlá sláva Cannes

18. března 2013, 00:00 - Pavla Kreuzigerová
18. března 2013, 00:00

Česko na největší realitní veletrh MIPIM přivezlo sporné projekty, které se zřejmě nikdy nerealizují

Zatímco centrem světového filmu se francouzské Cannes stane až v polovině května, středem světového trhu s nemovitostmi se stalo už minulý týden. Na 24. ročník světového realitního veletrhu MIPIM i letos zamířili developeři, investoři, zástupci realitních společností, ale také politici reprezentující svá města.

Stejně jako v době realitního boomu se i letos podnikatelé z Cannes těšili na nárůst tržeb.

Pravidlem je, že hotely bývají dlouho dopředu vyprodané, stejně jako všechny letecké spoje, které míří do 70tisícového jihofrancouzského města. Prestižní „realitní svátek“ už ale neláká tak jako ještě před pár lety a ani lidé z oboru už nejsou ochotni utrácet stejné peníze jako dříve. S účastí 25 tisíc vystavovatelů jako v roce 2007, kdy realitní boom vrcholil, tentokrát pořadatelé počítat nemohli. Konečné skóre ve Festivalovém paláci letos činilo 18,5 tisíce vystavovatelů.

Zbytečný luxus „Stále méně lidí má o veletrh zájem a let by nebyl kapacitně vytížen,“ vysvětlila Pavlína Hajnová, majitelka realitně poradenské společnosti Centers Data, která ještě před dvěma lety zaštiťovala letecký speciál z Prahy do Cannes na MIPIM. Zájem o let na veletrh loni i letos klesl natolik, že nemělo smysl jej vypravovat.

„V předchozích letech s námi cestovalo 60 až 80 osob. Loni i letos ale klesl zájem pod deset osob,“ dodala Hajnová.

Důvodů je podle ní několik – na prvním místě je to fakt, že rozpočty firem jsou velmi napjaté. „MIPIM v Cannes patří mezi dražší veletrhy, a navíc francouzský přístup vyhovuje méně lidem než například německý,“ vysvětluje Hajnová, proč mnoho středoevropských firem dává nyní častěji přednost účasti na podzimním veletrhu komerčních nemovitostí Expo Real v Mnichově.

Náklady spojené s návštěvou veletrhu jsou obrovské – kromě letenky a ubytování je třeba počítat i se vstupným, které letos návštěvníky přišlo na 1650 eur (více než 42 tisíc korun), což je několikanásobně více než na jiných evropských veletrzích. Projekty českých firem, které byly na veletrhu představeny, se tam tak dostaly spíše díky municipalitám, které Českou republiku reprezentovaly – tedy krajské metropole Praha, Brno a Ostrava, samostatnou expozici měl vedle nich i Moravskoslezský kraj. „Dostali jsme informaci, že budeme prezentováni v rámci územního rozvoje města Brna,“ uvedla například Kateřina Zukalová z developerské společnosti Properity, která právě nyní na „brněnském Manhattanu“ staví mrakodrap AZ Tower. Tento kancelářský komplex se má se svými 111 metry stát vůbec nejvyšší budovou v zemi.

Sporné projekty Prahy Projekty developerů veze do Cannes také Praha. „Praha se chce v konkurenci řady dalších evropských metropolí od Londýna přes Berlín po Paříž představit jako atraktivní město 21. století, které zůstává díky své nabídce, lokalitě uprostřed Evropy, infrastruktuře, geniu loci a kvalifikované pracovní síle stále zajímavou destinací pro investory,“ uvedla Kamila Čadková, která Prahu na veletrhu mediálně zastupuje.

S českou metropolí spoluvystavovalo několik developerských firem – Crestyl, Manghi Czech Republic, PointPark Properties či UnibailRodamco. Kromě toho ale Praha prezentovala dva projekty, jejichž budoucnost je velmi nejistá a vystavování poněkud sporné.

V prvním případě šlo o projekt budoucího využití areálu Výstaviště Praha spolu s jeho dominantou – Průmyslovým palácem, jehož levé křídlo před čtyřmi lety zničil požár. Předpokládaná regenerace by podle něj měla proběhnout ve dvou fázích. První by představovala rekonstrukci Průmyslového paláce a výstavbu souvisejících komunikačních uzlů, druhá pak výstavbu nové výstavní haly s restauracemi a komerčními plochami a nové řešení Křižíkovy fontány. Problém je ale v tom, že projekt ateliéru Cigler Marani Architects, který Praha v Cannes prezentovala, možná nikdy nedojde naplnění (viz článek Zlatý holešovický trojúhelník).

Naplněna velmi pravděpodobně nebude ani vize budoucí podoby holešovické tržnice. Vývoj sporů, které pražská radnice nyní vede se společností Delta Center, nedává příliš velkou naději, že by se regenerace bývalých jatek podle projektu ateliéru CMC architects mohla vůbec někdy uskutečnit. Návrh si totiž v prestižním architektonickém studiu nechal zpracovat nájemce holešovické tržnice, firma Delta Center, která ale odsud dostala od pražské radnice výpověď kvůli údajnému neplacení nájemného. Praha, která se chce nájemce, s nímž se není schopna domluvit, zbavit, tak nyní paradoxně prezentuje jeho projekt, jehož realizace by přišla na miliardu korun.

„Vůbec nevíme, co Praha na MIPIM v Cannes vystavovala, protože nás zkrátka nikdo neinformoval. Nicméně by to nebylo poprvé,“ podotkl Doron Maoz, ředitel firmy Delta Center, s tím, že Praha tento projekt na veletrhu prezentovala už loni. „Praha nám projekt zkrátka ukradla. Doufáme, že to nezopakovala, jinak bychom se museli bránit,“ dodal Maoz.

Vyplatí se to Navzdory klesající české účasti na největším světovém realitním veletrhu ale Češi zaznamenali velký úspěch. Nikoli letos, ale vloni, kdy firma PSJ Invest zvítězila se svým projektem šetrné kancelářské budovy Main Point Karlin a získala tak ve své kategorii MIPIM Awards. Stavba se tak díky tomu stala oficiálně nejlepší kancelářskou budovou na světě roku 2012.

Letos se PSJ Invest do Cannes nevypravila, protože developer pracuje na přípravě jiných projektů. „Na ten minulý ročník ale velmi rádi vzpomínáme. S podporou českých kolegů a institucí se nám podařilo projektem Main Point Karlin zviditelnit Prahu a pražský trh na mapě světa,“ uvedl Jakub Jirka, projektový manažer PSJ Invest.

Jezdit na velké realitní akce se stále vyplatí i podle Pavlíny Hajnové. „Na jednom místě potkáte v krátkém čase mnoho lidí. Obnovíte a udržujete neformální vztahy, navazujete snáze nové kontakty,“ říká. Mnoho účastníků ale prý jezdí na zahraniční veletrhy ne kvůli přespolním, ale naopak kvůli domácím klientům. „V komunikaci se zahraničními kolegy však mají Češi trochu horší pozici, neboť bavit se hned o businessu jim nejde právě snadno,“ myslí si Hajnová.

Navštívit alespoň krátce jeden či dva veletrhy v roce se podle ní vyplatí. Odpověď na otázku, který si vybrat, je podle ní jednoduchá: „Ten nejnavštěvovanější v regionu, ve kterém se pohybuji nebo chci pohybovat.“ l

Projekty českých firem se na veletrh dostaly díky municipalitám, které Česko reprezentovaly.

Tabulka

Vystavovatelů ubývá

Množství účastníků realitních veletrhů v Evropě

Veletrh 2006 2007 2008 2009 2010

Expo Real 21 000 15 397 15 245 14 750 16 000*

Mipim 21 000 25 000 29 500 20 000 17 500

Real Vienna 3 800 5 500 9 800 7 100 7 000

Zdroj: Centers Data, * Útvar rozvoje hl. m. Prahy

O autorovi| Pavla Kreuzigerová • kreuzigerova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče