Zaseknuté projekty za 58 miliard

30. září 2013, 00:00 - MARTIN FRÉLICH
30. září 2013, 00:00

Operační program Životní prostředí je rizikový od samého počátku Operační program Životní prostředí (OPŽP) je společně s dalšími operačními programy v roce 2013 veden jako rizikový, což znamená, že mu hrozí nevyčerpání části přidělené alokace. Podíváme­li se pod pokličku, vidíme, že rok 2013 je zcela výjimečný a zároveň specifický pro čerpání tím, že se v něm sbíhá tzv. pravidlo N+2/N+3. Toto pravidlo časově vymezuje dobu celkové realizace projektu včetně proplacení na základě fakturace od žadatele k řídícímu orgánu na dva, respektive tři roky.

Klíčová rizika pro čerpání v OPŽP jsou v podstatě dvě. Zaprvé je to původní nastavení programu, jež se datuje k roku 2007. OPŽP je jediný operační program, který vydává žadatelům v první fázi pouze příslib a teprve až následně rozhodnutí o poskytnutí dotace. Po vyhodnocení projektů je žadatelům vydán příslib coby nezávazné potvrzení, že mohou zahájit výběrová řízení na projektech.

To může trvat měsíce, ale máme i projekty, kde výběrové řízení trvá několik let a řídící orgán má prakticky jen malou šanci žadatele přinutit k větší rychlosti. V tomto procesu je klíčovým ukazatelem celková suma, za jakou částku jsou projekty v této fázi realizace.

K dnešnímu dni se jedná o cca 58 miliard korun! Tento obnos čeká na ukončení výběrových řízení, kde poskytovatel dotace, ministerstvo životního prostředí (MŽP), nemá nejmenší možnost do těchto procesů zasáhnout a urychlit je.

Druhým rizikem zpomaleného čerpání je pomalost či snížená schopnost žadatelů realizovat výběrová řízení. Novela zákona o veřejných zakázkách způsobila v podstatě zastavení soutěží a nemožnost bez problémů vysoutěžit realizátora. To je také důvod, proč naši žadatelé nyní soutěží projekty v hodnotě přesahující 58 miliard korun. Pokud by realizace jejich výběrových řízení netrvala roky či měsíce, řídící orgán by okamžitě vydával rozhodnutí o poskytnutí dotace, přijímal žádosti o platbu a proplácel je. Přestože zadávací dokumentace podléhá kontrole před výběrovým řízením, odpovědnost je plně na žadatelích a bez úplného ukončení výběrových řízení je v podstatě nemožné i nechtěné projekt realizovat a dotaci proplácet.

Splnění pravidla N+2/N+3 je proto nyní značně závislé na úspěchu a rychlosti realizace výběrových řízení u žadatelů. Řídící orgán společně s MMR a Evropskou komisí také realizuje další možnosti, jak snížit riziko nečerpání. Výsledné číslo bude známé až na jaře 2014, kdy eurokomise uzavře s řídícími orgány daný rok a po započtení všech opatření bude o případné výši nevyužitých finančních prostředků v roce 2013 jasněji. OPŽP stále bojuje o každou započtenou korunu a pracuje s variantou, že riziko je v řádu miliard.

O autorovi| MARTIN FRÉLICH, náměstek ministra pro sekci fondů EU‚ ekonomiky a politiky životního prostředí

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče