Žáků je málo, židlí zase moc

22. října 2012, 00:00 - Blahoslav Hruška
22. října 2012, 00:00

Nekvalitní střední školy vysávají peníze těm dobrým, říká ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera

Gymnázium Jana Keplera mělo za minulého režimu pověst prominentní školy, kam chodily děti stranických kádrů. Dnes svou výlučnost zakládá na úplně něčem jiném. Letos se ze 110 absolventů dostalo na vysoké školy 104 žáků. Ředitel školy Jiří Růžička je ale hrdý především na to, že jeho gymnázium nejen vzdělává, ale i vychovává slušné lidi. „Kepler není škola, to je životní styl,“ cituje z facebookového profilu jednoho absolventa.

* Vaše gymnázium bývá označováno jako prestižní škola. Čím se liší od té průměrné?

Slovo prestižní považuji za hloupé, nevím přesně, co si pod tím mám představit. My jsme si vybudovali slušné renomé tím, že naši absolventi jsou úspěšní v přijímacích řízeních na výborné vysoké školy, a to včetně Harvardu, Oxfordu nebo Cambridge. Zdůrazňuji, že na ty skvělé, protože na nekvalitní vysoké školy se dnes dostane každý hlupák. Víc než úspěchu v další kariéře si ale cením toho, že naši absolventi vědí, jak funguje svět, a jsou to slušní lidé.

* Dá se kvalita školy vůbec nějak měřit?

Myslím, že neexistuje jednoznačná odpověď na otázku, která škola je lepší. To, co je dobré pro jednoho, nemusí vyhovovat jinému. Rodiče i děti si dnes mají z čeho vybírat, bohužel ale přestala být srovnatelná akademická kvalita. Z tohoto pohledu jsou státní maturity nutné, protože zajistí základní kvalitu výstupu ze střední školy. Kvalita výuky ale nemusí být rozhodující, někomu může stačit, že se dítě cítí ve škole dobře.

* A co sami studenti? Máte nějakou zpětnou vazbu, víte, co si o škole myslí oni?

Kdybychom se jich zeptali přímo, asi nám zalžou. Existuje ale řada metod i institucí, které takový průzkum umějí. Slušná škola se na takové věci ptá. Pro nás je dobrým měřítkem i to, že absolventi drží při sobě, hlásí se ke svému gymnáziu, což leckde není obvyklé.

* Českému školství chybějí peníze – to slýcháme ze všech stran. Co by bylo potřeba ještě zlepšit?

Největší problém celého školství je nejen nedostatek peněz a nedostatek skvělých učitelů, ale i málo žáků a přebytek židlí. Škol je zkrátka moc a nikdo nemá odvahu říct, že je třeba rušit a slučovat. Do struktury středních škol je třeba sáhnout radikálně. Už víme, kolik za patnáct let nastoupí na střední školy dětí, a přesto s tím nikdo nechce nic dělat. Výsledek je ten, že se peníze jen rozmělňují, což se projevuje na kvalitě. Dobré školy pak jen příštipkaří. To už vůbec nemluvím o tom, že škola jen neučí, kromě učitelů potřebuje i kvalitní lidi na udržování zahraničních kontaktů, žádání o granty nebo spravování počítačové sítě. Na to žádná systematizovaná místa neexistují.

* Na takové věci se obvykle najímá externista…

Jenže ten se neohlíží na potřeby školy. A často to nemusí být ani úspora. Zkuste si najímat na každou věc místo školníka opraváře.

* K dobré škole patří i dobří pedagogové. Dbáte na to, aby se učitelé dále vzdělávali a zdokonalovali?

Nechávám to na nich. Oni vědí, že to sleduji, ale je to čistě jejich individuální věc. Máme 80 zaměstnanců a podobně jako ve firmě mezi nimi naleznete ty vynikající i ty průměrné. Hodně se to liší obor od oboru, třeba pro informatiky a matematiky jsou různé kurzy přínosné. Češtinář vám ale řekne, že nejlepší je pro něj vzít si knížku a číst si, protože musí sledovat, kde co vychází.

* Gymnázium Jana Keplera využívá hodně e-learning. Není to pro studenty zátěž, když kromě hodin strávených ve škole musejí ještě doma sedět u počítače?

Ne, protože počítač práci nezdvojuje. My v e-learningovém modulu zadáváme domácí úkoly, abychom se tím nezdržovali v hodinách. Studenti tam také mají podklady, které si musejí do hodiny nastudovat. Když pak přijdou do školy, už s tím textem mohou s pedagogem interaktivně pracovat.

* Vy sám jako ředitel ještě učíte, nebo už jenom šéfujete?

Vystudoval jsem tělocvik, na který jsem už ale trochu starý. Pak češtinu, ta se zase vyučuje intenzivně. Vedu ale kurzy zaměřené na rozvoj osobnosti, takže jsem v kontaktu se všemi třídami. Vlastně jsem možná jediný, kdo se potká se všemi žáky. ¨¨

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče