Zakopali jsme válečné sekery

12. ledna 2015, 00:00 - Igor Záruba
12. ledna 2015, 00:00

Chceme být ministerstvo zahraničních příležitostí, popisuje nový trend šéf hospodářské agendy Černínského paláce

Někdejší generální ředitel agentury CzechTrade a dlouholetý náměstek ministra průmyslu a obchodu působí od loňského března na ministerstvu zahraničních věcí (MZV), na starost má mimoevropskou spolupráci, ekonomickou diplomacii a mezinárodní ekonomické instituce. S jeho příchodem skončila za přispění kolegů z ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) přetahovaná o tom, kdo má mít v ekonomické diplomacii prim. „Vzájemná spolupráce funguje velmi dobře,“ pochvaluje si Tlapa. První výsledky nově stanovených pravidel by se měly dostavit právě letos.

* Ministerstvo zahraničních věcí se stalo v loňském roce ekonomickým resortem, co to znamená?

Je to věc, která je běžná všude ve světě. Jde o posun k tomu, aby úřad více uvažoval z pohledu ekonomických zájmů své země. Aby byla naše diplomacie schopna vytvářet a využívat příležitosti, které se nabízejí v zahraničí. Aby byla součástí činnosti ambasád podpora našich ekonomických zájmů. Chceme být ministerstvo zahraničních příležitostí. K tomu musíme umět najít šance, využívat diplomacii a lobbovat za domácí zájmy. Získávat zakázky a tendry.

* Tato snaha tady byla odedávna, jen ta praxe poněkud pokulhávala…

Hlavní změny jsou ve třech věcech. Zaprvé jsme zakopali válečné sekery, přestali jsme meziresortně bojovat a spolupráce s ministerstvem průmyslu a obchodu probíhá velmi dobře. Vytvořili jsme jednotnou nabídku služeb pro firmy, jedno vstupní místo, kam mohou klienti dojít, zjistit, co potřebují a jaké jsou možnosti, co pro ně může venku udělat zastupitelský úřad a CzechTrade. Takto můžeme nabízet jednotné služby na 120 adresách v zahraničí. Mimochodem, v klientském centru v CzechTradu pořádáme pravidelné konzultace náměstků MPO a MZV s podniky. Zadruhé jsme od listopadu rozjeli vzdělávání ekonomických diplomatů a do třetice hledáme příležitosti pro naše podniky podle oborů. K tomu slouží mapa oborových příležitostí, která je volně přístupná na stránkách našeho ministerstva. A nakonec – vracíme se do zemí, z nich jsme v minulosti odešli – do Kolumbie, Keni, Senegalu, Barmy… Ve všech těchto zemích jsou mimo jiné ekonomické příležitosti. S MPO dokončujeme výběr míst pro deset ekonomických diplomatů, s ministerstvem zemědělství jsme se dohodli na pěti nových diplomatech. Zároveň musím umět společně s podnikateli vyhodnotit, zda postupujeme správně a kde služby pro firmy ještě musíme vylepšit.

* Jak má vypadat dělba práce mezi ministerstvem zahraničních věcí, MPO a agenturou CzechTrade?

Ministerstvo zahraničí je koordinátorem vnějších ekonomických vztahů. Spadají pod něj velvyslanci, kteří jsou pro velké ekonomické projekty v zahraničí klíčoví. Velvyslanec, případně generální konzul, musí být manažerem, který si sestaví pracovní tým, ať už na ambasádě, nebo i s kancelářemi CzechTradu a CzechInvestu. Cílem jednotného týmu v zahraničí je násobení času a prostředků, aby naše služby byly co nejvíce efektivní. Úkolem velvyslanců musí být nejen představení zájmu a našich firem, ale také lobbing. Agentury se mohou podnikatelům více věnovat v terénu, zmapovat hlouběji trh a asistovat jim více na místě při pronikání na trh. Když to shrneme, v cizině nehledáme nic jiného než funkční tým, který umí dobře hájit zájmy České republiky.

* A doma?

Tady je nezastupitelné MPO. Je tvůrcem proexportní strategie, naše ambice je, abychom byli v souladu s konceptem zahraniční politiky. Nejcennější je společná diskuse, čeho chceme dosáhnout. Na co klademe hlavní důraz, kam se můžeme posunout ve službách pro exportéry.

* Co plánujete na letošek?

Jak se někdy říká, nejlepší chvíle jsou ty, co teprve přijdou. I když jak člověk stárne, logicky si definici toho, co je nejlepší, trochu upravuje… Rádi bychom letos přešli od konsolidace k viditelné, proaktivní politice v zahraničí. Potřebujeme sledovat, jaké máme kde příležitosti, musíme aktualizovat oborovou mapu, která je současně i ukazatelem, do jakých zemí se soustředit na podporu našich firem. Druhou důležitou věcí je zpětná vazba od firem. A třetí úsilí o posílení kapacit v zahraničí, abychom uměli šance chytit a nepustit. Letos by měly přijít na stůl výsledky. Jaké budou, o tom rozhodnou podnikatelé, pro něž tento servis děláme. Jejich důvěra a jejich spokojenost ukáže, zda pracujeme dobře.

O autorovi| Igor Záruba • zaruba@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black…
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Technologie
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít