Zakleté elektronické zdravotnictví Tři dimenze lepší péče o pacienta

02. prosince 2013, 00:00 -
02. prosince 2013, 00:00

Rozhovor s Martinem Doležalem, business development managerem pro oblast zdravotnictví v Ness Technologies ČR

* Ness v oblasti zdravotnictví působí v zahraničí už dlouhou dobu. Jak využíváte tyto zkušenosti v České republice?

Sdílení zkušeností je v Nessu samozřejmostí. S kolegy ze Slovenska, Izraele si pravidelně vyměňujeme informace o vývoji, implementacích a zakázkách. Sdílení know-how přináší další nápady a impulzy k rozvoji. Příkladem mohou být naše slovenské zkušenosti při rozvoji národního systému eHealth.

* Podle čeho volíte, na co se v oblasti zdravotnické informatiky zaměřit?

Odborníkům z našeho týmu business development v segmentu public se od uživatelů ve zdravotnictví stále vracela otázka, jak přenést to užitečné z bouřlivého rozvoje komunikačních nástrojů do vztahu mezi lékařem či zdravotnickým profesionálem a pacientem. Probírali jsme metody realizace a také možná rizika. Výsledkem je, že jsme trvale v kontaktu se zdravotníky, průběžně vnímáme jejich požadavky a věnujeme se telemedicíně a mHealthu, tedy využití mobilních zařízení ve zdravotní péči.

* V čem jste dosud dokázali zdravotníkům pomoct?

Věnovali jsme se třem základním směrům v komunikaci. Dokončili jsme ucelený komunikační nástroj MediMonitor. Ten umožňuje snímat hodnoty fyziologických funkcí organismu, přenášet je a srozumitelně zobrazovat. Na začátku linky je pacient a moderní, jednoduchý, ergonomický a přesný přístroj. Na konci linky je zdravotnický profesionál a standardní terminál zdravotnického pracoviště, používaný k alarmům, monitoringu a rozborům. Rozvíjíme prezentační vrstvu MediOmnia. Ta zobrazuje lékařům nebo sestrám v nemocnici vybrané údaje z rozsáhlé elektronické dokumentace, která je uložena v nemocničních a klinických informačních systémech. Tam jsou objemná data s mnoha různými záznamy o zdravotní péči. K těm zdravotníci obvykle přistupují přes aplikaci, která vyžaduje velký výpočetní výkon, takzvaného „tlustého klienta“. Toho v našem řešení nahrazujeme mobilním zobrazovacím zařízením – smartphonem nebo tabletem – s jednoduchými a praktickými aplikacemi. Lékaři a sestry tak mají potřebná data k dispozici v každém okamžiku a kdekoli – operativně, rychle a přehledně. Poskytujeme také službu MediSMS. Ta propojuje terminály zdravotnických pracovišť s mobily, smartphony, tablety a domácími počítači pacientů i zdravotníků. Distribuuje pozvánky, upozornění a výzvy. Řídí komunikaci v krizových situacích ve zdravotnickém zařízení. Všechny odeslané zprávy jsou uchovány a existují i údaje o jejich doručení. Je to jednoduchá a úsporná, ale velmi efektivní doplňková komunikace.

* Nezdá se vám forma SMS dnes už zastaralá?

V porovnání s dynamickým vývojem dnešních technologií by to tak mohlo vypadat. Ale účel světí prostředky. SMS umí číst a posílat velké procento populace, dnes už včetně těch dříve narozených. A zdravotnická zařízení už začínají na pacienty pohlížet také jako na klienty a chtějí s nimi efektivně, průkazně a rychle komunikovat. Proto jsme usoudili, že SMS zase není tak stará, abychom ji pohřbili. A praxe nám dává za pravdu.

* Plánujete něco dalšího nad rámec zmíněných tří směrů?

Tři dimenze nám zatím stačí. Nechceme psát sci-fia hledat čtvrtý rozměr. Pokud dobře využijeme prostor, ve kterém se už umíme pohybovat, zbývá nám dost místa na aktivity v souladu s dalšími kompetencemi Ness, jako jsou business intelligence, integrace, cloud computing…

* Jsou už vámi uvedená řešení ověřena v praxi?

Všechna naše řešení pro zdravotnictví jsou ověřena lékaři, sestrami a informatiky přímo v prostředí českých a moravských nemocnic.

* V úvodu říkáte, že chcete to užitečné z komunikačních technologií přenést do vztahu mezi lékařem a pacientem. Kde vidíte další hlavní příležitosti na trhu v tomto oboru?

Podle nás je prostor právě v jednoduché a průkazné komunikaci mezi lékaři, zdravotníky a pacienty. Až tento prostor společně s nimi úspěšně vyplníme, bude to mít pozitivní vliv na procesy a vztahy, tedy v důsledku na lepší zdravotní péči. A nepochybuji o tom, že během této doby vyvstanou další témata a oblasti, kde bychom mohli být zdravotnictví prospěšní.

* Cítíte se být odborníkem spíše v IT, nebo ve zdravotnictví?

Snažím se obě odbornosti udržet v symbióze. Aplikaci informatiky do procesů organizace a řízení jsem vystudoval a po škole se pohyboval zejména v IT světě. Praxe mě nutila se stále víc přiblížit k profesím, které jsem podporoval. Tak jsem se postupně na více než 10 let přesunul k ekonomice, financování a organizaci zdravotnictví. Protože Ness od svých lidí vyžaduje velmi dobrou znalost procesů, pro které tvoří nástroje IT podpory, hodí se mi teď obě kompetence. Takže žiju v IT světě a rád z něho odcházím komunikovat s odborníky do atraktivního, zajímavého a dynamického světa zdravotnictví.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče