Zahraj to znovu ve 3D

18. března 2013, 00:00 - Alena Prokopová
18. března 2013, 00:00

Studio Disney se více než jeho konkurenti snaží, aby svá díla dokázalo prodat několikrát

Do českých kin se devět let po premiéře vrátil jeden z nejúspěšnějších titulů hollywoodského studia Pixar – animované podmořské dobrodružství Hledá se Nemo. Film získal v roce 2004 Oscara za nejlepší animovaný titul roku. Pátý celovečerní projekt Pixaru se stal, když odhlédneme od inflace zvyšující cenu lístku, vůbec nejvýdělečnějším titulem tohoto studia. S rozpočtem 94 milionů dolarů přinesl do pokladen kin celosvětově více než 921 milionů.

Animační studio Pixar, jehož spoluzakladatelem byl Steve Jobs, je dnes dceřinou společností Walt Disney Studios. Jde o manželství z rozumu relativně malé kreativní firmy a multimediálního gigantu, který zastřešuje hlavně distribuci pixarských projektů pod hlavičkou společnosti Buena Vista. Nápad vracet do kin filmy v obnovené premiéře je součástí dlouholeté a úspěšné distribuční strategie Disneyho studia. Novinkou je však jejich převedení do formátu 3D, které umožňuje prezentovat starý titul jako žhavou novinku. Skutečný boom tento postup zaznamenal loni díky pokračující digitalizaci kin.

Důležitou roli však hrají i nové technické možnosti spojené s konverzí původního, počítačově animovaného materiálu do stereoskopického formátu. Rozhodnutí Pixaru a jeho mateřského studia vložit pět milionů dolarů do konverze filmu Hledá se Nemo tak provázelo i použití nejnovější technologie Disney Digital 3D. Podle tvůrců nešlo o klasickou konverzi, ale o jakési „znovunatočení“ filmu.

Práce se zjevně vyplatila. Nemo ve 3D měl premiéru loni v září a vydělal ke zmíněným 921 milionům dalších 54 milionů dolarů. Stal se tak historicky pátým nejúspěšnějším titulem znovuuvedeným do kin ve 3D. Žebříčku těchto titulů přitom Disney dominuje. Vůbec nejlépe si zatím vedla jeho zvířecí rodinná podívaná Lví král, špatně na tom však nebyla ani muzikálová romance Kráska a Zvíře.

Důležité místo v čele žebříčku mají ovšem i dva tituly jiných studií a žánrů, zaměřené na jiné divácké segmenty: katastrofické drama Titanic a první díl galaktické ságy Star Wars s podtitulem Skrytá hrozba. Budoucnost obnovených premiér bude Pixar s Disneym nepochybně ovlivňovat i nadále. Bez „inflační přirážky“ je divácky nejúspěšnějším filmem Pixaru rodinná komedie o oživlých hračkách Toy Story 3 z roku 2010. A ta na obnovenou 3D premiéru teprve čeká.

Disney vydělává podruhé

Žebříček filmů znovuuvedených ve 3D (v USA, v milionech dolarů)

název tržby verze 2D tržby verze 3D distributor

(datum uvedení) (datum uvedení)

Lví král 422 783 (1994) 94 242 (září 2011) Buena Vista

Titanic 658 672 (1997) 57 884 (duben 2012) Paramount

Kráska a Zvíře 218 967 (1991) 47 612 (leden 2012) Buena Vista

Star Wars I Skrytá hrozba 474 544 (1999) 43 456 (únor 2012) Fox

Hledá se Nemo 389 843 (2003) 41 128 (září 2012) Buena Vista

Toy Story 2: Příběh hraček 245 852 (1999) 30 702 (říjen 2009) Buena Vista

Zdroj: Boxofficemojo.com

O autorovi| Alena Prokopová, spolupracovnice redakce

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče