Zadrátovaný Schengen

05. října 2015, 00:00 -
05. října 2015, 00:00

„Dieselgate“ jako jeden průstřel nohy stačí, nepřidávejme k tomu ještě „Schengen“ coby ránu do druhé končetiny. Co bude znamenat zavírání hranic?

1

Obnovení kontrol na hraničních přechodech uvnitř schengenského prostoru se dotkne hlavně pohybu osob. Kontroly nákladních vozů by však zpomalily i pohyb zboží.

2

Vyšší časová náročnost při přeshraničním obchodu je svého

druhu netarifní obchodní bariéra, neboť „čas jsou peníze“.

3

Největší škody by utrpěly země, které jsou na rychlém fyzickém oběhu zboží nejvíce závislé a kde vysoké procento vzájemného obchodu představují vzájemné subdodávky – tedy především Německo.

4

Poškozen by byl také obchod mezi zeměmi,

které od sebe odděluje více hraničních přechodů, a to tím více, čím nižší je „kilogramová“ hodnota zboží (netarifní bariéra představuje nejvyšší relativní zdražení).

5

Celý schengenský prostor by si přivodil ztrátu konkurenceschopnosti,

ale dopady by byly asymetrické (ne všichni by utrpěli stejně).

6

Zavedení hraničních kontrol na německé hranici

s Rakouskem, Polskem a Českem by zkomplikovalo dovoz nejméně poloviny autodílů, které Německo dováží ze zbytku světa (asi 35 miliard dolarů v roce 2013).

7

Automotive je nejdůležitější průmyslový

i exportní sektor v Německu i Česku, v obou zemích je to přes dvacet procent, přičemž Česko je o několik procentních bodů závislejší.

Česko-německá symbióza

Míru integrace české a německé ekonomiky doceníte v jemnějším detailu – třeba v obchodu s díly do motorových vozidel: • Česko vyvezlo v roce 2013 do Německa komponenty motorových vozidel za 4,83 miliardy dolarů.

• Podíl Německa představoval v této superdůležité položce českého vývozu 42 % a byl zdaleka nejvyšší – před Slovenskem s 11 % a Francií se 7 %.

• Naopak Česko dovezlo z Německa automobilové komponenty za 3,08 miliardy dolarů (41 %) – před Polskem (10 %) a Slovenskem (7 %).

• Z Česka pocházelo 14 % celkového německého dovozu komponentů motorových vozidel – před Polskem (11 %), Francií (10 %), Itálií (9 %), Rakouskem (7 %), Maďarskem a Slovenskem (po 5 %).

Německý obchod (2014, v mld. eur)

Vývozní destinace

Francie 110

USA 96

Británie 84

Čína 74

Nizozemsko 73

Rakousko 56

Itálie 54

Polsko 47

Švýcarsko 46

Belgie 42

Španělsko 35

Česko 33,6

Dovozní destinace

Nizozemsko 88

Čína 80

Francie 67,5

USA 48,6

Itálie 48,5

Británie 42

Polsko 40

Belgie 40

Švýcarsko 39,3

Rusko 38,4

Česko 36,8

Saldo (přebytek)

USA 47,5

Británie 42

Francie 34,5

Rakousko 19,8

SAE 10,7

Španělsko 10,1

Polsko 8

Saldo (schodek)

-15 Nizozemsko

-10,7 Norsko

-9,1 Rusko

-5,2 Čína

-4 Vietnam

-3,4 Irsko

-3,2 Česko*

* Česko má relativně vysoký obchodní přebytek s Německem, který neříká nic

jiného, než že Německo přesunulo do Česka z nákladových důvodů část výroby.

Zdroj: Spolkový statistický úřad, Wiesbaden; Atlas of Economic Complexity (Harvard University)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče