Za to Oscar nebude

26. října 2015, 00:00 - PAVEL PÁRAL
26. října 2015, 00:00

Z boje o dopravní podnik a podobu celé pražské politiky se v závěru minulého týdne stala hororová komedie

Nový pražský film Je třeba zabít Ďuriše z produkce Andreje Babiše režírovaný Adrianou Krnáčovou měl být původně akční podívanou. Na konci jako obvykle zvítězí dobro nad zlem a citlivý divák pocítí úlevu nad tím, jak jde svět kupředu ke světlým zítřkům. Minulý týden se z boje o pražský dopravní podnik a podobu celé pražské politiky ale stala tak trochu hororová komedie, o jejímž vyústění evidentně nic netuší ani autor scénáře. Poté, co si partaje pražské koalice v noci ze čtvrtka na pátek navzájem podřezaly své vlastní radní, lze už čekat cokoli.

DPP, OTŘES SE

Dopravní podnik hlavního města Prahy je dlouhá léta klíčem k vlivu ve městě a také ke slušným penězům z každoročních miliardových zakázek. Jeho současný generální ředitel Jaroslav Ďuriš to dobře ví. Ve firmě pracoval dlouhá léta a prošel jí od píky. Zná vlivné lidi v Praze, rozumí jejich zájmům a umí se otáčet a držet si svou pozici.

Měl vždy blízko k sociálním demokratům a ti ho také na generálské místo dosadili. Není divu, že měl vztah i k oběma dosud klíčovým hráčům pražského magistrátu Karlu Březinovi i Radmile Kleslové. A ti zase mají své vazby na pražské šíbry z dob, kdy město ovládali socialisté s ODS a DPP se stal oslíčkem, otřes se. (Kleslová byla sociální demokratkou ještě nedávno a udělala politickou kariéru v Praze 10, tedy pod patronátem Tomáše Hrdličky.)

Ďuriš je momentálně ve své pozici velmi dobře opevněn, protože dozorčí radu kontrolují lidé od Březiny a Kleslové. A tak ho příliš neohrozí ani nějaký ten skandálek, jako jsou výtahové nahrávky z advokátní kanceláře Brož, Sedlatý, o nichž informujeme v tomto vydání týdeníku Euro.

Zvlášť po tom, co se odehrálo v závěru týdne, se Babiš výměny ředitele DPP asi hned tak nedočká. Parta kolem Kleslové a Březiny však nemůže odolávat navěky a k výměně nakonec dojde. Není ale vůbec jisté, zda půjde o změnu k lepšímu, když kolem ANO je personálně pusto a naděje na zlepšení není. Je tak otázkou, koho vlastně má Krnáčová nachystaného, protože na nějaká dlouhá výběrová řízení opravdu není čas.

PROBLÉM JE JINDE

Ale ono o toho generálního ředitele vlastně až tak moc nejde, protože pražská doprava má větší problém, než jsou sporné zakázky, kde se situace přece jen od dob Martina Dvořáka posunula k lepšímu. Potíž leží mimo dopravní podnik v pražském zastupitelstvu. Městští politici by si měli konečně uvědomit, že současný rozsah a kvalita městské dopravy jsou vysoko nad dlouhodobými rozpočtovými možnostmi Prahy.

Provozní dotace na pražskou městskou dopravu dosahuje čtvrtiny městského rozpočtu a tento podíl vzroste v příštích několika letech až na čtyřicet procent, pokud nedojde k zásadním změnám v politice. Ve velkých evropských městech se ten podíl pohybuje kolem pěti až deseti procent.

Hloupé politické rozhodnutí právě se rozpadající magistrátní koalice razantně zlevnit už tak nejlevnější předplatní kupony v Evropě tu katastrofální situaci ještě zhoršilo. Náklady rostou i s otevíráním nových úseků metra, kdy nejde ani tak o investiční náklady, na něž může přispět Evropská unie, ale o provoz, protože tramvaj převeze lidi výrazně levněji než metro. Jen krátký úsek z Dejvic do Motola stojí na provozu stamiliony navíc. O fantazírování s budoucí trasou D nemluvě. A to se výměnami ředitelů fakt nevyřeší.

O autorovi| PAVEL PÁRAL paralp@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče