Z retailu do e-tailu

03. prosince 2012, 00:00 - Ondřej Hergesell
03. prosince 2012, 00:00

Evropská továrna nám pomáhá výrazně lépe optimalizovat dodací lhůty, tvrdí generální ředitel Fujitsu pro Česko, Slovensko a Maďarsko

Japonská IT korporace Fujitsu jde trochu proti proudu dění v technologické branži. Nejenže na rozdíl od většiny počítačových konkurentů své notebooky a servery stále vyrábí ve vlastních továrnách, ale jako jediná velká IT firma drží výrobu v Evropě.

„Vzhledem k vysokému procentu automatizace výroby to není tak nákladná záležitost, jak by řada lidí předpokládala. Navíc máme skvělé podmínky, jak pružně zareagovat na vývoj poptávky, nebo schopnost konfigurovat počítače přímo na zakázku svých tuzemských klientů,“ říká Radek Sazama, generální ředitel Fujitsu Technology Solutions pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Hned první rok jeho působení ve Fujitsu byl úspěšný: česká pobočka přeplnila plán roku 2011 nejvíce ze všech téměř třiceti zemí regionu východní Evropy a Blízkého východu. „Není to jen mou zásluhou, sešlo se několik důležitých faktorů, ať už to byl dobře nastartovaný byznys či vstup do nových obchodních segmentů. A doufám, že tržby budou růst dál,“ říká bez bližších podrobností, neboť údaje za konkrétní země Fujitsu nesděluje.

Společnost se dříve jmenovala Fujitsu Siemens Computers, ale název německé korporace se před časem vytratil. Proč?

Fujitsu Siemens Computers (FSC) byl účelově založený joint venture, kombinující japonské know-how s německou kvalitou a precizností. Každá strana měla 50procentní podíl a po deseti letech mohla ze svazku odstoupit, nebo odkoupit podíl partnera. Toho firma Fujitsu využila, a navíc od Siemensu odkoupila část firmy Siemens Business Services. Díky tomu posílila značka Fujitsu v oblasti služeb i v Evropě a dnes jsme třetí největší světovou a největší neamerickou firmou v IT službách.

Předchůdce FSC byl výjimečný tím, že jako jeden z posledních stále produkoval počítače v Evropě. Běží výroba dál, nebo jste ji přesunuli po vzoru konkurentů do Asie?

Výroba v německém Augsburgu pokračuje, je to plně automatizovaná továrna včetně testování produktů. Naši kolegové tam zkoušejí, co všechno notebooky vydrží při pádu, otřesu nebo tisících otevření a zavření víka. Z Japonska se do Augsburgu také přesunula část vývoje, aby počítače vyráběné v Evropě odpovídaly představám evropských zákazníků. Fujitsu má výrobní kapacity především v Japonsku, ale tato evropská továrna nám pomáhá optimalizovat dodací lhůty.

Není Fujitsu kvůli luxusu evropské továrny dražší značkou?

Díky vysoké automatizaci výroby nejsou náklady na lidskou sílu, což je většinou nejdražší položka, tak vysoké. Stroje stojí stejně v Asii i v Augsburgu, v tom už rozdíl není. Fujitsu jako asi každá firma hodně hledí na profitabilitu, takže v případě výrazné nevýhodnosti bychom v tom rozhodně nepokračovali.

O které produkty se opírá byznys Fujitsu v České republice? Vládne stále „železo“, nebo převažují IT služby?

Společnost Fujitsu historicky táhl především hardware a periferie pro koncové uživatele, ať už notebooky, stolní PC nebo monitory.

Hardwarové portfolio si stále držíme, tvoří přes třetinu tržeb. Jen jsme před časem prakticky vypustili prodej v obchodních řetězcích.

Bylo to zajímavé z hlediska tržeb, ale nikoli z pohledu ziskovosti. Naopak jsme vstoupili do elektronických obchodních kanálů, jako je Alza. Takzvaný e-tail je pro nás jedním z klíčových prodejních kanálů. Výrazný obrat má české Fujitsu ve službách, které

se na našich tržbách podílejí z více než 40 procent. Zákazníkům spravujeme jejich IT infrastrukturu, dbáme o to, aby všechny programy a aplikace fungovaly, jak mají. Zbývající obrat je tvořen servery, úložišti a dalším portfoliem.

Prodej takzvaných periferií, tedy myší, sluchátek, reproduktorů, klávesnic či USB tunerů pro příjem televizního signálu, je spíše marketingovou záležitostí, nebo to generuje byznys? Je to spíše doplněk tržeb, nezastírám ale, že je to zajímavé z hlediska popularity značky. Výjimečná je třeba myš, která má v sobě zabudovaný biometrický senzor na snímání krevního řečiště v dlani. Je tím dosaženo stoprocentního rozpoznání osob, což je vhodné například pro zabezpečené přihlášení k počítači v rušném podnikovém prostředí.

Stále více se hovoří o přesunu IT služeb do prostředí internetu, o takzvaném cloud computingu. Cítíte poptávku po takovém typu služeb od českých firemních zákazníků?

Ten trend tu je. Virtualizace a cloud snižují náklady na IT, to je nezpochybnitelné. Úspora se obecně pohybuje v desítkách procent, ale hlavně se náš zákazník může plně soustředit na svůj byznys. Už nemusí být odborníkem na hardwarové technologie.l

O autorovi| Ondřej Hergesell • hergesell@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče