Vymítání dinosaura

23. března 2015, 00:00 - Daniel Deyl
23. března 2015, 00:00

Halasný konec Jeremyho Clarksona v úspěšném pořadu Top Gear říká mnohé o BBC, televizi, Británii i dnešním světě vůbec » Nemohlo to být stylovější. „Objednat si v Liverpoolu sklenici růžového vína je totéž, jako kdyby Liverpudlián v teplákách vešel v čase odpoledního čaje do hotelu Savoy a objednal si tři a půl litru vodky,“ četli užaslí Britové první březnovou neděli sloupek v Sunday Times. „U nás doma na jihu žijí samí plyšáci nasáklí šampaňským, kteří si pořád myslí, že vědí, co je nejlepší pro města jako Liverpool. Říkají věci jako: ‚Proč prostě nenecháte být ten heroin a nezaložíte si knižní klub?‘ (...) Sever Anglie se nikdy od jihu nelišil výrazněji než dnes. Lidé tam méně vydělávají, rychleji umírají, mají méně práce a bydlí v domech, které stojí za prd na druhou.“

Autorem onoho sloupku je Jeremy Clarkson, známější jako moderátor televizního pořadu Top Gear. Takto neuctivě popsal návštěvu města, kde se na konci února mimo jiné rozhodovalo o jeho dalším živobytí.

V severoanglickém přístavním městě právě proběhl veletrh BBC Worldwide, jež Top Gear produkuje. Však si také starosta Liverpoolu okamžitě u BBC stěžoval; jak to, že korporace zaměstnává člověka, jenž hanobí město, které je k BBC tak vstřícné? A vskutku: Clarksonův zaměstnavatel v Liverpoolu uzavřel nejednu lukrativní smlouvu pro následující sezonu; jen nové kontrakty za Clarksonův pořad měly letos BBC Worldwide vynést 50 milionů liber.

Jenže nevynesou – naopak, BBC bude platit pokuty za nedodržení kontraktů, protože žádný nový Top Gear se točit nebude (v době, kdy tento text vznikal, to bylo jisté na 99 procent). Příčinou je právě onen Clarksonův povahový rys, jenž mu velel obout se do „Liverpudliánů“ a jejich životního stylu. Tatáž kombinace bystrého postřehu, arogance, smyslu pro drsný humor a pocitu nezpochybnitelného nároku na luxus jej zhruba o týden později kdesi v hotelu v severním Yorkshiru dovedla k hádce o biftek k večeři. Podle různých výpovědí přitom Clarkson buď praštil, nebo nepraštil svého producenta. Šéf televizního vysílání BBC Danny Cohen se silnou antipatií k prvnímu muži Top Gearu nikdy netajil; postavil jej mimo službu i s celým pořadem, dokud incident nevyšetří zvlášť k tomu ustavená komise. „Je patrně čas dát sbohem,“ komentoval to Clarkson přes sociální síť Twitter.

Z nuly na sto U Top Gearu strávil s krátkou přestávkou na přelomu tisíciletí posledních 27 let. Program začal v roce 1977 jako lokální pořad BBC Midlands a rok poté při přechodu na celostátní vysílání angažoval sadu dlouhonohých blondýn a vymydlených hlasatelů v padnoucích oblecích. Když k pořadu přišel v roce 1988 Clarkson coby majitel firmy, která recenzovala auta pro severoanglické noviny, měl Top Gear průměrnou sledovanost půl milionu diváků. V roce 1999, po jedenácti letech Clarksonova působení, už to bylo šest milionů.

Většina týmu tehdy odešla ke konkurenci v podobě stanice Channel 5; Clarkson a producent Andy Wilman dali dohromady pořad nový. BBC souhlasila s uspořádáním, v němž Clarksonovi patřil v produkční firmě poloviční podíl, Wilmanovi 30 a BBC Worldwide 20 procent. I z toho plynula maximální tvůrčí svoboda týmu, v němž Clarksonovi sekundovali Richard Hammond a James May, nad kterou šéfové často lomili rukama.

O pěkné peníze nepřijde Clarksonovým odchodem jen BBC, ale i Clarkson sám: za Top Gear bere plat 1,5 milionu liber ročně a drtivou většinu svého majetku ve výši 30 milionů liber vydělal právě na spolupráci s BBC.

Zatímco však po něm samotném ráda sáhne kterákoli soukromá televize (nabídky od ITV i Sky mu údajně leží v šuplíku již léta), BBC Worldwide bude Top Gear nahrazovat jen obtížně. Celkově pořad přinášel do firmy 150 milionů liber ročně, což je téměř desetina veškerých komerčních příjmů korporace více o veškerých penězích viz box). A protože Clarkson byl hlavní hvězdou a duchovním otcem moderní podoby pořadu, lze bez nadsázky tvrdit, že byl pro BBC komerčně nejdůležitější postavou vůbec.

Funguje jen originál Shodou okolností mu masovou oblibu vynesl týž povahový rys, jenž jej později dostal do průšvihu. Více než milionová petice za jeho návrat svědčí mimo jiné o tom, že Top Gear je pořad jen velmi obtížně přenosný do jiných kulis s jinými aktéry. Přesvědčili se o tom koproducenti – namátkou – ve Spojených státech, Rusku, Austrálii i Jižní Koreji. To všechno jsou země, jejichž televize se nechaly inspirovat úspěchem originálního pořadu a pokusily se spolu s BBC Worldwide produkovat své vlastní verze. Bezúspěšně; takto licencované programy byly buď po pár letech zastaveny (Rusko), nebo živoří na okraji sledovanosti (USA). V rozporu s běžnou televizní praxí zde najednou formát sám o sobě k úspěchu nestačí.

Clarkson se tak mezi britskými televizními osobnostmi vyjímá jako velikán nejen díky svým 196 centimetrům. A to není jen tak, protože britská televizní produkce je na trhu se zábavou ohromně úspěšná. Od detektivek s Herculem Poirotem a Sherlockem Holmesem přes kuchařské show s průkopníky Jamiem Oliverem a Gordonem Ramsayem, přírodopisné pořady jako Life sira Davida Attenborougha, absurdní sci-fiDoctor Who a fotbalovou Premier League až po reality show všeho druhu mají Britové k dispozici ty nejžádanější televizní artikly. (Zdálky jim konkurují Nizozemci, díky nimž vznikly reality show Hlas a Velký bratr, a Izraelci – pak dlouho nic.) Televizní impérium V únoru v Liverpoolu prodaly britské televize do celého světa (protože i soukromé televize a producenti se často prodávají prostřednictvím BBC Worldwide) na 600 pořadů. Podle deníku The Independent je to zhruba tolik, kolik dokážou prodat Američané, a trojnásobek globálního prodeje německé produkce. Americký internetový magazín Slate loni napsal, že v USA je běžnému divákovi dostupných 189 televizních kanálů; v Británii jich je přes pět set.

Snad je to příznak doby. Export televizních pořadů je dosud posledním projevem britské výjimečnosti mezi světovými národy. Země, od níž se zbytek civilizovaného světa učil reformaci i zastupitelské demokracii, fotbalu i tenisu, ekonomické i evoluční teorii, fyzice i námořnictví, rockovým dvojhlasům vedeným v kvintách i pravidlům detektivky, o míšení ginu s tonikem ani nemluvě – tato země dnes už dominuje jenom televizním obrazovkám. Největším paradoxem je, že neoficiálním, ale uznávaným alfa samcem této hyperkorektní, podbízivé, úzkostlivě aseptické branže byl doposud právě Jeremy Clarkson. Muž, jehož největší marketingovou předností je schopnost neotesaně poslat každého, kdo se mihne kolem, co nejvtipněji do háje – ano, on sám by to řekl jinak. Proto ho šéfové nemohou vystát, zatímco diváci se ho nemohou nabažit. Je to paradox hodný vztahu globálního média a tak nesmiřitelně britského dinosaura, snad posledního z velikých. l

Právě kombinace bystrého postřehu, arogance, smyslu pro drsný humor s pocitem nezpochybnitelného nároku na luxus dovedla Clarksona kdesi v hotelu v severním Yorkshiru k hádce o biftek k večeři.

Perodua Kelisa „Tohle je nepochybně úplně nejhorší auto, nejenom ve své kategorii, ale na celém světě. Prý má maximální rychlost 140, ale než jí dosáhne, trvá to tak dlouho, že se toho ještě nikdo nedožil, aby to mohl potvrdit. A ještě se jmenuje jako nějaká nemoc.“

BMW Série 1 „Volím slova pro toto hodnocení ještě pečlivěji než obvykle. Takže: Série 1 stojí za hovno.“

Cadillac SRX4 „Kdyby to byl boží tvor, nebyl by to lev nebo kudlanka nábožná, ani šimpanz by to nebyl. Byla by to vosa, stejně zbytečná jako nenávistná.“

Volkswagen Jetta „Hrozně rád bych se setkal s tím mužem, který navrhoval exteriér, abych zjistil, jestli to myslel jako nějaký vtip. Ale ze všeho nejradši bych potkal toho chlapíka, co se prostě vykašlal na vnitřek. Protože když se podíváte na palubní desku, získáte zhruba představu, jaký to může být pocit, když jste po smrti.“

Porsche Cayenne „Upřímně vám řeknu, že jsem viděl rány chycené gangrénou, které byly přitažlivější než tohle. To auto má sex-appeal jako velbloud se zánětem dásní.“ Odkud bere BBC peníze Podle nejčerstvější výroční zprávy čítaly v období 2013–2014 veškeré příjmy korporace (jejíž status přibližně odpovídá českému veřejnoprávnímu) 5,066 miliardy liber. 3,73 miliardy vybere BBC na poplatcích od domácností 1,02 miliardy vydělá odnož Commercial Businesses (její součástí je BBC Worldwide, která produkovala Top Gear) 244,6 milionu pochází z vládních grantů, přičemž 238,5 milionu poskytuje ministerstvo zahraničí na provoz BBC World Service 72,1 milionu čítají ostatní příjmy, například tantiémy za pořady vysílané jinými, obvykle zahraničními televizemi Zdroj: BBC 2013/2014 Annual Report

Ford Galaxy „Raději bych se nechal vykastrovat, než bych si koupil Ford Galaxy.“

Chevrolet Corvette Z06 „Tohle auto je hodně jako syfilis. Je zábavné to dostat, ale už míň zábavné je s tím žít.“

Nissan Almera „Když na večírku řeknete, že jezdíte Nissanem Almerou, je to, jako byste řekli, že máte ebolu a zrovna na vás jde kýchání.“

Porsche Boxster „To auto by nevytáhlo ani namaštěný klacek z prasečího zadku.“

BMW X3 „Pokud jste prokazatelně šílení, jako že se ráno probudíte a myslíte si, že jste cibule – pak tohle je auto pro vás.“ Zdroj: EQ Life Magazine Více než milionová petice za Clarksonův návrat svědčí mimo jiné o tom, že Top Gear je pořad jen velmi obtížně přenosný do jiných kulis s jinými aktéry.

Top Gear v číslech 170 epizod pořadu Top Gear odvysílal od roku 2002 kanál BBC 2 v současném formátu 214 zemí a oblastí pořad vysílá; podle Guinnessovy knihy rekordů (vydání z roku 2013) je to nejsledovanější televizní pořad planety v kategorii faktografických programů 500 tisíc diváků měl pořad Top Gear před Clarksonovým prvním příchodem do pořadu v roce 1988 500 tisíc liber ročně vydělávali Clarksonovi spolumoderátoři James May a Richard Hammond 1 milion fanoušků podepsalo petici, která vyzývá BBC, aby Clarksona a jeho pořad ponechala ve vysílání (v polovině minulého týdne chybělo do milionu asi osmdesát tisíc, což byl do té doby zhruba dvoudenní přírůstek); petici za vyhození Clarksona podepsalo do začátku minulého týdne sedm tisíc lidí 1,5 milionu liber ročně vydělával Clarkson coby hlavní postava pořadu 1,7 milionu výtisků každého čísla prodá měsíčník Top Gear Magazine, kam všichni tři moderátoři pravidelně přispívají (pro srovnání, patrně nejrespektovanější týdeník světa The Economist prodává 1,55 milionu kusů, přičemž toto číslo zahrnuje online předplatné i papírové výtisky) 3 miliony odběratelů má pořad na YouTube 4,57 milionu odběratelů má Clarkson osobně na sociální síti Twitter 5,1 milionu diváků sledovalo letos v průměru jednu epizodu Top Gearu (1,3 milionu diváků přitáhl předminulou neděli náhradní pořad BBC 2, dokumentární pořad o letadlech Red Arrows) 6 milionů diváků měl pořad v roce 1999, kdy starý formát skončil (a většina týmu odešla ke konkurenční stanici Channel 5, načež Clarkson přibral do party Hammonda a Maye) 7 milionů liber byl v posledních letech rozpočet pořadu na jednu sezonu (tedy zhruba 500 tisíc, cca 18 milionů korun, na jednu epizodu) 8,4 milionu liber nabízela BBC Clarksonovi (před posledním incidentem) za prodloužení smlouvy do roku 2018 13procentní pokles prodeje zaznamenala firma Levi Strauss, když v druhé polovině 90. let začaly být její džíny spojovány s lidmi přes čtyřicet let kvůli asociaci s Clarksonem a jeho zálibě právě v leviskách, ačkoli jeho podíl na propadu výrobce není přesně kvantifikovatelný; dnes firma ročně utrží něco přes 4,5 miliardy dolarů, o tři miliardy méně než v roce 1995 14 milionů liber zaplatila BBC Worldwide Clarksonovi v roce 2012 za jeho podíl v Top Gearu 24 milionů fanoušků (a nějaké drobné) má pořad na sociální síti Facebook 150 milionů liber ročně vydělává pořad pro svoji mateřskou firmu, BBC Worldwide (komerční odnož BBC) 350 milionů lidí přibližně sleduje pořad pravidelně Zdroj: Top Gear Magazine, wikipedia.org, The Economist, The Daily Mail, The Daily Telegraph, realbusiness.co.uk, The Guardian, topgear.com, www.express.co.uk

O autorovi| Daniel Deyl • deyl@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče