Všechno už tu bylo

20. dubna 2015, 00:00 - MIROSLAV ZÁMEČNÍK
20. dubna 2015, 00:00

Největší hrozbou pro velké korporace je příchod inovativního konkurenta. Nesmí to však být hodinář, který začal vyrábět auta

Mohamed El­Erian je jen o pár let starší než já a zjevně miluje všechny výstřelky moderní techniky. Připusťme, že mnohé z nich měly a mají nějaké předchůdce, kteří nenabízejí stejný komfort nebo rozsah služeb, ale práci udělají. Samozřejmě že i v dobách, kdy o serveru na zprostředkování bydlení Airbnb ještě nikdo vůbec nic netušil, šlo sehnat ubytování v privátu velmi jednoduše. Na přijíždějící turisty dodnes zvlášť v rozvojových zemích číhají na autobusových a železničních nádražích dohazovači a stačí nebýt líný, pár privátů si prohlédnout – a smlouvat.

Uber je prima vynález, ale v takové Hanoji stačí mávnout rukou a už máte přistaveného motocyklového taxíka, s nímž se na rozdíl od auta dostanete všude, a ještě absolvujete hodnotný adrenalinový zážitek. No a co ty nejrůznější hry v chytrých telefonech, předtím na „gejmbojích“ všeho druhu nebo sjíždění zpráviček na sociálních sítích? Jakou zásadně jinou funkci plní než zabít čas? Jenže stovky let předtím lidé zvládali totéž a líp při probírání růžence, misbahy nebo buddhistické mály. Připočtěte k tomu ten uklidňující efekt, kdy zaměstnáte nejen mysl tím, že opakujete mantry, ale také hmat… To poklidné usebrání, hraničící s meditací, žádná elektronická hračka ve skutečnosti dodnes nezajišťuje. TRANZISTORÁK To samozřejmě neznamená, že vlastnictví a užívání novot nepůsobí radost: dodnes vzpomínám, jak mne před skoro třiceti lety jeden turecký venkovan pozval do svého domku na čaj. V čisté, ale chudičké kuchyni kombinované s obývákem na závěr pyšně vytáhl polorozbitý tranzistorák, jehož baterky přidržovaly zavařovací gumičky. S hlubokým sebeuspokojením člověka, který dovede zaopatřit rodinu, prohlásil jediné slovo, kterému jsem rozuměl: Sony.

Výše uvedené berte jako humornou nadsázku – nástup moderních technologií už změnil způsob, jakým pracujeme, nakupujeme a trávíme volný čas. A to jsme teprve na začátku. Když někdo dovede přijít s pronikavou inovací, která bourá klasický obchodní model nebo zavedený produkt či službu, je to pro stávající poskytovatele a výrobce nejen bolestivé, ale často to bývá konečná.

Kdo nakupuje letenky, rezervuje si ubytování nebo pronajímá auto jinak než přes internet?

Kdo se přitom nesnaží informovat a nepřihlíží k ratingu jiných uživatelů? Najít vegetariánskou restauraci v odlehlé uličce ve starém Istanbulu byla před patnácti lety shoda šťastných náhod – buď jste narazili na místního znalce, anebo jste zabloudili. Dnes je to otázka chvíle hledání a stažená aplikace vás dovede až na místo.

Kterému kamennému obchodu by nevadilo, že potenciální zákazník přijde, okouká, ohmatá, poradí se s prodavačem a nakonec nakoupí na základě cenového porovnání v nějakém e­shopu? Kdo si ještě kupuje papírové noviny? Opravdu spíše staromilec, což ale neznamená, že pro papír nezůstane tržní nika. Dlouhá snídaně o víkendu v kavárně se sobotní přílohou velkých novin představuje ve většině civilizovaných zemí nenahraditelný rituál a je kvintesencí dobrého života.

Pozoruhodné je, že většina velkých inovací tohohle typu přichází „zdola“ – od firem, které začínaly od čistého stolu, nikoli od zavedených hráčů s velkým tržním podílem.

Ti se s ní vyrovnávají zpravidla obtížně, a to i v těch technicky nejpokročilejších oborech. Kde je dnes Nokia? A to ještě na konci roku 2007 měla 51 procent světového trhu, aby o pět let později klesla na nějaká tři procenta. DÍRY V BILANCÍCH Tempo je pochopitelně odlišné a vzestup a pád není dán jenom inovační aktivitou, ale i dalšími faktory, které jsou mnohem více makroekonomické (měnové kurzy, mzdy) nebo souvisejí s úrovní řízení a průmyslové organizace (produktivita). Ne každý projekt se „okotí“. Když před lety šéf hodinářské firmy Swatch Nicolas Hayek přišel s nápadem miniauta do města, dokázal pro něj sehnat investory z oboru (nachytal se Daimler­ Benz), ale prťavé autíčko prokázalo nikoli schopnost udělat velkou díru do světa, ale naopak vytvářet miliardové díry v bilancích. Smart skončil jako převlečený Renault Twingo, akorát mnohem dražší.

Zdaleka nejrychlejší je transformace v oborech, kde je službu nebo produkt možné dodávat v dematerializované podobě, což automobily prokazatelně nejsou. A vůbec si nejsem jist tím, že disruptivní inovátoři jako „Tesla“ Elona Muska prorazí, každopádně však nutí matadory k rychlejším inovacím, které zákazníci chtějí. Například využitím elektroniky pro zvýšení bezpečnosti provozu (což může snadno skončit autopilotem), plejádou možností individualizace (Už žádný Henry Ford nebude moct říct: „Můžete si vybrat, pokud auto bude černé.“) až po úplně jiné modely užívání aut typu carsharingu. Buď to obři udělají sami, anebo to někdo udělá za ně i s maržemi.

Dlouhá snídaně o víkendu v kavárně se sobotní přílohou velkých novin představuje ve většině civilizovaných zemí nenahraditelný rituál a je kvintesencí dobrého života.

Tahle pronikavá inovace, kdy šéf hodinářské ?irmy Nicolas Hayek přesvědčil Daimler­Benz, aby na zelené louce rozjeli značku Smart, se evidentně nepovedla, o čemž svědčí miliardové kumulované ztráty. Druhé generace se snaží snížit náklady na platformu a agregáty ve spolupráci s Renaultem.

O autorovi| MIROSLAV ZÁMEČNÍK zamecnik@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Intel zlevnil všechny Xeony Phi. Nejvýkonnější modely víc než o polovinu
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít