Vše začalo po povodních

25. dubna 2016, 00:00 -
25. dubna 2016, 00:00

Podmínky v Moravskoslezském kraji si vyžádaly unikátní záchranný systém

Ostravsko připomíná vroucí kotel, každou chvíli hrozí, že někde unikne pára. Doly, hutě, hustá síť kolejí, asfaltové stužky silnic, kam se podíváte. Havárie jsou tady častější než kdekoli jinde. Proto tu mají unikátní integrovaný záchranný systém (IZS). „Vyvolává ve mně pocit bezpečí,“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro Josef Babka, první náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje, který ho má na starost

* Jak vyspělý je váš systém ve srovnání s podobnými v České republice?

Na to je jednoduchá odpověď - nemá srovnání. Nikde jinde totiž nic podobného na takové úrovni nenajdete. Integrované bezpečnostní centrum (IBC) v takové podobě máme v republice jako jediní. A je výjimečné i v rámci Evropy. Také integrovaná výjezdová centra (IVC) jsou unikátní. V současnosti jich máme osm, většina z nich je na území Ostravy. Proto jsme rozhodli před zhruba třemi roky o dalších. Teď budeme předávat jedno pro Ostravu jih, další na letišti Mošnov a třetí v Třinci. Před několika dny jsme otevřeli menší centrum ve Městě Albrechticích. V plánu máme ještě dvě další: v Novém Jičíně a Českém Těšíně.

* Na kolik vybudování celého sytému dosud vyšlo?

Za uplynulých osm let jsme IZS zejména prostřednictvím regionálního operačního programu a rozpočtu kraje poskytli finanční částku kolem dvou miliard korun.

* Hrozby průmyslových havárii jsou na Ostravsku všudypřítomné. Kvůli nim integrované bezpečnostní centrum vzniklo?

I kvůli nim, samozřejmě. Ale bezprostředním impulzem byly rozsáhlé záplavy, které zasáhly Moravu v roce 1997. Tehdy se ukázala více než kdy jindy nutnost těsné spolupráce hasičů, zdravotníků, policistů. IBC pak vzniklo jako výsledek trojdohody kraje, města Ostravy a ministerstva vnitra.

* Předtím spolupráce záchranných složek drhla?

Tak to říct nelze. Všichni byli pokaždé na místě včas, jednali. Jenže každý měl v minulosti svoje operační středisko a ta jednala samostatně. Integrace systémů přinesla lepší koordinaci i zmenšení provozních nákladů. Všichni dnes sídlí společně pod jednou střechou, v budově Integrovaného bezpečnostního centra Moravskoslezského kraje. Výsledkem jsou kromě jiného lépe koordinované výjezdy, zkrácení dojezdových časů, prostě lepší služba občanům.

* Na mnoha radnicích, hejtmanstvích se politici neshodnou. U vás byli vždy všichni pro, nelicitovali?

Samozřejmě když jsem částky nárokoval v rámci rozpočtu, tak kolegové mající na starost školství, zdravotnictví nebo sociální věci se ozvali: No jo, všechno dáváte do IZS, říkali s nadsázkou. My dáváme samozřejmě i jinam. Nakonec ale byli vždy pro. Věděli, jak záchranné složky reagovaly při neštěstích, která se u nás přihodila. Při povodních, havárii vlaku Pendolino, případu tramvaje číslo pět v Ostravě, těch příkladů byly stovky. Shoda vždy panovala i s opozicí. Tohle nebylo v kraji nikdy bráno jako nějaké politikum. Kvůli tomu se nepřeme. Ostatně strany, které jsou dnes v opozici, stály rovněž u jeho počátku.

* Kam ty dvě miliardy směřovaly?

Nebylo to jen do staveb, jejich renovací či výstavby zcela nového, moderního integrovaného bezpečnostního centra a integrovaných výjezdových center. Ale hodně také do techniky. Jsme jediní v rámci České republiky, kdo za prostředky regionálního operačního programu, tedy i za peníze Evropské unie, zakoupil třeba třiatřicet nových výkonných hasičských vozů. Starší vozy pak putovaly k jednotkám dobrovolných hasičů. A další příklad: dříve měli hasiči žebřík dosahující jen do výšky 43 metrů. To ale u mnoha budov v Ostravě nedostačovalo. Tak jsme zakoupili žebřík o délce 55 metrů. A dobrovolným hasičům jsme zakoupili ještě 50 menších speciálně vybavených automobilů, každé v hodnotě čtyř milionů. Dále si za desítky milionů mohli pořídit třeba proudnice, dýchací techniku, ponorná čerpadla a další. Nezapomínali jsme ani na záchranáře. Těm jsme nedávno předali šest nových sanitních vozů pro systém rendez-vous a dalších 21 vozů na obměnu těch starých. Dáváme finance také policii na techniku, kterou nejsou schopni zabezpečit z Prahy.

* Neměl by ale tohle řešit spíše stát?

To ano, jen zdravotní záchranná služba je v působnosti kraje, to je naše příspěvková organizace. Ale chceme-li zachovat standard, na který jsme si tady zvykli, tak nemůžeme jinak.

O autorovi| JAROSLAV MATĚJKA

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít