Vorsprung durch Gier und Technik aneb Zoufalství VW

 Zámečník Miroslav Zámečník 24. září 2015, 14:06
24. září 2015, 14:06

Tuhle parafrázi slavného sloganu Audi, zdůrazňující technologický náskok jejích vozů, obohacenou o Gier, tedy chamtivost, jsem zvolil jako pro mne nejvýstižnější, pravda trochu ironizující shrnutí toho, co se koncernu VW stalo.

Před ním bylo mnoho jiných. Banky manipulovaly s londýnskou mezibankovní sazbou LIBOR, a když to po mnoha letech prasklo, vyfasovaly od různých regulátorů miliardové pokuty v dolarech, librách i švýcarských francích. VW manipulovalo mnoho let se softwarem vznětových motorů osazovaných do aut koncernu, aby při testech vykazovaly násobně nižší emise než v běžném provozu, a mimo jakoukoli pochybnost také dostane pokutu.

Pokud se v USA doopravdy vyšplhá až k 18 miliardám dolarů, bude to víc než roční čistý zisk celého koncernu, který se letos stal světovou automobilovou jedničkou. Jedna americká právní kancelář (Hagens Berman) se už chopila příležitosti a chystá kolektivní žalobu, a americké ministerstvo spravedlnosti již zahájilo vyšetřování. Bolet to bude strašně.


Přečtěte si: Volkswagen měl s emisemi manipulovat i v Evropě, Komise chce vyšetřování


Šéf koncernu VW Martin Winterkorn, který v květnu přestál urputnou bitvu o své křeslo s předsedou dozorčí rady Ferdinandem Piëchem, a na pátečním zasedání dozorčí rady mu měl být potvrzen mandát na další tři roky, už rezignoval a firma na zítřek ohlásila další personální změny.

Samozřejmě, že se vzhledem k tomuhle časování ihned vynořily konspirační teorie, zda nejde o „Piëchovu poslední pomstu“, ale jednak by tahle satisfakce byla nejen nejdražší, ale také nejvíc sebezničující v korporátních dějinách, protože potomci zakladatele Ferdinanda Porsche včetně Piëcha dosud drží akcionářskou kontrolu (druhé místo patří dolnosaské zemské vládě). Takže jde o časovou koincidenci, krajně nemilou.

Nejde „jen“ o personální otřesy a prudký pokles tržní kapitalizace koncernu („vypařilo“ se 30 miliard dolarů, ekvivalent hodnoty FiatChrysleru a Peugeotu dohromady). Tou největší ránou je ztráta reputačního kapitálu.

Německé slogany

Ta postihne nejen všechny koncernové značky (včetně Škody), ale vůbec celý německý automobilový průmysl, který je páteří německé ekonomiky a klíčovou součástí jejího exportního výkonu. Německá auta byla natolik spojována s technickou excelencí, že zdejší prémiové značky nejen že dominovaly celosvětově svému segmentu, ale německé slogany se úmyslně nepřekládaly do cizích jazyků, aby asociace byla každému jasná.

Pravda, dnes zní „Vorsprung durch Technik“ (Audi, součást koncernu VW), používaný již od roku 1982, o jehož právní ochranu se Audi velmi dlouho a nakonec úspěšně u Evropského soudního dvora snažilo, jako velmi sžíravá ironie. Jediný trh, kde Audi tenhle ikonický slogan, jenž pronikl do populární kultury, nepoužívalo, byly Spojené státy.

Tam místo něj zvolilo „Truth in Engineering“. No to je dneska snad ještě ukrutnější, a plně srovnatelné s reklamou, doporučující „clean diesels“ od VW…

Nemusíte být odborníkem na emise spalovacích motorů, abyste věděli, že drtivá většina současných aut v běžném provozu nikdy nevykáže hodnoty naměřené v laboratořích, na to stačí je používat.

Pozoruhodné ticho

A znalci poměrů tušili už dlouho, že masírování údajů o spotřebě, a jak se ukazuje, tak i v emisích, je průmyslový standard, vynucený tlakem snižování emisí ze strany amerických a evropských regulátorů. Pozoruhodné ticho ze strany ostatních automobilek vyvolává jisté podezření, že ani jejich svědomí nemusí být úplně čisté.

Tak nějak nechápu, proč by měl být vyhlášeno hromadné svolávání aut do servisů, s funkčností a bezpečností aut to samozřejmě nemá vůbec žádnou souvislost. Chtějí snad regulátoři pro nesplnění emisí tyhle všechny vozy odstavit z provozu?

Jedna věc je nelhat a lhaní potrestat, druhá věc je ochromit jádro evropské ekonomiky. Tohle není vhodná chvíle na Schadenfreude (škodolibost), protože z téhle nanejvýš prekérní situace hrozí českému hospodářství nikoli nepodstatná kolaterální škoda. Vyberte si malé nebo velké Š.

Jak se ptal jeden z protagonistů v Pravidlech moštárny Johna Irvinga: „Co tě živí, synku?“. Tuhle zemi živí automobilový průmysl. „Wir leben Autos“, říká Opel, ale platí to i pro Česko.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Konec nízkých sazeb v USA a konec levné práce v Česku aneb Odvrácená strana naplněných přání

Jako nikdy předtím. Český dluh s negativním úrokem

Černé pondělí a čtyři Wenova „ne“


Napravená chybička Pavel Páral

Musíte si přečíst

Podniky chtějí, aby jednání o TTIP pokračovala

OPEC v srpnu vytěžil rekordně ropy

Jedno euro za jednu libru? Realita britských letišť

Irský precedens může spustit „korporátní“ exodus

Integrace migrantů za půl miliardy? Vláda posvětila…

TechSquare rozvíjí nový byznys. Propojí startupy a…

Michal Horáček: Jen já a lidi
Michal Horáček, známý textař a možný prezidentský kandidát, v pořadu Euro TV slibuje, že se v kampani obejde bez politických stran i sponzorů. Agituje za pragmatický vztah k Číně, ale zároveň zůstává zastáncem EU. Islám je podle něj s českým prostředím nekompatibilní.
Zhlédnout další videa