Vláda se chystá udělat velkou chybu

17. června 2013, 00:00 - Tomáš Plhoň
17. června 2013, 00:00

Dokončení plavebních zařízení na Orlíku a na Slapech by ročně přitáhlo minimálně 65 tisíc turistů, tvrdí ředitel českých vodních cest

Na projektech vodních cest není nic kontroverzního, říká Jan Skalický, šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC). Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe či splavnění Vltavy včetně kontroverzního lodního výtahu se podle něj České republice jednou může vyplatit. Na rozdíl od zrušení celého ŘVC, ke kterému se vláda chystá. „Nebudeme moct využívat prostředky EU,“ straší Skalický.

* Jak moc zasáhly povodně do práce na českých řekách?

Nedávné povodně napáchaly značné škody na povodí Vltavy i Labe, ovšem škody na vodních stavbách nebudou nijak vysoké. Stavby infrastruktury vodních cest jsou totiž budovány s předpokladem, že je čas od času může postihnout velká voda. Nicméně tato povodeň podobně jako v roce 2002 byla dost výjimečná rychlostí svého nástupu i silou. Můžeme očekávat škody v řádech desítek milionů, ale konečnou částku budeme schopni říct až po úplném opadnutí vody. Musela se hlavně zastavit stavba přístavu v Hluboké nad Vltavou a v tuto chvíli čeká na pokles hladiny v řece tak, aby mohla být odčerpána voda ze zatopeného staveniště. Pak přijde na řadu čistění od bahna a další činnosti potřebné k obnovení stavebního ruchu.

* Vláda plánuje váš úřad zrušit a agendu převést pod ministerstvo dopravy. Předpokládám, že s tím příliš souhlasit nebudete…

Jakkoli respektuji rozhodnutí vlády a pana ministra Zbyňka Stanjury, nemyslím si, že splní svůj účel, kterým má být jednorázová úspora nákladů ve výši pěti milionů korun. Kapacita úředníků a pracovníků zůstane zachována, takže úspory budou minimální nebo spíše žádné. Na druhou stranu ztráty mohou být násobně vyšší. Ministerstvo dopravy nesmí investovat z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, protože by šlo o konflikt výkonné a kontrolní role. Rozvoj vodních cest tedy bude muset být hrazen přímo z prostředků státního rozpočtu a nebude možno využít prostředky Evropské unie. Například projekt Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou je navázán na dotace z Operačního programu Doprava. Obávám se, že v důsledku se podobné projekty odloží na neurčito.

* Dobrá, ale jedním z argumentů pro zrušení byly chyby ve veřejných zakázkách, ke kterým na ŘVC docházelo za minulého vedení. Potíže s tím měl dokonce evropský účetní dvůr…

V současné době mohu říct, že ŘVC nemá problémy s čerpáním evropských dotací. Zlepšení administrování projektů financovaných z evropských strukturálních fondů byl jeden z mých nejdůležitějších úkolů bezprostředně po nástupu do funkce. Prvním a základním krokem byla změna organizační struktury ŘVC. Zřídil jsem přísnější kontrolu vnitřních procesů v podniku a důsledně jsem po spolupracovnících vyžadoval dodržování pravidel čerpání dotací EU.

* Jste obhájcem některých projektů na vodních cestách. Především vybudování kanálu Dunaj–Odra–Labe. Myslíte, že je tak složitý projekt reálný a ekonomicky návratný?

Nejde o megalomanský výmysl, ale o skutečně promyšlený projekt, který využívá jedinečné polohy území České republiky. Nachází se tu totiž nejnižší bod evropského rozvodí mezi Dunajem a Odrou, takzvaná Moravská brána. Jde o stejně unikátní příležitost Evropy, jako je třeba nejužší místo amerického kontinentu, kde vznikl Panamský průplav. Výstavba vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe může středoevropskému regionu pomoci z ekonomické krize. Navíc zvýší konkurenceschopnost našich zemědělských a průmyslových podniků a sníží ceny dováženého zboží.

* Obhajujete rovněž kontroverzní vodní výtah na Slapech. Myslíte, že by se stavba v ceně dvou miliard Česku vyplatila? Navíc dnes, v době rozpočtových škrtů?

Podobné stavby v západní Evropě jsou ve většině případů mnohem větší a konstrukčně náročnější. Rekreační plavba tam nabyla takových rozměrů, že jsou obnovovány a rekonstruovány sítě vodních cest a kanálů. Zařízení, jako jsou výtahy nebo zdvihadla pro lodě, se na Západě stala turistickými atrakcemi díky svým unikátním řešením. V evropském kontextu tedy není projekt lodního zdvihadla na Slapech ničím výjimečným. I podle velmi střízlivých odhadů by dokončení plavebních zařízení na přehradách Slapy a Orlík přilákalo ročně minimálně 65 tisíc turistů. Příliv turistů do regionu vytvoří podle našich analýz zhruba 160 pracovních míst v ubytování, stravování, v půjčovnách lodí a jízdních kol a v přístavištích. Věřím, že politici přínos těchto zařízení pochopí.

O autorovi| Tomáš Plhoň, plhon@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče