Vláda se chystá udělat velkou chybu

17. června 2013, 00:00 - Tomáš Plhoň
17. června 2013, 00:00

Dokončení plavebních zařízení na Orlíku a na Slapech by ročně přitáhlo minimálně 65 tisíc turistů, tvrdí ředitel českých vodních cest

Na projektech vodních cest není nic kontroverzního, říká Jan Skalický, šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC). Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe či splavnění Vltavy včetně kontroverzního lodního výtahu se podle něj České republice jednou může vyplatit. Na rozdíl od zrušení celého ŘVC, ke kterému se vláda chystá. „Nebudeme moct využívat prostředky EU,“ straší Skalický.

* Jak moc zasáhly povodně do práce na českých řekách?

Nedávné povodně napáchaly značné škody na povodí Vltavy i Labe, ovšem škody na vodních stavbách nebudou nijak vysoké. Stavby infrastruktury vodních cest jsou totiž budovány s předpokladem, že je čas od času může postihnout velká voda. Nicméně tato povodeň podobně jako v roce 2002 byla dost výjimečná rychlostí svého nástupu i silou. Můžeme očekávat škody v řádech desítek milionů, ale konečnou částku budeme schopni říct až po úplném opadnutí vody. Musela se hlavně zastavit stavba přístavu v Hluboké nad Vltavou a v tuto chvíli čeká na pokles hladiny v řece tak, aby mohla být odčerpána voda ze zatopeného staveniště. Pak přijde na řadu čistění od bahna a další činnosti potřebné k obnovení stavebního ruchu.

* Vláda plánuje váš úřad zrušit a agendu převést pod ministerstvo dopravy. Předpokládám, že s tím příliš souhlasit nebudete…

Jakkoli respektuji rozhodnutí vlády a pana ministra Zbyňka Stanjury, nemyslím si, že splní svůj účel, kterým má být jednorázová úspora nákladů ve výši pěti milionů korun. Kapacita úředníků a pracovníků zůstane zachována, takže úspory budou minimální nebo spíše žádné. Na druhou stranu ztráty mohou být násobně vyšší. Ministerstvo dopravy nesmí investovat z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, protože by šlo o konflikt výkonné a kontrolní role. Rozvoj vodních cest tedy bude muset být hrazen přímo z prostředků státního rozpočtu a nebude možno využít prostředky Evropské unie. Například projekt Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou je navázán na dotace z Operačního programu Doprava. Obávám se, že v důsledku se podobné projekty odloží na neurčito.

* Dobrá, ale jedním z argumentů pro zrušení byly chyby ve veřejných zakázkách, ke kterým na ŘVC docházelo za minulého vedení. Potíže s tím měl dokonce evropský účetní dvůr…

V současné době mohu říct, že ŘVC nemá problémy s čerpáním evropských dotací. Zlepšení administrování projektů financovaných z evropských strukturálních fondů byl jeden z mých nejdůležitějších úkolů bezprostředně po nástupu do funkce. Prvním a základním krokem byla změna organizační struktury ŘVC. Zřídil jsem přísnější kontrolu vnitřních procesů v podniku a důsledně jsem po spolupracovnících vyžadoval dodržování pravidel čerpání dotací EU.

* Jste obhájcem některých projektů na vodních cestách. Především vybudování kanálu Dunaj–Odra–Labe. Myslíte, že je tak složitý projekt reálný a ekonomicky návratný?

Nejde o megalomanský výmysl, ale o skutečně promyšlený projekt, který využívá jedinečné polohy území České republiky. Nachází se tu totiž nejnižší bod evropského rozvodí mezi Dunajem a Odrou, takzvaná Moravská brána. Jde o stejně unikátní příležitost Evropy, jako je třeba nejužší místo amerického kontinentu, kde vznikl Panamský průplav. Výstavba vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe může středoevropskému regionu pomoci z ekonomické krize. Navíc zvýší konkurenceschopnost našich zemědělských a průmyslových podniků a sníží ceny dováženého zboží.

* Obhajujete rovněž kontroverzní vodní výtah na Slapech. Myslíte, že by se stavba v ceně dvou miliard Česku vyplatila? Navíc dnes, v době rozpočtových škrtů?

Podobné stavby v západní Evropě jsou ve většině případů mnohem větší a konstrukčně náročnější. Rekreační plavba tam nabyla takových rozměrů, že jsou obnovovány a rekonstruovány sítě vodních cest a kanálů. Zařízení, jako jsou výtahy nebo zdvihadla pro lodě, se na Západě stala turistickými atrakcemi díky svým unikátním řešením. V evropském kontextu tedy není projekt lodního zdvihadla na Slapech ničím výjimečným. I podle velmi střízlivých odhadů by dokončení plavebních zařízení na přehradách Slapy a Orlík přilákalo ročně minimálně 65 tisíc turistů. Příliv turistů do regionu vytvoří podle našich analýz zhruba 160 pracovních míst v ubytování, stravování, v půjčovnách lodí a jízdních kol a v přístavištích. Věřím, že politici přínos těchto zařízení pochopí.

O autorovi| Tomáš Plhoň, plhon@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít