Veřejnoprávní product placement

26. května 2014, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
26. května 2014, 00:00

Zveřejňování dodavatelů veřejných informačních systémů by státní správě prospělo

Když jsem se nedávno díval na hokejový zápas z mistrovství světa 2014, zaujaly mne skleničky před moderátory utkání v improvizovaném televizním studiu. Proč právě skleničky? Nebyly zvlášť hezké, zato na sobě měly výrazné logo jedné nejmenované firmy. Nejdříve jsem si říkal: Náhoda, nic levnějšího nebylo po ruce. Pak jsem si ale uvědomil, že sklenky jsou u všech tří srovnané tak, aby bylo logo skutečně velmi dobře vidět, a to v každém záběru. Musím říct, že mne to překvapilo – zejména jako daňového poplatníka, který přispívá na provoz pravidelným hrazením koncesionářského poplatku.

Na product placement jsem zvyklý z komerčních televizí, je to praxe běžná po celém světě. Ale jak je možné, že projde u veřejnoprávní televize? Nechce se mi zabývat detaily, zda to ČT může udělat, nebo ne. Z principu bych řekl, že by to dělat neměla. Vždyť je placena z veřejných peněz. Buď vystačí s vybranými koncesionářskými poplatky, nebo – pokud se chce chovat skutečně komerčně – ať si na svůj provoz vydělá sama, úplně stejně jako každý jiný obchodní subjekt.

Přesto mne tato situace přivedla k nové myšlence. Pokud může veřejnoprávní subjekt – zde Česká televize – aplikovat product placement ve svých relacích, proč by se nemohly chovat stejně i další veřejnoprávní instituce? Myšlenka, že bych mohl umístit logo naší firmy například na přihlašovací stránku některé z veřejných služeb zajišťovaných nějakým informačním systémem veřejné správy, je skutečně zajímavá. Nebylo by to vlastně nic jiného než obdoba zmíněného product placementu.

Na druhé straně mne napadá, proč se vlastně publikování informace o dodavateli naše státní a veřejná správa u informačních systémů tolik brání? Jistě, najdou se výjimky, kde najdete informaci o tvůrci například webových stránek někde úplně dole po odrolování obrazovky, a to tím nejmenším možným písmem.

Já bych chtěl něco jiného, něco skutečně nového: ať je logo naší ? rmy na dobře viditelném místě. Ať uživatel vidí, kdo systém dodal, případně provozuje. Ať vidí, že za případné problémy s provozem nemusí být pouze daný orgán veřejné správy, ale může to být konkrétní dodavatelská firma.

Vždyť umístění loga je de facto obdobou informace, kterou můžeme najít například u mnoha staveb financovaných ze státních peněz, kde bývá cedule se jménem ? rmy, jež stavbu realizovala. Takže precedens zde už máme, televizi do toho nepočítaje. Proč z toho neudělat pravidlo a nepovolit product placement obecně?

O autorovi| výkonný editel, Newps.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče