Velká data v malém

29. září 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
29. září 2014, 00:00

Nástroje Business Intelligence pomáhají firmám ušetřit či najít trendy budoucnosti, věří obchodní ředitelka Microsoftu

Otázky, jak zvyšovat podíl na trhu či udržet byznys, může firmám pomoci vyřešit schopnost analyzovat různorodá data. Sofistikované databázové systémy, které to umožňují, si většinou mohou dovolit jen velké firmy. Microsoft však vidí potenciál v jejich nadstavbě, samoobslužných nástrojích Power BI, které mohou využít i malé společnosti.

„Umím si představit jejich využití i v malé advokátní kanceláři o pár právnících. Hodí se ale i do obchodu, který chce pochopit chování svých zákazníků,“ říká Lucia Belková, obchodní ředitelka pro významné zákazníky a partnery českého Microsoftu.

* Co se dá prostřednictvím podobných nástrojů vyřešit?

Máme za sebou zajímavý případ odhalování provozních podvodů pro společnost Vodafone. Operátor se potýkal s činností organizovaných skupin, které ve velkém nakupovaly SIM karty, provolávaly z nich vysoké částky, za služby neplatily a karet se zbavily. Na odhalování podobných provozních podvodů jsme ve spolupráci s nimi nasadili Business Intelligence (BI) řešení postavené na SQL Serveru, které umožňuje na základě sledovaných dat odhalit podvody už v počátku a rychle je zarazit. Díky tomuto řešení se investice Vodafonu vrátila do tří měsíců a společnost ušetří miliony korun měsíčně.

* Taková návratnost se ale asi nepovede pokaždé…

To by bylo ideální, ale pravidlem to není. Investice nejsou vysoké, liší se to podle toho, jestli chcete nástroje BI využít na konkrétní problém, nebo propojit chod celé firmy. Je to závislé především na oboru, ve kterém zákazník podniká. Například u našeho dalšího zákazníka, Strojíren Poldi, bude návratnost delší. Právě oni jsou případem zapojení celé firmy – počínaje sledováním mnoha druhů strojů ve výrobě, předvídáním poruch, potřeby servisu a podle toho plánováním produkce. Dalším využitím BI řešení bylo plánování skladovacích zásob, aby výpadek stroje nerozhodil odbyt. V neposlední řadě z nasazení analytických nástrojů těží i HR oddělení, plánování přesčasů zaměstnanců a tradičně finance a obchod.

* To jsou pořád velké firmy. Jak se k podobným výhodám dostanou ty menší?

Pravdou je, že máme hodně zákazníků mezi velkými firmami, často se zahraniční účastí – ať už mezi operátory, bankami, výrobními, strojírenskými, nebo energetickými společnostmi. U lokálních firem, i středních a menších, vidím ale velký potenciál. Umím si představit využití podobných systémů i v malé advokátní kanceláři nebo v obchodě. Například síť obchodů může propojit data o prodejích zboží různých značek v jednotlivých pobočkách, v závislosti na čase, s maržemi a podobně. Zjistíte, kdo, kdy a kde prodává, jak a co, a podle toho můžete upravit fungování byznysu. Přidat se k tomu dají i data třetích stran, jako je ČSÚ a podobně, a tak odhalíte, jaký vliv má na váš obchod nezaměstnanost, otevírací doba nebo třeba počasí.

* A když si malé firmy nemohou sofistikované nástroje dovolit?

Na podobné analýzy už nejsou potřebná robustní řešení, dá se to udělat pomocí doplňků Power BI do Excelu a Office 365. Funguje to jako jednoduchý interaktivní nástroj, který podle vašeho zadání propojuje data z jednotlivých zdrojů, a nad nimi vytváříte přehledné vizualizace s možností přehrát si je například v čase. Už díky tomu můžete odhalit souvislosti, které ovlivňují váš byznys. Třeba podle toho zjistíte, že potřebujete sofistikovanější řešení. Ani ta ale nejsou u nás složitá. Snažíme se vyjít vstříc tomu, že když zákazník něco chce, potřebuje to ideálně hned a s rychlým napojením do vlastních systémů.

* Co když na svém počítači nemají Windows?

Microsoft už dlouho není tak přísně uzavřená platforma. Snažíme se být stále více otevření, což se projevuje například v tom, že naše nástroje umějí analyzovat různé typy dat nezávisle na tom, z jakých zdrojů pocházejí. Zároveň díky Power BI pro Office 365 je možné různé analýzy prohlížet ve webovém prohlížeči, což vlastně znamená, že jsou přístupné uživatelům zařízení všech platforem – ať už jsou to počítače, tablety, nebo smartphony.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče