Vědci objevili účinnější antibiotika

12. ledna 2015, 00:00 - (dan)
12. ledna 2015, 00:00

léky Američtí, němečtí a britští mikrobiologové dokázali izolovat novou antibiotickou látku, která umí likvidovat vážné infekce, aniž by narážela na zásadní odpor. Objev vyvolává naději, že by řešení stále naléhavějšího problému s léčením nákaz velmi odolnými superbakteriemi mohlo být nablízku, napsala minulý čtvrtek agentura Reuters.

Nově objevená účinná látka se jmenuje teixobactin a měla by být bez problémů využitelná při léčbě nákaz superbakterií známou jako MRSA a tuberkulózy. Dnes se k léčbě musí používat kombinace několika antibiotik s nepříjemnými vedlejšími účinky.

Dosud však byla látka odzkoušena pouze na myších; testování na lidech se teprve připravuje.

Za svůj ostře sledovaný vstup na vědeckou scénu vděčí teixobactin své schopnosti napadat bakterie a bourat jejich stěny. Na rozdíl od konvenčních antibiotik se však neváže k jejich bílkovinám, jež relativně snadno mutují, nýbrž k tukovým molekulám, které mutují obtížně. Existenci teixobactinu a podobných látek vědci již dříve tušili, ale nebyli je schopni v laboratorních podmínkách kultivovat. Problém vyřešilo až rozhodnutí nechat teixobactin „uzrát“ v jeho přirozeném prostředí venku.

S tímto rozhodnutím a následným objevem přišel tým Kima Lewise z Northeastern University v americkém Bostonu ve spolupráci s Tanyou Schneiderovou z bonnské univerzity a britskou farmaceutickou firmou Selcia Limited. Také Lewis si rovnou založil vlastní firmu NovoBiotic Pharmaceuticals, která si teixobactin již nechala patentově chránit. Pokud se vyplní naděje, které do jeho objevu vkládají lékaři, může se rychle stát nepřehlédnutelným hráčem na mezinárodním farmaceutickém trhu (nebo alespoň cennou akvizicí pro některou z etablovaných firem).