Valentýnské finále na americké obloze

18. února 2013, 00:00 - (iza)
18. února 2013, 00:00

doprava Zaměstnanci a věřitelé mohou být spokojeni, odnesou to cestující. Takový je názor odborníků na rýsujícího se globálně největšího civilního vzdušného přepravce, který se zrodí ze spojení světové osmičky US Airways s platebně neschopnou trojkou American Airlines. Aerolinky svatbu oznámily o valentýnském čtvrtku.

Superfúze, jejíž plnohodnotné provedení zabere spoustu času, má za cíl kombinovaný podnik s názvem American Airlines, který si pod vedením výkonného ředitele US Airways Douga Parkera brousí zuby na 140 milionů pasažérů ročně. K dispozici bude mít 950 až 1500 strojů pro 6500 letů denně, o spokojenost zákazníků se bude starat 94 tisíc zaměstnanců. Roční obrat se čeká ve výši 39 miliard dolarů, tržní hodnota subjektu se přehoupne přes deset miliard.

„Sloučení je v oboustranném zájmu,“ připomínají analytici. American Airlines mají velmi dobře pokryté středoamerické a jihoamerické destinace, síť US Airways zahrnuje především menší města ve Spojených státech. Evropa a Asie jsou pro obě společnosti na vedlejší ranveji.

Piloti, stevardi, letušky, mechanici, manažeři a právníci obou společností slaví. Mnozí z nich se zapojili do akce na sociálních sítích, kde si uživatelé posílají v narážce na Valentýna obrázek v posteli ležících strojů obou aerolinek pokrytých růžovými plátky.

Ruce si mnou rovněž věřitelé American Airlines, kteří na splacení svých pohledávek čekají už od roku 2011. Nyní jim v konglomerátu připadne podíl 72 procent. Zbylých 28 procent získají US Airways. Dosavadní akcionáři American Airlines naopak přijdou zkrátka podobně jako boss firmy Tom Horton, který usedne „jen“ v dozorčí radě.

Biti budou klienti. „Nevýhody jsou jasné – ořezaná soutěž, vyšší ceny a poplatky, stejně jako osekané služby při cestách na středně velká a menší místa určení,“ míní Kevin Mitchell, předseda sdružení Business Travel Coalition. Znalci předpokládají, že se zdraží skoro deset tisíc letů do stovky destinací.

Jásot některých pozorovatelů, že je konec s krizí v branži, tlumí i praktická stránka věci. Obchod musí ještě posvětit příslušné valné hromady a antimonopolní úřady. A samotný proces potrvá řadu měsíců, jak ukázaly předešlé akvizice United Airlines s Deltou či Delty s Northwest. Průvodním jevem jsou organizační a technické zmatky. American Airlines, zjevně v pevné víře, že vše dobře dopadne, už začaly měnit nátěry a loga své „rozmnožené“ flotily. Náklady? Dvě stě tisíc dolarů za kus.

největší letečtí přepravci na světě (2012, podle počtu přepravených osob v mil.)

Delta Airlines, USA 111,1 Southwest Airlines, USA 106,2 American Airlines, USA 86,1 China Southern, Čína 76,1 Ryanair, Irsko 71,2 Lufthansa, Německo 56,7 United Airlines, USA 54,0 US Airways, USA 51,8 China Eastern, Čína 50,3 Air France, Francie 47,0 pramen: Handelsblatt

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít