V Praze je skoro blaze

09. března 2015, 00:00 - PETR HOLEC
09. března 2015, 00:00

V českém hlavním městě se podle mezinárodního žebříčku žije hůř než v postindustriálním Birminghamu

Mezinárodní poradenská společnost Mercer vydala žebříček evropských měst podle kvality života a Praha v něm skončila na hezkém jágrovském 68. místě. Vyhrála Vídeň, následovaná Curychem a Mnichovem, zatímco českou metropoli předstihla i britská města jako Birmingham či Glasgow, ještě donedávna symboly postindustriálního socioekonomického úpadku. Očividně děláme v Praze někde chybu.

Možná v tom, že se zdejší politici vždy inspirují nějakým západoevropským městem, které nadšeně zkusí kopírovat – obvykle však naším tradičním polovičatým způsobem, takže pak býváme překvapení, když na neviditelných přechodech umírá víc lidí. Viz vítězná Vídeň: jejím systémem MHD se naposled inspirovali zelení, když v Praze snížili o 1100 korun celoroční jízdné, čímž chtějí po vzoru rakouské metropole nahnat víc lidí do hromadné dopravy.

Bohužel při páchání veřejného dobra zelení zapomněli, že když už chcete nahnat řidiče aut do tramvají, nesmějí být plné zapáchajících bezdomovců, opilců a nejrůznějších bláznů, kteří si z pražské MHD dělají bezplatné útočiště, protože v autech si většina z nás drží hygienicky nezávadné ovzduší. Svým způsobem je to ale pochopitelné: nejen šéf pražských zelených Petr Štěpánek jezdí všude na kole, takže pražskou MHD vůbec nezná.

Podobné je to i s parkováním. Džihád proti řidičům politici vyhlásili už před lety, když po vzoru západní Evropy začali zavádět modré parkovací zóny, často ovšem bez dostatečné možnosti placeného parkování v dané lokalitě. Deiure tím lidem znemožnili používat auto, de facto je přinutili páchat dopravní přestupky, za což nyní vybírají pokuty. Ještě hůř jsou na tom ale již zmínění cyklisté: mnohé pražské cyklistické stezky prostě končí tím, že cyklisty nečekaně zavedou přímo pod kola aut.

Mercer na městech hodnotí deset kategorií, od ekonomického a sociokulturního prostředí přes dostupnost škol, zdravotní péče i bydlení až po politickou stabilitu. Přinejmenším ta se zdá v Praze v pořádku. Většina největších městských veřejných zakázek končí soudem, o primátory i radní se zajímá policie a Blanka se zřejmě nikdy neotevře, protože ji stavějí samí „debilové“, jak teď ráda říká nová pražská primátorka Adriana Krnáčová. Takže to 68. místo vlastně není zas tak špatné.

O autorovi| PETR HOLEC holecp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít