V Praze je skoro blaze

09. března 2015, 00:00 - PETR HOLEC
09. března 2015, 00:00

V českém hlavním městě se podle mezinárodního žebříčku žije hůř než v postindustriálním Birminghamu

Mezinárodní poradenská společnost Mercer vydala žebříček evropských měst podle kvality života a Praha v něm skončila na hezkém jágrovském 68. místě. Vyhrála Vídeň, následovaná Curychem a Mnichovem, zatímco českou metropoli předstihla i britská města jako Birmingham či Glasgow, ještě donedávna symboly postindustriálního socioekonomického úpadku. Očividně děláme v Praze někde chybu.

Možná v tom, že se zdejší politici vždy inspirují nějakým západoevropským městem, které nadšeně zkusí kopírovat – obvykle však naším tradičním polovičatým způsobem, takže pak býváme překvapení, když na neviditelných přechodech umírá víc lidí. Viz vítězná Vídeň: jejím systémem MHD se naposled inspirovali zelení, když v Praze snížili o 1100 korun celoroční jízdné, čímž chtějí po vzoru rakouské metropole nahnat víc lidí do hromadné dopravy.

Bohužel při páchání veřejného dobra zelení zapomněli, že když už chcete nahnat řidiče aut do tramvají, nesmějí být plné zapáchajících bezdomovců, opilců a nejrůznějších bláznů, kteří si z pražské MHD dělají bezplatné útočiště, protože v autech si většina z nás drží hygienicky nezávadné ovzduší. Svým způsobem je to ale pochopitelné: nejen šéf pražských zelených Petr Štěpánek jezdí všude na kole, takže pražskou MHD vůbec nezná.

Podobné je to i s parkováním. Džihád proti řidičům politici vyhlásili už před lety, když po vzoru západní Evropy začali zavádět modré parkovací zóny, často ovšem bez dostatečné možnosti placeného parkování v dané lokalitě. Deiure tím lidem znemožnili používat auto, de facto je přinutili páchat dopravní přestupky, za což nyní vybírají pokuty. Ještě hůř jsou na tom ale již zmínění cyklisté: mnohé pražské cyklistické stezky prostě končí tím, že cyklisty nečekaně zavedou přímo pod kola aut.

Mercer na městech hodnotí deset kategorií, od ekonomického a sociokulturního prostředí přes dostupnost škol, zdravotní péče i bydlení až po politickou stabilitu. Přinejmenším ta se zdá v Praze v pořádku. Většina největších městských veřejných zakázek končí soudem, o primátory i radní se zajímá policie a Blanka se zřejmě nikdy neotevře, protože ji stavějí samí „debilové“, jak teď ráda říká nová pražská primátorka Adriana Krnáčová. Takže to 68. místo vlastně není zas tak špatné.

O autorovi| PETR HOLEC holecp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít