Article, show

V Iráku je vás málo vidět

19. května 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
19. května 2014, 00:00

České firmy mají z minulosti dobré renomé. Nebojte se ale být průbojnější, říká irácký velvyslanec v Praze

Statistiky zahraničního obchodu jsou často nudné řady čísel, v případě českého exportu do Iráku však za tabulkami stojí celá řada kvalitních produktů. Husajna Sáliha Madžída Muallu, iráckého velvyslance v Praze, kromě mimořádně populární škodovky a nedávného prodeje letounů L-159 napadne ještě jiný výrobek, který se zvláště na iráckém venkově těší velké oblibě. „Antar je nejen legendární bojovník z předislámských dob, ale i typ traktoru Zetor, který je pro naši zemi jako dělaný,“ vysvětluje ambasador.

* O kontrakty v Iráku se svádí tuhý mezinárodní boj. Jakou výhodu mohou mít v ostré konkurenci Češi?

Určitě tradici. Hospodářská spolupráce trvá víc než půl století a mnohé české firmy tak vlastně nikdy v Iráku nepřestaly působit. Nemusejí začínat od nuly a vysvětlovat, kdo jsou. Mají na co navazovat. Není to jen případ Zetoru a Škody, která je ostatně na silnicích hodně vidět. Třeba Technoexport na sklonku loňského roku získal od irácké státní společnosti North Refineries Company zakázku v hodnotě 250 milionů dolarů na modernizaci dvou rafinerií poblíž města Bajdží.

* To jsou velké průmyslové kontrakty. Mají šance i malé a střední firmy?

Jistě. Třeba archeologové z pražské firmy Gema Art se podíleli na obnově historických památek Kurdistánu, kontrakt na opravu starobylého Ktesifónu má od iráckého ministerstva kultury zase stavební firma Avers.

* Jaký obor je podle vás v Iráku perspektivní? Kde by se Češi měli zapojit přímo na místě?

Nadějné vyhlídky má například stavebnictví, energetický sektor nebo dodávky technologických celků. Na investice čeká také sféra služeb. Opět bych zdůraznil, že Česko má na co navazovat. V rámci různých humanitárních a rozvojových programů jste se podíleli na rekonstrukci dětské nemocnice, postavili jste vodní nádrž v uprchlickém táboře nebo jste pomohli vybavit komunitní centrum. Irák chystá investice v řádu desítek miliard dolarů do infrastruktury. Zemi má propojit nová dálnice od severu k jihu, je třeba vybudovat nové mezinárodní letiště. Do roku 2025 budeme potřebovat na tři miliony nových bytových jednotek. A samozřejmě nesmíme zapomínat na veřejný sektor – školy, nemocnice, univerzity. Tady všude irácký stát masivně investuje a nevidím důvod, proč by se Češi opět nemohli zapojit.

* Překážkou pro podnikání v Iráku je nejen bezpečnostní situace, ale i nejisté právní prostředí. Jak daleko je vyjednávání klíčových bilaterálních dohod s českou stranou?

Máte pravdu v tom, že v samotném Bagdádu je podnikání mimořádně obtížné. Ale mnohé provincie jsou bezpečnostně plně stabilizované a nabízejí zajímavé příležitosti bez zvýšeného rizika. Jsem přesvědčen, že k větší míře stability pomohou i smluvní vztahy. Text dohody o zabránění dvojímu zdanění byl dojednán v dubnu a čeká se na podpis a následný ratifikační proces. Vyjednávači také usilovně pracují na dohodě o vzájemné ochraně a podpoře investic. Jsem optimista, takže věřím, že tato dohoda bude hotová během několika málo měsíců.

* Co byste poradil českým firmám, které mají chuť začít v Iráku podnikat?

Konkurence je opravdu silná – nejen z okolních zemí regionu, ale i z Evropy, Ameriky a Asie. Jako velká výhoda se ukazuje být přímo na místě. Proto bych radil zkusit si přímo v Iráku vyhledat spolehlivého partnera a aktivně se ucházet o zakázky. Byla by chyba klást si malé cíle. Proč by se české firmy měly zajímat jen o subdodávky, když mohou být hlavním dodavatelem? l

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz STABILITA, S. R. O. V samotném Bagdádu je podnikání mimořádně obtížné, ale mnohé provincie jsou bezpečnostně plně stabilizované a nabízejí zajímavé příležitosti bez zvýšeného rizika.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Barem na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít