V Evropě se rýsuje konkurent Boeingu

17. září 2012, 00:00 - (hyk)
17. září 2012, 00:00

Letecký průmysl

Britská zbrojovka BAE Systems jedná o spojení s evropským holdingem EADS, mateřskou firmou výrobce letadel airbus. Seriózní námluvy údajně začaly v červnu. Hlavním důvodem případné fúze je snaha čelit poklesu výdajů na obranu v Evropě a ve Spojených státech. V případě, že k ní dojde a posvětí ji antimonopolní úřady, vznikne globální zbrojařský koncern se zaměřením na letectví, který velikostí předčí i americký Boeing. Ten odvětví momentálně kraluje. „Nevnímáme to jako zásadní hrozbu,“ uvedl pro agenturu Reuters generální ředitel Boeingu James McNerney.

Jak BAE Systems, tak EADS patří mezi deset nejsilnějších světových společností specializujících se na obranný průmysl. Britský podnik nabízí širokou škálu produktů a služeb pro vzdušné, pozemní a námořní síly.

Má za sebou i jeden nedávný skandál. V roce 2010 dostala firma pokutu ve výši 280 milionů liber za vytváření nepravdivých prohlášení pro americkou vládu týkajících se obchodů v Saúdské Arábii a v Tanzanii. Šlo o nejvyšší penalizaci, kterou musela jakákoli firma v Británii zaplatit.

EADS je evropskou holdingovou společností s francouzsko-německým vedením se sídlem v Nizozemsku. Kromě airbusů vyrábí satelity, helikoptéry a vojenské elektronické systémy. Obě firmy již spolupracovaly na řadě projektů, například na bitevníku Eurofighter. Podle předpokládaného plánu by akcionáři BAE měli v nově vzniklé společnosti získat čtyřicetiprocentní podíl, zbývajících šedesát procent by zůstalo akcionářům EADS.

„Fúze EADS a BAE Sytems by vytvořila velmi silného celosvětového hráče, který by mohl být konkurentem amerických zbrojních koncernů.

To by bylo určitě přínosem,“ říká Jiří Hynek, šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. Z první desítky světových zbrojařských firem jich totiž sedm pochází ze Spojených států. USA si udržují dominantní pozici na světovém trhu s obranným materiálem, a to i díky státním investicím do průmyslu a technologií.

Hynek zároveň upozorňuje, že rizikem je vznik neefektivního molochu žijícího jen ze svého dominantního postavení na trhu. „To by pak mohlo ohrožovat menší, i když kvalitní evropské společnosti, včetně tuzemských firem,“ dodává.

Termínem pro dokončení vyjednávání určily společnosti 10. říjen. Odhaduje se, že nová jednička na trhu by mohla dosahovat ročních tržeb přes 70 miliard eur.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných…
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít