V Evropě se rýsuje konkurent Boeingu

17. září 2012, 00:00 - (hyk)
17. září 2012, 00:00

Letecký průmysl

Britská zbrojovka BAE Systems jedná o spojení s evropským holdingem EADS, mateřskou firmou výrobce letadel airbus. Seriózní námluvy údajně začaly v červnu. Hlavním důvodem případné fúze je snaha čelit poklesu výdajů na obranu v Evropě a ve Spojených státech. V případě, že k ní dojde a posvětí ji antimonopolní úřady, vznikne globální zbrojařský koncern se zaměřením na letectví, který velikostí předčí i americký Boeing. Ten odvětví momentálně kraluje. „Nevnímáme to jako zásadní hrozbu,“ uvedl pro agenturu Reuters generální ředitel Boeingu James McNerney.

Jak BAE Systems, tak EADS patří mezi deset nejsilnějších světových společností specializujících se na obranný průmysl. Britský podnik nabízí širokou škálu produktů a služeb pro vzdušné, pozemní a námořní síly.

Má za sebou i jeden nedávný skandál. V roce 2010 dostala firma pokutu ve výši 280 milionů liber za vytváření nepravdivých prohlášení pro americkou vládu týkajících se obchodů v Saúdské Arábii a v Tanzanii. Šlo o nejvyšší penalizaci, kterou musela jakákoli firma v Británii zaplatit.

EADS je evropskou holdingovou společností s francouzsko-německým vedením se sídlem v Nizozemsku. Kromě airbusů vyrábí satelity, helikoptéry a vojenské elektronické systémy. Obě firmy již spolupracovaly na řadě projektů, například na bitevníku Eurofighter. Podle předpokládaného plánu by akcionáři BAE měli v nově vzniklé společnosti získat čtyřicetiprocentní podíl, zbývajících šedesát procent by zůstalo akcionářům EADS.

„Fúze EADS a BAE Sytems by vytvořila velmi silného celosvětového hráče, který by mohl být konkurentem amerických zbrojních koncernů.

To by bylo určitě přínosem,“ říká Jiří Hynek, šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. Z první desítky světových zbrojařských firem jich totiž sedm pochází ze Spojených států. USA si udržují dominantní pozici na světovém trhu s obranným materiálem, a to i díky státním investicím do průmyslu a technologií.

Hynek zároveň upozorňuje, že rizikem je vznik neefektivního molochu žijícího jen ze svého dominantního postavení na trhu. „To by pak mohlo ohrožovat menší, i když kvalitní evropské společnosti, včetně tuzemských firem,“ dodává.

Termínem pro dokončení vyjednávání určily společnosti 10. říjen. Odhaduje se, že nová jednička na trhu by mohla dosahovat ročních tržeb přes 70 miliard eur.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít