V Evropě se rýsuje konkurent Boeingu

17. září 2012, 00:00 - (hyk)
17. září 2012, 00:00

Letecký průmysl

Britská zbrojovka BAE Systems jedná o spojení s evropským holdingem EADS, mateřskou firmou výrobce letadel airbus. Seriózní námluvy údajně začaly v červnu. Hlavním důvodem případné fúze je snaha čelit poklesu výdajů na obranu v Evropě a ve Spojených státech. V případě, že k ní dojde a posvětí ji antimonopolní úřady, vznikne globální zbrojařský koncern se zaměřením na letectví, který velikostí předčí i americký Boeing. Ten odvětví momentálně kraluje. „Nevnímáme to jako zásadní hrozbu,“ uvedl pro agenturu Reuters generální ředitel Boeingu James McNerney.

Jak BAE Systems, tak EADS patří mezi deset nejsilnějších světových společností specializujících se na obranný průmysl. Britský podnik nabízí širokou škálu produktů a služeb pro vzdušné, pozemní a námořní síly.

Má za sebou i jeden nedávný skandál. V roce 2010 dostala firma pokutu ve výši 280 milionů liber za vytváření nepravdivých prohlášení pro americkou vládu týkajících se obchodů v Saúdské Arábii a v Tanzanii. Šlo o nejvyšší penalizaci, kterou musela jakákoli firma v Británii zaplatit.

EADS je evropskou holdingovou společností s francouzsko-německým vedením se sídlem v Nizozemsku. Kromě airbusů vyrábí satelity, helikoptéry a vojenské elektronické systémy. Obě firmy již spolupracovaly na řadě projektů, například na bitevníku Eurofighter. Podle předpokládaného plánu by akcionáři BAE měli v nově vzniklé společnosti získat čtyřicetiprocentní podíl, zbývajících šedesát procent by zůstalo akcionářům EADS.

„Fúze EADS a BAE Sytems by vytvořila velmi silného celosvětového hráče, který by mohl být konkurentem amerických zbrojních koncernů.

To by bylo určitě přínosem,“ říká Jiří Hynek, šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. Z první desítky světových zbrojařských firem jich totiž sedm pochází ze Spojených států. USA si udržují dominantní pozici na světovém trhu s obranným materiálem, a to i díky státním investicím do průmyslu a technologií.

Hynek zároveň upozorňuje, že rizikem je vznik neefektivního molochu žijícího jen ze svého dominantního postavení na trhu. „To by pak mohlo ohrožovat menší, i když kvalitní evropské společnosti, včetně tuzemských firem,“ dodává.

Termínem pro dokončení vyjednávání určily společnosti 10. říjen. Odhaduje se, že nová jednička na trhu by mohla dosahovat ročních tržeb přes 70 miliard eur.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Odstupné při odchodu z práce? 9 věcí, na které se každý ptá
Senátní výbor podpořil větší práva vlastníků bytů vůči neplatičům
Jak dlouho pracují Evropané na stát?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Tři virtuálové si chtěli nadále účtovat roamingové poplatky v EU
Razer Atheris je bezdrátová myš s údajně nejdelší výdrží na světě
Co čeká Radeony: GPU Navi má prý zvláštní jednotky pro AI, vynořil se další čip Vega
Google spustil nový webový chat. Nic neumí a bez mobilu stejně nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít