V bankovnictví nezůstane kámen na kameni

05. května 2014, 00:00 - IVETA MASRNOVÁ
05. května 2014, 00:00

Za pár dekád budou klienti bank chodícími online kalkulačkami, které nebudou potřebovat kampaně, pobočky ani reklamy

Za posledních několik let se chování a očekávání klientů bank zásadně proměnilo. Letargii a pasivitu vystřídala kritika a samostatnost. Samozřejmostí je digitalizace služeb, jednoduchost, rychlost. Tedy něco, co by ještě před desítkou let mnohým znělo jako sci­fi . Myslím, že se tu něco začalo dít. Souvisejí s tím také aktuální výsledky bankovního sektoru za minulý rok. Výdělek bank byl jen něco málo přes 61 miliard korun, tedy o 4,3 procenta méně než v roce 2012. To bylo dosud nevídané. Za pár let nezůstane v bankovním sektoru kámen na kameni.

Zejména velké banky přicházejí o výnosy z minulých let. Nejmarkantnější poklesy zisků se týkají velkých tradičních bank. Podle výsledků ukusují z jejich koláče nejvíce menší bankovní domy. Důkazem je to, že zisk takzvané velké trojky – České spořitelny, Československé obchodní banky a Komerční banky – loni poklesl o devět procent na 41,8 miliardy korun.

Z CHRÁMŮ DO E?SHOPŮ Lidé začínají vnímat služby bank jinak, podobně jako ostatní služby v jiných sektorech. Pro mnohé už je banka spíše jako supermarket nebo e­shop – chtějí rychle vyřídit požadavek a jít si po svých, ale zároveň jako v marketu mít možnost si rychle vybrat. Rozhodnutí je promyšlené a nemá nic společného s loajalitou. Na pozadí postkrizového období úspor jsou klienti daleko více kritičtí a opatrní. Každý korunu nejprve několikrát převrátí na dlani, než ji utratí. Pozoruji to na zákaznickém chování.

Zákazníci se orientují podle aktuálních ceníků a nabídek finančních institucí a hodně dají na reference nebo na doporučení v internetových diskusích i v sociálních či tradičních médiích. Zvuk velkých bank je už tolik nevábí, kriticky hodnotí také nabídky těch nových. Moderní klienti hodně komunikují mezi sebou a vyměňují si zkušenosti. Teprve až získají dostatek znalostí, kontaktují konkrétní banku.

Velké banky ještě pořád zachraňují hypotéky a firemní úvěry, kde není tak znatelný tlak na snižování poplatků jako u běžných účtů fyzických osob. Tento trend transparentnosti služeb a snížená schopnost bank uzavřít lukrativní obchody v budoucnu finanční ústavy zcela promění. Představuji si to jako proměnu starobylých finančních chrámů s vysokými stropy v malé internetové obchůdky s řídkou strukturou skromných „výdejen zboží“. POD TLAKEM KLIENTŮ I TECHNOLOGIÍ Češi si osobní finance většinou řeší na vlastní pěst a informace vyhledávají na internetu nebo se ptají známých. Nespoléhají se příliš na finanční poradce, jak je to běžné v západní Evropě či ve Spojených státech. V Česku je také například více termínovaných vkladů než na západ od našich hranic. Český trh je v oblasti bankovnictví již nyní technologicky velmi vyspělý a tímto směrem půjde i celkový vývoj v daném segmentu trhu.

Češi jsou navíc rázní a trvají na svých právech. Když se jim něco nelíbí, hned se ozvou nebo se s problémem svěří na Facebooku.

Jsou také více přelétaví při výběru bank.

Zjevné to je například na odlivu peněz po snižování úrokové sazby.

Předpokládám, že role a služby bank se v příštích letech budou měnit tak rychle, jak se neměnily za poslední století. Dominovat bude online komunikace a chytré telefony.

Důraz bude kladen na jednoduchost a rychlost. Malým příkladem může být bleskový nástup bezkontaktních karet, jejichž počet se v České republice i celé Evropě loni výrazně zvýšil, stejně jako počet bezkontaktních terminálů a transkací. Podle posledních údajů společnosti Visa Europe z října 2013 je Česko třetí zemí s největší penetrací bezkontaktních terminálů v Evropě, na prvním místě je Polsko, následuje Slovensko.

Také internetové platby rychle narůstají.

Podle Sdružení pro bankovní karty Češi v roce 2013 zaplatili obchodníkům přes internet 9,3 milionu plateb za 11,7 miliardy korun. V roce 2012 to bylo 8,6 milionu plateb v objemu 8,9 miliardy, v roce 2011 zaplatili online 5,6 milionu transakcí za 6,3 miliardy korun.

Ovládat banku přes mobil nebo internet bude za deset let už každý. Debetní i kreditní karty již dnes používají i 80letí senioři. Za jednu až dvě dekády budou klienti bank plně digitalizovaní, budou vlastně chodícími online kalkulačkami, které nebudou potřebovat kampaně, pobočky ani reklamy pro vlastní rozhodnutí o financích. Bude to úplně jiná doba.

O autorovi| IVETA MASRNOVÁ, šé?ka kontaktního centra online banky Zuno

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším…
Jak a kde zařídit výměnu řidičáku v roce 2017?
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000 Kč
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti by tu mohla být už za měsíc. Skoro tak rychlá, jako GTX 1080?
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
eBay u produktů zakázal vodoznaky. Chce krásné čisté fotky jako z katalogu
Twitter Lite pro Android si v Česku nezkusíte, můžete ale zamířit do prohlížeče
Cetin spustil mapu pokrytí VDSL. Řekne také, jestli vás brzy čeká zrychlování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít