Už nejsem jen bohatá dědička

12. ledna 2015, 00:00 - Michal Půr
12. ledna 2015, 00:00

Dohoda o natočení nových dílů Krtečka s čínskou státní televizí přinese Karolíně Milerové první opravdu velké peníze z vlastnických práv

Když vyšlo najevo, že autor Krtečka Zdeněk Miler převedl dva měsíce před svou smrtí část práv k oblíbené kreslené postavičce na jedenadvacetiletou vnučku Karolínu Milerovou, byl z toho poprask, který vyvolal pozornost i za hranicemi. Dívka se stala středem pozornosti bulváru a image bohaté dědičky byla na světě. Nákupy drahých kabelek a luxusního bentley tento dojem jen podpořily. „Vadilo mi, že na vás koukají jako na nějakou prostitutku nebo milenku bohatého chlapa,“ vysvětluje, proč auto nakonec prodala a začala s odborníky pracovat na změně vlastní image.

Po třech letech je z Milerové nejen matka půlroční dcery, ale zejména podnikatelka, která uzavřela s čínskou státní televizí (CCTV) smlouvu o natočení nových dílů populárního seriálu, v němž kromě Krtka bude vystupovat i panda. Po neúspěšných námluvách s českými finančními skupinami se rozhodla svěřit do rukou čínským investorům a je tak na cestě, o níž mnozí sní. Na cestě za skutečným bohatstvím.

* Už jste viděla první ukázky Krtka a pandy?

Viděla. Naposledy, když jsem byla v Číně v rámci schvalovacích procesů, které máme nastavené. Viděla jsem scénáře a 3D ukázky postav. Byla tam i ideová ukázka prostředí, kterou jsme komentovali a zpracovávali. V dalším kole budeme schvalovat finální prostředí, ve kterém se postavy budou pohybovat.

* Celý Krtek bude ve 3D?

Celý. Děláme to tak, aby se to dalo odlišit (od původního 2D kresleného seriálu). Já nejsem plagiátor a nechci vykrádat dědovo dílo, které je uzavřené, geniální a krásné. Nikdo to nenakreslí tak jako on. On by to ani nechtěl. Když byl nemocný a ležel v sanatoriu, tak jsem za ním pravidelně chodila a ukazovala mu iPad. Chtěla jsem, aby se s tím naučil, a jemu se to hrozně líbilo. To se samozřejmě nepovedlo, protože mu bylo 90 a už na to neměl sílu. Nicméně se mu líbily ostatní přepracované figurky. Začali jsme také pracovat s ideou her, tedy se zdigitalizováním 2D díla. Ukazovala jsem mu i 3D figurky a z toho celá myšlenka vznikla.

* Vadilo mu hodně, když se ho někdo snažil napodobit?

On byl hodně citlivý na to, když se jeho dílo někdo pokusil reprodukovat nebo mu s tím někdo pomáhal. Byl osobnost a měl hodně silný rukopis, stejně jak třeba pan Trnka (animátor Jiří Trnka – pozn. red.). Jemu by se moc nelíbilo, kdybych dělala pokračování ve 2D, a ne počítačovou animaci ve 3D. To je další z důvodů, proč to děláme ve 3D. Snažím se plnit jeho přání, aby se Krtek stal globálním a byl populární po celém světě. Aby to nebylo tak jako dosud, kdy půlku dílů dělala německá televize, půlku Krátký film. To dílo tak není ucelené a různé firmy mají různá vysílací práva na původní 2D díly. Nepracují s tím tak, jak by měly, nečistí staré díly a televize to nechtějí. Berou to jako secondhandové zboží. Myslím si, že dědovo dílo si tohle nezaslouží. Je to hrozná degradace. Bohužel nemůžu už udělat to, co udělal on, a bohužel ty díly nevlastním a není možnost je odkoupit.

* Jedna věc je dohoda o vytvoření 3D díla a druhá fakt, že s rostoucí popularitou Krtka v Číně bude najednou ohromně zajímavý celý merchandising. Jste na to připravená?

My na to jsme nachystaní. Ten nový seriál posune merchandising na úplně jinou úroveň. To byl můj sen a byl by to i dědův sen. Jde o to, že bude ve všech zemích světa vypadat stejně, bude mít stejné obaly, bude mít stejnou cenovou politiku. Značka tím ohromně stoupne na hodnotě.

* Nebojíte se plagiátorství v Číně?

Plagiátorství naopak začne být trošku těžší. Teď každý blbec vyrobí figurku, kde ani není vidět copyright. Proto jsme udělali logo, abychom ty produkty odlišili. Je vidět, že tohle je pravý Krtek, stejně jako je vidět, že tohle je pravá Barbie od Mattela a tohle Krtek od Little Mole. Když bude nový Krtek a bude tam značka CCTV Little Mole, tak už samotná čínská televize je v Asii tak silná, že si neumím představit lepší instituci, která by zabránila plagiátorství. V Číně se všechno odvíjí od státní politiky a CCTV je státní televize. V rámci toho mají různá opatření, jak plagiátorství omezit.

* Kde budete ten merchandising vyrábět?

V Číně. I řada našich největších obchodních partnerů, kteří tady zastupují firmy jako Lego nebo Mattel, hračky vyrábí v Číně a dováží je sem. Máme pár tradičních českých partnerů, na něž jsme pyšní, ale globálně se merchandisingová politika z Česka nedaří, protože tady nejsou kapacity. Nicméně mě potěšil náš partner na čokoládu, který řekl, že má poptávky z Číny.

* Jak odhadujete hodnotu celého kontraktu s CCTV?

Zatím odhaduju spíš investici a ta byla v řádech desítek až stovek milionů korun. Návratnost si vůbec netroufám odhadovat, ale samozřejmě chci, aby se investice splatila, abych měla klid a mohli jsme dál vydělávat. Není to ale tak, že za první peníze pojedeme na Maledivy. Musíme kofinancovat nové díly. Protože čínská televize je státní subjekt, tak to nemůže zaplatit celé. Musí to být půl na půl. Oni zahraniční produkce normálně nedělají, tohle je po deseti nebo 20 letech první. Když to vydělá hodně peněz, tak budu rozvíjet firmu, ne že bych si kupovala baráky. Mě to teď už ani nebaví.

* Kdo vám s tou investicí pomáhá? V obchodním rejstříku je vidět, že jste zpočátku neměla prakticky žádné příjmy.

Pomáhá mi čínský investor. Hledala jsem investora v Česku, ale ta investice byla tak velká, že si na to málokdo troufl, a když ano, tak za takových podmínek, že to pro mě nedávalo smysl. Pro celý projekt by to bylo devastující a dělalo by se to na leasing. Pak bych se klepala, že seriál trvá o měsíc déle a že mi to někdo vezme. Takhle nepracuju.

* Byla za vámi Česká televize, že by měla zájem?

Já jsem byla za nimi před dvěma nebo třemi roky. Nakonec jsme se s panem Dvořákem shodli, že bude lepší, když to vyrobíme v Číně a ČT bude mediálním partnerem v Česku. Oni to tady budou vysílat a budeme úzce spolupracovat. Pan Dvořák mi velkoryse nabídl, že když budu potřebovat lidi z odborného týmu na konzultace, tak mi je půjčí. Té spolupráce si moc vážím, ale shodli jsme se na tom, že by to trvalo moc dlouho a je lepší to udělat v Číně. Mají i lepší technologie a přizvou si mezinárodní tým. Na seriálu nedělají jenom Číňané. Jsou tam například lidé z Kanady a z Evropy. Pozvali si například Kanaďany, kteří dělali seriál o mašince Tomášovi.

* Jak se vaši čínští kolegové srovnávají s tím, že Krtek má výrazně ekologickou roli? Několik dílů je zaměřených proti poškozování přírody, což je v Číně nepochybně velké téma.

Panda je taky ekologická. Pokud se chcete zabývat politikou a řešit politiku Čína–Česko a řešit lidská práva, tak do toho můžeme zabřednout, ale o tom ten seriál není. Je to seriál pro děti do šesti let. Krtek i panda jsou v přírodě, což děda měl rád. Není tam žádné město. Náš první požadavek byl, aby to takovou filozofii udržovalo. Myslím, že si to dobře uvědomují.

* Kdy budou první díly?

První záběry budeme představovat v dubnu na televizním festivalu v Cannes. Chtěli jsme to tam udělat záměrně, aby to nebylo ani v Číně a ani v Česku, aby to bylo na neutrální půdě. Až bude hotový, představí se zároveň v Česku a v Číně. Nevím přesně, kdy seriál bude hotový, jestli koncem letošního roku, nebo až v roce 2016.

* Kdo stál na začátku nápadu dostat Krtka do Číny? Říká se například, že je to nápad šéfa česko-čínské obchodní komory Jaroslava Tvrdíka. Je to pravda?

Pan Tvrdík je nejváženější člověk z Česka v Číně. Vím, že naštvu spoustu lidí, ale je to tak. Číňané se mu klaní, milují ho, věří mu. Udělají cokoli, co řekne, protože je „někdo“.

* To i v Česku…

To nevím (smích). Bez něj to v Číně opravdu nejde a uvědomili jsme si to několikrát. Mám s ním dobré vztahy. Vím, že má nějakou mediální minulost, ale mně nikdy nic špatného neudělal.

* A byl skutečně tím, kdo byl na začátku?

Byl tím, kdo nás poprvé do Číny pozval v rámci delegace bývalé první dámy Livie Klausové. Tam začaly vznikat první nápady. Byla jsem hrozně překvapená, jak Číňané Krtka zbožňují. Nevěřila bych tomu, kdybych se s tím přímo nesetkala. Velice vznešení lidé začnou hýkat, když řeknete Jen-šu (čínský výraz pro Krtka – pozn. red.). To je něco neskutečného. Určitě bychom to bez česko-čínské komory nezvládli a ani bych to bez nich dělat nechtěla. Politická podpora je tam hodně důležitá. Když děláte smlouvu zaštítěnou státním subjektem, tak je to garance toho, že to bude seriózní a úspěšné.

* V minulosti skupina PPF darovala CCTV roční práva na starý 2D seriál. Spolupracujete s nimi teď?

Nespolupracuji s nimi, ale ty lidi znám.

* Je PPF tou skupinou, která vám chtěla půjčit peníze na investice?

Je jednou ze skupin, ale nějak jsme se nakonec nedohodli.

* Každý viděl Miloše Zemana s Krtkem v čínské televizi, na to se nedá zapomenout. Myslíte si, že skutečně Krtek otvírá cestu byznysu, nebo že byznys otevřel cestu Krtkovi?

To je zajímavá otázka, ale myslím, že to jde ruku v ruce. Byznysmeni trochu Krtka zneužívají, ale nám to pomáhá udržovat image figurky. Beru to tak, že to je symbol Česka, stejně jako například škodovka. Spousta lidí se k tomu (využívání Krtka – pozn. red.) uchyluje ve svých aktivitách a nám to nevadí, když to není v přímém rozporu s naší filozofií, což většinou není. To si nikdo moc nedovolí.

* Když Zeman vystoupil v čínské televizi s Krtkem, vy jste s ním o tom mluvila?

Nemluvila. My jsme to dlouho tajili. Já ho mám ráda a jako člověka si ho vážím. On má svoji hlavu a stejně si bude dělat, co chce. Tak si vzal do televize Krtka.

* Co je víc? Krtek ve vesmíru, nebo se Zemanem v čínské televizi?

Asi to je stejné. Vím, že spousta Čechů nemá pana Zemana ráda, ale když si pustíte ten proslov v CCTV, tak klobouk dolů. To, co říkal, mělo hlavu a patu.

* Proč ho nikdo takhle nevyužil v USA, když Krtek letěl do vesmíru?

Kdyby mi bylo tehdy víc let a měla jsem firmu, tak to využijeme. Uděláme kolem toho kampaň, merchandising a každý tam Krtka bude znát. Je vidět, že paní Fischerová (správkyně dědictví, s níž se Milerová soudí – pozn. red.) toho nevyužila, protože v jednom člověku nic neuděláte. Je to strašná škoda, protože se to vysílalo všude a byla to obrovská pocta. V USA, když přijdete do studia, tak Krtka pořád berou jako béčkový produkt. Je to retro a je to z Evropy. Nemají tam sentiment jako Číňané. Třeba se ukáže, že jsme udělali chybu. Ale řeknu vám jednu věc: z Číny do Ameriky můžete, ale z USA do Číny ne. Stejně bychom tam skončili.

* Když váš děda zemřel a vy jste od něj dostala licenci k autorským právům, byla jste ještě hodně mladá (ostatně pořád ještě jste). Tehdy vám bylo 21 let a musela jste začít podnikat. Jak jste se s tím srovnávala?

Já jsem od něj práva nedostala, on mi je prodal licenční smlouvou, protože to jinak udělat nešlo. Bylo to ze začátku hrozně těžké. Představte si, že dostanete starý dům, který má velkou hodnotu, ale víte, že ten dům musíte opravit, zrekonstruovat a najít někoho, kdo vám na to dá peníze. Když jsem k dědečkovu dílu přišla, tak hrozně skomíralo. Nikdo se o ně nestaral a na trhu byly nechutné věci. Byly potisknuté nakřivo, nikde nebyl copyright, všichni si tam dávali libovolnou cenu. Musela jsem vymýšlet všechno – grafiku, obchodní politiku, marketingovou prezentaci. A do toho ještě svůj mediální obraz, který byl ze začátku kontroverzní. Bylo to složité, ale ta značka jde snad kupředu.

* To mě zaráží. Váš obraz se strašně změnil. Dnes vás vidíme se Zemanem, s Livií Klausovou, dřív to bylo jinak.

Je to trošku práce lidí, které jsem na to najala. Neuvědomila jsem si, co dokáže způsobit, když o sobě vytvoříte obraz bohaté dědičky. Vždy jsem byla taková, jaká jsem teď, ale ten obal byl jiný. Nikdy jsem nebyla – s prominutím – nafoukaná kráva, která zdědila hodně peněz a značku a teď si dělá, co chce. Možná to byla obrana. Suverénní lidé mají vždy nějakou slabinu. Věděla jsem, že přijdou nějaké spory (o dědictví), tak mi asi přišlo jednodušší se prezentovat takhle než to složitě vysvětlovat.

* Plánovala jste otevření sítě kamenných obchodů s merchandisingem. Zatím jsem žádný neviděl. Co se s vašimi plány stalo?

Když něco dělám, tak to chci dělat nejlépe, nebo to nedělám vůbec. Nesnáším ostudu nebo prohru. Proto také dohoda se CCTV trvala tři roky. Když něco nakonec uděláme, tak je to skvělé a dlouho to funguje. Museli jsme také počkat na chvíli, kdy budeme mít dost produktů. Já jsem je všechny začala dělat sama. Nebylo to tak, že bych přišla a měla portfolio firem, které vyrábějí Krtka. Museli jsme začít od nuly. Chtěla jsem to dělat ve chvíli, kdy budeme mít regály skvělých věcí, a ne těch hnusných starých. V dohledné době bych to chtěla uskutečnit, ale zvažujeme, jestli to budeme dělat sami, nebo někomu dáme licenci.

* Kde bude první obchod?

Chceme udělat muzeum a obchod. Mělo by to být někde v centru na důstojném místě.

* V Pařížské?

Ne, tam to nebude. Bylo by fajn, kdyby to bylo někde kolem Kampy nebo okolo Staroměstského náměstí. Prostory nemáme, ale to je to poslední, když už máte hotový koncept. Bude to vyžadovat značnou investici. Těch teď máme poměrně dost a musíme chvíli počkat. l

Televize berou Krtka jako secondhandové zboží. Je to degradace. Tvrdík je v Číně nejváženější Čech. Klaní se mu, milují ho, je tam „někdo“.

Krtkův život

1956 Ilustrátor Zdeněk Miler zakopl o krtinu a dostal nápad na vytvoření kresleného seriálu o krtečkovi.

1957 Odvysílán byl první díl Jak Krtek ke kalhotkám přišel. Je to také jediný mluvený díl.

1957–2002 Vzniklo celkem 49 dílů seriálu, poslední se jmenuje Krtek a žabka.

2011 Milerova vnučka získala část práv ke Krtečkovi, která jí její děda před smrtí prodal licenční smlouvou. 2011 30. listopadu Zdeněk Miler zemřel.

2012 Rozhořel se spor o dědictví, který dosud nebyl uzavřen.

2014 Milerová uzavřela koprodukční smlouvu s čínskou státní televizí o vzniku nového seriálu. Kromě Krtka v něm bude vystupovat i panda a celé dílo bude ve 3D.

2015 První záběry nového seriálu uvidí diváci v dubnu na festivalu ve francouzském Cannes.

Byznysmeni Krtka trochu zneužívají, ale nám to pomáhá udržovat image figurky. Prokleté dědictví

prosinec 2011 Pár dní po Milerově smrti se rozhořel spor o nadační fond Krtek. Karolína Milerová si na šéfce fondu Martině Šmukové vynutila, aby bylo odstraněno propojení fondu s ilustrátorem Zdeňkem Milerem a jeho dílem. Fond nicméně dodnes funguje pod názvem Nadační fond dětské onkologie Krtek. Milerová již tehdy uvedla, že chce založit Nadaci Zdeňka Milera.

červenec 2013 Některé firmy uspěly u soudu s návrhem na předběžné opatření proti firmám, které v Česku a na Slovensku distribuovaly výrobky s Krtečkem a licence získaly od firmy Little Mole Karolíny Milerové.

únor 2014 Městský soud v Praze zamítl žalobu o neplatnosti licenční smlouvy, na jejímž základě s právy na Krtka podniká Milerova vnučka. Žalobu podala správkyně dědictví Krtkova autora Zdeňka Milera Milena Fischerová.

březen 2014 Soud zrušil předběžná opatření proti obchodním partnerům Karolíny Milerové.

březen 2014 Správkyně dědictví po Zdeňku Milerovi Milena Fischerová nesmí šířit tvrzení, že umělcova vnučka nemá právo obchodovat s jeho dílem. Předběžným opatřením to Fischerové zakázal pražský městský soud.

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče