Úspěšní potřebují v Rusku oporu v sil né bance

09. prosince 2013, 00:00 - Zdeněk Pečený
09. prosince 2013, 00:00

Citibank patří v Rusku více než padesátiprocentní podíl na trhu velkých zahraničních korporací. Nyní se snaží zaměřit na malé a střední podniky. „V tomto segmentu máme ambici růst a dosáhnout významného podílu na trhu,“ říká Pavel Čečetka, risk manažer Citibank pro Rusko.

Podle Čečetky by měly české podniky navázat na svou tradici v ruském strojírenství. Prostor je ale i pro firmy z mladších odvětví. „Doufám, že uvidím v Rusku více českých výrobků a v naší bance více účtů otevřených pro pobočky českých firem,“ slibuje si Čečetka.

* Jak důležitý je ruský trh pro Citibank? Jaké postavení na místním trhu Citibank zaujímá?

Rusko patří z pohledu Citi do regionu EMEA, tedy Evropa, střední východ a Afrika, a určitě je pro nás jedním z nejdůležitějších trhů. Jednoznačně jsme nejsilnější v segmentu služeb pro nadnárodní korporace, kde máme nadpoloviční tržní podíl. Jsme také významnou bankou pro velké ruské korporace. V oblasti retailu (osobní bankovnictví) jsme přibližně třicátí, měřeno velikostí aktiv. Orientujeme se také na oblast malých a středních podniků (SME) a v tomto segmentu máme ambici růst a dosáhnout významného podílu na trhu. V osobním bankovnictví a ve financování malých a středních podniků vidíme obrovský potenciál. Pokud chceme hodnotit postavení Citibank v Rusku, tak je dobré si uvědomit i historické souvislosti; Citi v Rusku začala v roce 1992 a je jedinou mezinárodní bankou, která neuhnula před ruskými problémy. Jsme zapsaní jako mezinárodní banka, která je k trhu loajální. Navíc jsme vnímáni jako významný zaměstnavatel, protože tam již zaměstnáváme asi čtyři tisíce lidí. Máme sídlo v Moskvě a pobočky v dalších osmi velkých městech.

* Jak se aktuálně daří ruské ekonomice?

Navzdory tomu, že ruský ekonomický růst nedosahuje úrovně Číny nebo Indie, nárůst HDP o 4,3 procenta za rok v roce 2011 je stále vysoko nad úrovní západních států. Letos už to také není to, co to bylo v roce 2011 a 2012. HDP již neroste tak, jak by Rusové rádi, ale stále růst 1,8 procenta, který se očekává pro letošní rok, není špatný. Tamní ekonomika je velká, bohužel je to ekonomika, která není diverzifikovaná. Nadnárodní firmy působící v Rusku sehrály a stále hrají důležitou roli a pomáhají dlouhodobému růstu. Stále nenasycená je zde poptávka po spotřebním zboží, živena boomem spotřebních úvěrů. Nedávný vstup země do Světové obchodní organizace utvrzuje v pokračování trendu z minulých let, tedy postupné liberalizace obchodu a snižování oficiálních obchodních bariér ze strany Ruska. Navzdory tomu jde o zemi, se kterou může být obchodování obtížné – problémem zůstávají neoficiální bariéry obchodu, jako například složité celní procedury, specifický systém certifikace a preference domácích výrobců. Podnikání navíc komplikuje korupce, která může být přítomná ve všech zmíněných oblastech. Co činí Rusko atraktivní navzdory některým negativům je jeho kapitálová podinvestovanost – od infrastruktury po vybavení továren, ruská ekonomika v dnešní době prochází zásadní modernizací. To se projevuje i v obrovské poptávce po technologiích či strojírenských výrobcích všeho druhu.

* Co nejvíce táhne ruskou ekonomiku?

Ruská ekonomika je nafta. Cena ropy je alfou a omegou ekonomiky. Rusko je velmi závislé na cenách komodit a jejich exportu. Důležitým faktorem je také spotřebitelská poptávka. To současné zpomalení je dáno tím, že se tak nedaří těžebnímu sektoru, který je významným exportérem. Pokud jdou ceny komodit dolů, tak společnosti tolik nevygenerují a méně vydělávají. Aktuálně to vidíme napříč celým tímto sektorem. Útlum se projevuje především v nárůstu nesplácení v segmentu spotřebitelských půjček.

* Jak se v Rusku nejčastěji angažují české firmy? A kde je pro ně nový prostor?

Z mého pohledu je největší příležitostí pro české firmy dodávat do Ruska české technologie, know-how, české strojírenství a spotřební zboží. Buď firmám, které jsou státem vlastněné, či firmám, které jsou soukromé a jsou v nějaké investiční náladě. České firmy si musejí najít svou příležitost. Například v oblasti technologií, strojů a zařízení. Tam vidíme přímou konkurenci německých, evropských, korejských a japonských investorů.

* Co považujete za klíč k úspěchu na ruském trhu?

Abyste tam byl úspěšný, potřebujete spolehlivou banku, potřebujete rozumět tamnímu prostředí a mít spolehlivé obchodní partnery. V Rusku spojit všechny tyto tři aspekty dohromady není úplně jednoduché. Na druhou stranu se Rusko stává stále více atraktivní exportní destinací, a to i pro české firmy. Uzavřít kontrakt může stát mnoho času a úsilí, ale vynaložená investice se v případě úspěchu mnohonásobně vrátí. A pokud jim Citi může podat pomocnou ruku, tak to velmi ráda udělá, a to nejen prostřednictvím poboček v Rusku, ale především prostřednictvím mých kolegů tady v české pobočce, kteří pomáhají klientům při jejich expanzi do Ruska.

* Na jaké obchodní bariéry v Rusku nejčastěji narážejí zahraniční firmy?

Mám pocit, že něco jiného je, když si tam otvírá pobočku velká, světoznámá firma jako třeba Coca-Cola a něco jiného, když si tam otvírá pobočku nějaká malá česká firma. Velmi záleží na oboru, ve kterém chcete podnikat. Samotné otevření nějakého zastoupení je byrokratický proces. Myslím si, že když chcete být v Rusku úspěšná firma, tak musíte mít dobrého navigátora tamním systémem legislativy a daných lokálních zvyklostí.

* Nabízíte pro malé a střední podniky něco nového?

Ano, máme bankovnictví pro velké nadnárodní společnosti a jejich pobočky po celém světě a v podstatě tento model replikujeme právě pro malé a střední podniky, které se v dnešní době rovněž rozrůstají a exportují za hranice a v mnoha zemích světa si dnes i zakládají své pobočky. Tento model nám výborně funguje nejen v sousedních zemích, ale i globálně. Právě Rusko je jednou ze zemí, kde klienti tento model využívají nejčastěji. Výhodou pro tyto firmy je, že nás znají, jsme jejich domácí bankou a navíc se vyznáme v prostředí, do kterého chtějí vstoupit. Česká mateřská firma si tedy většinu jednání vyřídí doma, v češtině a česká pobočka zajistí většinu náležitostí s ruskou Citibank. Ruská pobočka firmy pak nemusí bojovat s místní administrativou. Pro klienty je to tedy velmi jednoduché. Dokážeme zjednodušit otevření účtu a nastavit elektronické bankovnictví, ze kterého se bude v Rusku řídit platební styk. Z Česka vám můžeme zprostředkovat i všechny další služby.

Pavel Čečetka

Do ruské Citibank, kde působí jako risk manažer pro Rusko a risk manažer pro institucionální klienty zemí SNS, přišel v říjnu 2012. V Citibank začínal v roce 1992 jako juniorní bankéř a prošel v ní řadu pozic. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Je ženatý a má tři děti.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče