Unipetrol není na prodej. Nasytí ho ruská ropa

24. června 2013, 00:00 - Vadim Fojtík
24. června 2013, 00:00

Benzina údajně vyjednává o koupi tuzemské sítě čerpacích stanic OMV

Majoritní vlastní společnosti Unipetrol, polská firma PKN Orlen uzavřela s ruským těžařským koncernem Rosněft dlouhodobou smlouvu o dodávkách ropy do České republiky. Dohoda podepsaná minulý týden na Petrohradském ekonomickém fóru má Unipetrolu pokrýt až 60 procent jeho celkové spotřeby ropy. Hodnota kontraktu, který zajišťuje až osm milionů tun suroviny, je zhruba 20,4 miliardy zlotých, tedy více než 120 miliard korun.

Jedná se o tzv. take-or-pay kontrakt, což znamená, že Unipetrol zaplatí za ropu i v případě, že ji neodebere. Smlouva je platná od letošního července do června 2016. Rosněft dopraví surovinu do Česka ropovodem Družba. Dosud Unipetrol kupoval ropu na spotových trzích, vždy na měsíc dopředu.

Devatenáct giga do rozvoje Dle ekonomů je snaha o uzavření take-orpay kontraktu s některým z ruských dodavatelů jasným signálem, že se majoritní vlastník Unipetrolu, polská společnost PKN Orlen, rozhodl své české državy neprodat, ale naopak rozvíjet. Tomu ostatně nasvědčuje i nová investiční strategie pro léta 2013 až 2017, kterou firma před nedávnem zveřejnila.

Unipetrol počítá s tím, že do svého rozvoje v tomto období investuje zhruba 19 miliard korun, tedy přibližně 3,8 miliardy ročně. Největší díl z 19miliardové investice bude směřovat do petrochemie a firemní energetiky.

Vedení Unipetrolu plánuje, že současně posílí svoji pozici na trhu s pohonnými hmotami. Aktuální, zhruba 14procentní podíl, který na trhu kontroluje prostřednictvím společnosti Benzina, má do roku 2017 vzrůst na 20 procent. I za pomoci akvizic - dle informací týdeníku Euro společnost Unipetrol již několik měsíců vyjednává o koupi tuzemské sítě čerpacích stanic provozovaných společností OMV.

V boji o čerpačky má ale několik silných konkurentů, mimo jiné i ruský Lukoil. Unipetrol nechce jednání o akvizicích komentovat.

Vlastní elektrárna Dalším pilířem rozvojové strategie má být firemní energetika. Ceny energií tvoří jednu z nejvýznamnějších složek výrobních nákladů rafinerií. Unipetrol aktuálně vyjednává o novém kontraktu na dodávky hnědého uhlí se společností Litvínovská uhelná pro svoji elektrárnu T700 v litvínovské rafinerii. Uzavření dohody aktuálně vázne na rozdílných cenových představách jednajících stran. „Navzdory tomu očekávám v brzké době uzavření smlouvy, jsme blízko,“ konstatoval zdroj blízký vedení Litvínovské uhelné.

Pokud k dohodě skutečně dojde, Unipetrol zahájí modernizaci litvínovského zdroje. „Elektrárna je zaměřená více na výrobu páry než elektřiny,“ konstatoval šéf Unipetrolu Świtajewski. Pára je totiž základní energií pro výrobu v rafineriích. „Část elektřiny ještě nakupujeme na trhu,“ sdělil šéf Unipetrolu.

I z toho důvodu vedení holdingu plánuje výstavbu vlastní paroplynové elektrárny.

„Zda ji skutečně začneme budovat, rozhodneme nejpozději v polovině příštího roku. Zatím ale pracujeme s variantou, která s tím počítá,“ upozornil Świtajewski. Definitivní rozhodnutí závisí na dalším vývoji trhu s proudem, tedy mimo jiné na tom, jak se budou vyvíjet ceny silové elektřiny a poplatky na podporu obnovitelných zdrojů. „Když klesne elektřina pod nějakou úroveň, tak se vyplatí nakoupit ji spíš na trhu,“ vysvětlil šéf Unipetrolu. Pokud se ale nakonec firma rozhodne paroplynovou elektrárnu postavit, bude v oblasti dodávek energií zcela soběstačná.

Unipetrol počítá s tím, že kvůli nové strategii a investicím zvýší roční objem výroby v rafinerském segmentu z 3,8 milionu tun v roce 2012 na 4,1 milionu tun v roce 2017. Pozitivně by se mělo v následujících letech vyvíjet i hospodaření firmy. Kumulovaný zisk na úrovni EBITDA by měl v letech 2013 až 2017 dosáhnout úrovně 25 miliard korun.

Ne všechny své výrobní programy ale bude Unipetrol rozvíjet. Firma již oznámila, že prodá svou výrobnu močoviny v Litvínově, která je mimo provoz od konce loňského roku.

Pokud se Unipetrol rozhodne paroplynovou elektrárnu postavit, bude v oblasti dodávek energií zcela soběstačný.

O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít