Tunel dvou epoch

14. září 2015, 00:00 - PAVEL PÁRAL
14. září 2015, 00:00

Blanka je hotová a nic podobného se nejspíš hodně dlouho nepostaví. To je škoda

Otevření tunelu Blanka o nadcházející sobotě bude nepochybně pražskou událostí roku. A to ať už si kdokoli myslí, že to byl a je tunel, nebo souhlasí s Metrostavem a jeho kampaní, že to tunel není.

Zcela bezpochyby to však je symbol zásadní změny poměrů. Z těch, kdy ten, kdo má moc, může dělat prakticky cokoli, do poměrů, kdy není možné dělat skoro nic s jakoukoli mocí.

V době vrcholícího sebevědomí Kolibříků a Mazánků se nikdo nestaral, kolik to bude stát ani nakolik jsou uzavírané smlouvy v souladu s platnými zákony. Jen tak bylo možné místo vysoutěženého mostu v Troji začít stavět most úplně jiný, o miliardu dražší, a předvádět spoustu dalších atrakcí. Není pochyb o tom, že si v té době leckdo docela nepěkně pomohl k penězům, které mu nepatřily.

UKONČENÝ VEČÍREK

A bylo to zdaleka nejen v případě největší pražské stavby tak okaté, že to bylo nadále neúnosné a po volbách v roce 2010 se věci hodně změnily. Změnil se zákon o veřejných zakázkách. Policie se probudila, měla rozvázané ruce a nikdo z nové politické garnitury si nechtěl vykoledovat kriminál. Ale především došly prachy. Krize samozřejmě pěkně vysušila i městskou kasu, takže nešlo jinak než ten hezkých pár let trvající večírek rozpustit.

To narazilo na realitu, že se staví a platí z veřejných peněz dle libosti a bez ohledu na nějaké projekty a smlouvy. A tak se najednou přestalo platit a následně i stavět. V případě Blanky se zdálo zjevné, že se jaksi staví něco jiného, než bylo původně předmětem veřejné soutěže. Nutně tak došlo na tahanice, které stavbu protáhly a vyžádaly si i asistenci arbitrů. S poměrně velkou jistotou ale lze říci, že se kdysi stavěné penězovody podařilo přerušit a nakonec i divadlo kolem kabelů, jehož cílem bylo evidentně vysát z magistrátu pár stamilionů navíc, skončilo neúspěchem. Alespoň zatím.

STRACH STAVĚT

Teď je ta obrovská dopravní stavba hotová a nic podobného se nejspíš hodně dlouho nepostaví. Tedy alespoň v případech, kdy investorem je stát a odpovědný politik či státní úředník se nechtějí nechat zavřít. Nejen proto, že se policisté chovají naprosto nepředvídatelně a chvílemi to vypadá, jako by je zprivatizovali ti, kteří před třemi čtyřmi lety byli vyhozeni z toho mejdanu. Veřejné zakázky jsou stále složité a velmi zdlouhavé. Umožňují neúspěšným soutěžitelům blokovat uzavření smluv mnoho měsíců až let i kriminalizovat každého, kdo se pod ně podepíše.

A navíc Kolibříkům a Mazánkům nikdo nic nedokázal, a tak se teď pošklebují dnešním i již bývalým pánům metropole a vesele vykládají, že zatímco za nimi zbyly nějaké výsledky a konkrétní stavby, tak ti současní nedělají prakticky nic.

Staré moudro sice praví, kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale Praha práci politiků a magistrátních úředníků potřebuje. Blanka dopravě ve městě nepochybně dost pomůže a ti, kdo tvrdí, že tomu tak není, budou za pár dní za hlupáky, podobně jako byli po otevření Mrázovky. Jenže bez dokončení celého městského okruhu, který je mimochodem ekonomicky zdaleka nejefektivnější dopravní stavbou v zemi, se bude Praha pořád nárazově měnit v jedno velké parkoviště.

O autorovi| PAVEL PÁRAL paralp@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče