Tu dotaci prostě chceme

05. ledna 2015, 00:00 - (boř)
05. ledna 2015, 00:00

Dopravní podnik Pražský dopravní podnik (DPP) se nehodlá smířit s tím, že mu ministerstvo dopravy udělilo více než čtyřmiliardovou korekci evropské dotace za chyby v tendrech na dodavatele stavební a technologické části pokračování trasy metra A do Motola. Najalo si poradenskou agenturu EUFC, která mu má pomoci rozhodnutí ministerstva jako řídícího orgánu Operačního programu Doprava zvrátit. „Dopravní podnik deklaroval, že s udělením korekce nesouhlasí a vždy ji rozporoval.

V tomto směru činí veškeré možné kroky, včetně spolupráce s externími odborníky tak, aby došlo k jejímu snížení nebo úplnému zrušení,“ potvrdil informace týdeníku Euro mluvčí DPP Jiří Štábl. Firma EUFC má za zakázku vyinkasovat maximálně 350 tisíc.

Pro dopravní podnik ale už za více než milion korun analyzuje, jak nejlépe financovat pokračování trasy metra D. Dopravní podnik hned po udělení korekce protestoval, že ministerstvo postupuje při hodnocení tendrů retrospektivně, což potvrzuje i to, že tendr na dodávku technologií v minulosti prošetřoval antimonopolní úřad, aniž by shledal pochybení. Ministerstvo ovšem takové argumenty odmítlo: neuplatnilo zpětně nová pravidla, pouze začalo tendry po několika bruselských „pohlavcích“ kontrolovat pečlivěji. Kontrola odhalila, že řada požadavků na soutěžící byla potenciálně diskriminační a mohla ovlivnit výsledné ceny. Přestože si zadávací dokumentaci k zakázce na technologickou část metra s předpokládanou cenou tři miliardy vyzvedlo deset firem, nabídku podaly pouze čtyři stavební kolosy. Není divu. Dopravní podnik si v kvalifikačních kritériích stanovil podmínku sedmimiliardového ročního obratu, na němž se technologické práce měly podílet alespoň 1,5 miliardy. Požadavek byl osmkrát vyšší, než u čtyřleté zakázky odpovídalo ročnímu plnění.

Osminásobně nadsazený obrat (20 miliard) žádal podle ministerstva dopravy DPP i v soutěži

na stavební část s předpokládanou cenou 13 miliard. Požadované reference navíc mnoho firem předložit nemohlo. Uchazeč musel mít za sebou minimálně jednu stavbu s raženými tunely za deset miliard v husté zástavbě jako generální dodavatel a zároveň v posledních pěti letech pracovat na třech ražených stavbách, pokaždé za alespoň pět miliard. V hodnoticích kritériích se potom vyskytla vágní formulace, že maximální počet bodů bude u kritéria „plán organizace výstavby“ s čtyřicetiprocentní vahou udělen, pokud bude splněno „nadstandardně a k plné spokojenosti zadavatele“.

Dopravnímu podniku zatím nebyla proplacena žádná část z více než sedmimiliardové dotace. Po korekci (ta v podstatě konstatovala, že byl porušen zákon o veřejných zakázkách) a dalších problémech, na které upozornil interní audit metra především v souvislosti s vícepracemi, neposlala ani poslední část půjčky Evropská investiční banka. Čeká, jak dopadne šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podniku proto muselo půjčit miliardy město. V září začal kontrolovat výstavbu tunelu i Nejvyšší kontrolní úřad.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít