Tu dotaci prostě chceme

05. ledna 2015, 00:00 - (boř)
05. ledna 2015, 00:00

Dopravní podnik Pražský dopravní podnik (DPP) se nehodlá smířit s tím, že mu ministerstvo dopravy udělilo více než čtyřmiliardovou korekci evropské dotace za chyby v tendrech na dodavatele stavební a technologické části pokračování trasy metra A do Motola. Najalo si poradenskou agenturu EUFC, která mu má pomoci rozhodnutí ministerstva jako řídícího orgánu Operačního programu Doprava zvrátit. „Dopravní podnik deklaroval, že s udělením korekce nesouhlasí a vždy ji rozporoval.

V tomto směru činí veškeré možné kroky, včetně spolupráce s externími odborníky tak, aby došlo k jejímu snížení nebo úplnému zrušení,“ potvrdil informace týdeníku Euro mluvčí DPP Jiří Štábl. Firma EUFC má za zakázku vyinkasovat maximálně 350 tisíc.

Pro dopravní podnik ale už za více než milion korun analyzuje, jak nejlépe financovat pokračování trasy metra D. Dopravní podnik hned po udělení korekce protestoval, že ministerstvo postupuje při hodnocení tendrů retrospektivně, což potvrzuje i to, že tendr na dodávku technologií v minulosti prošetřoval antimonopolní úřad, aniž by shledal pochybení. Ministerstvo ovšem takové argumenty odmítlo: neuplatnilo zpětně nová pravidla, pouze začalo tendry po několika bruselských „pohlavcích“ kontrolovat pečlivěji. Kontrola odhalila, že řada požadavků na soutěžící byla potenciálně diskriminační a mohla ovlivnit výsledné ceny. Přestože si zadávací dokumentaci k zakázce na technologickou část metra s předpokládanou cenou tři miliardy vyzvedlo deset firem, nabídku podaly pouze čtyři stavební kolosy. Není divu. Dopravní podnik si v kvalifikačních kritériích stanovil podmínku sedmimiliardového ročního obratu, na němž se technologické práce měly podílet alespoň 1,5 miliardy. Požadavek byl osmkrát vyšší, než u čtyřleté zakázky odpovídalo ročnímu plnění.

Osminásobně nadsazený obrat (20 miliard) žádal podle ministerstva dopravy DPP i v soutěži

na stavební část s předpokládanou cenou 13 miliard. Požadované reference navíc mnoho firem předložit nemohlo. Uchazeč musel mít za sebou minimálně jednu stavbu s raženými tunely za deset miliard v husté zástavbě jako generální dodavatel a zároveň v posledních pěti letech pracovat na třech ražených stavbách, pokaždé za alespoň pět miliard. V hodnoticích kritériích se potom vyskytla vágní formulace, že maximální počet bodů bude u kritéria „plán organizace výstavby“ s čtyřicetiprocentní vahou udělen, pokud bude splněno „nadstandardně a k plné spokojenosti zadavatele“.

Dopravnímu podniku zatím nebyla proplacena žádná část z více než sedmimiliardové dotace. Po korekci (ta v podstatě konstatovala, že byl porušen zákon o veřejných zakázkách) a dalších problémech, na které upozornil interní audit metra především v souvislosti s vícepracemi, neposlala ani poslední část půjčky Evropská investiční banka. Čeká, jak dopadne šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podniku proto muselo půjčit miliardy město. V září začal kontrolovat výstavbu tunelu i Nejvyšší kontrolní úřad.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče