Tu dotaci prostě chceme

05. ledna 2015, 00:00 - (boř)
05. ledna 2015, 00:00

Dopravní podnik Pražský dopravní podnik (DPP) se nehodlá smířit s tím, že mu ministerstvo dopravy udělilo více než čtyřmiliardovou korekci evropské dotace za chyby v tendrech na dodavatele stavební a technologické části pokračování trasy metra A do Motola. Najalo si poradenskou agenturu EUFC, která mu má pomoci rozhodnutí ministerstva jako řídícího orgánu Operačního programu Doprava zvrátit. „Dopravní podnik deklaroval, že s udělením korekce nesouhlasí a vždy ji rozporoval.

V tomto směru činí veškeré možné kroky, včetně spolupráce s externími odborníky tak, aby došlo k jejímu snížení nebo úplnému zrušení,“ potvrdil informace týdeníku Euro mluvčí DPP Jiří Štábl. Firma EUFC má za zakázku vyinkasovat maximálně 350 tisíc.

Pro dopravní podnik ale už za více než milion korun analyzuje, jak nejlépe financovat pokračování trasy metra D. Dopravní podnik hned po udělení korekce protestoval, že ministerstvo postupuje při hodnocení tendrů retrospektivně, což potvrzuje i to, že tendr na dodávku technologií v minulosti prošetřoval antimonopolní úřad, aniž by shledal pochybení. Ministerstvo ovšem takové argumenty odmítlo: neuplatnilo zpětně nová pravidla, pouze začalo tendry po několika bruselských „pohlavcích“ kontrolovat pečlivěji. Kontrola odhalila, že řada požadavků na soutěžící byla potenciálně diskriminační a mohla ovlivnit výsledné ceny. Přestože si zadávací dokumentaci k zakázce na technologickou část metra s předpokládanou cenou tři miliardy vyzvedlo deset firem, nabídku podaly pouze čtyři stavební kolosy. Není divu. Dopravní podnik si v kvalifikačních kritériích stanovil podmínku sedmimiliardového ročního obratu, na němž se technologické práce měly podílet alespoň 1,5 miliardy. Požadavek byl osmkrát vyšší, než u čtyřleté zakázky odpovídalo ročnímu plnění.

Osminásobně nadsazený obrat (20 miliard) žádal podle ministerstva dopravy DPP i v soutěži

na stavební část s předpokládanou cenou 13 miliard. Požadované reference navíc mnoho firem předložit nemohlo. Uchazeč musel mít za sebou minimálně jednu stavbu s raženými tunely za deset miliard v husté zástavbě jako generální dodavatel a zároveň v posledních pěti letech pracovat na třech ražených stavbách, pokaždé za alespoň pět miliard. V hodnoticích kritériích se potom vyskytla vágní formulace, že maximální počet bodů bude u kritéria „plán organizace výstavby“ s čtyřicetiprocentní vahou udělen, pokud bude splněno „nadstandardně a k plné spokojenosti zadavatele“.

Dopravnímu podniku zatím nebyla proplacena žádná část z více než sedmimiliardové dotace. Po korekci (ta v podstatě konstatovala, že byl porušen zákon o veřejných zakázkách) a dalších problémech, na které upozornil interní audit metra především v souvislosti s vícepracemi, neposlala ani poslední část půjčky Evropská investiční banka. Čeká, jak dopadne šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podniku proto muselo půjčit miliardy město. V září začal kontrolovat výstavbu tunelu i Nejvyšší kontrolní úřad.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít