Trh s destiláty se stále neprobral

30. června 2014, 00:00 - Jan Hrbáček
30. června 2014, 00:00

Prohibice po metanolové aféře citelně zasáhla trh s lihovinami. Společnost Rudolf Jelínek skončila loni na polovině zisku z roku 2011, říká ředitel vizovické továrny Pavel Dvořáček

Fatální důsledky prohibice zaznamenává společnost známá svými ovocnými destiláty především v exportu na Slovensko.

„V zahraničí, vyjma Slovenska, je to jednodušší. Všichni čeští výrobci a exportéři se vrátili na čísla před zákazem exportu z České republiky. Na slovenském trhu je to nejkomplikovanější, místní výrobci zákazu exportu dokázali beze zbytku využít. To nechť konkurence vnímá jako poklonu,“ uvádí generální ředitel firmy Rudolf Jelínek Pavel Dvořáček.

Jak reagoval trh na předloňskou prohibici? Prohibice kvůli metanolové aféře zapříčinila propad trhu řádově o 30 procent. Ještě na konci roku 2012 činil propad deset procent. V loňském roce lihovarníci zaznamenali mírný růst. Avšak celek se dostal na hodnoty roku 2012, a ne na hodnoty roku 2011, kdy se destiláty prodávaly lépe. Rudolf Jelínek v loňském roce na českém trhu rostl o 18 procent. Musím říct, že se nám dařilo. Ale jenom díky enormnímu úsilí a masivním investicím do marketingu. Tudíž se nám snížila ziskovost kvůli vycházení vstříc cenovým požadavkům odběratelů a zákazníků.

Jaké produkty jsou na trhu nejžádanější?

Vlajkovou lodí Rudolfa Jelínka jsou pořád ovocné destiláty, přestože vyrábíme i jiné produkty. První místo neustále drží tradiční valašská slivovice. Bílá, zlatá, tříletá, pětiletá, desetiletá, košer, nekošer. Dlouhodobě jdou nahoru hruškovice, ale také jablkovice, třešňovice, meruňkovice, ovšem i netradiční destiláty, oskerušovice, malinovice. Snažíme se jim dávat masivní marketingovou podporu, jakou si můžeme dovolit.

Jak se vám po prohibici daří hospodařit?

Společnost Rudolf Jelínek loni skončila v zisku, jak česká matka, tak celá zahraniční skupina. Oproti roku 2011 byl však zisk skupiny poloviční. Profitabilita je nižší. Všichni ve firmě vnímáme, že musíme práci věnovat mnohem více úsilí a výsledek je horší.

Pro letošek předvídám zisk. Za prvních pět měsíců firma ztrátová není. Ale setrvačnost výnosů předpovědět nedokážu. Firma proto chystá například novou televizní reklamu. Jsou destinace, kde se nám daří. Od ledna se například v Polsku zvýšila spotřební daň, takže trh ztratil na zajímavosti. Slovensko už jsem zmiňoval. Ale daří se nám v USA, Kanadě, Číně. Nedaří se nám tolik v Německu, kde je tvrdá konkurence a trh křiví skryté dotace.

Zmínil jste problémy v Polsku, na Slovensku.

Jak je to v jiných zemích?

Největší problém máme s akvizicí v Rumunsku. Naše firma vsázela v boji proti nelegálnímu pálení na vstup země do EU. Rumunský stát se ale naopak snaží vymáčknout ze zahraničních firem co nejvyšší pokuty. V Rumunsku jsme proto ponechali prvovýrobu – zpracování ovoce – a lahvuje se v České republice a u nizozemského partnera. Nejprodávanějším artiklem je rumunská pálinka.

V Bulharsku naopak produkty naší značky zaznamenaly růst. Je pravda, že jsme se soudili se státem kvůli DPH a všechno jsme vyhráli i s úroky. Firma je tam zisková.

Kladnou hodnotu EBITDA máme i v Chile, kde vyrábíme hruškovici z odrůdy Williams. Ale díky tomu, že tam relativně hodně investujeme. Nakoupili jsme tam 140 hektarů pozemků a postupně zakládáme hruškové sady. Trochu jinak tam účtují, takže vše, co utratíme, můžeme dát do nákladů. Nejsme v zisku, ale EBITDA máme plusový.

Jak se stavíte ke kaucím pro prodejce lihovin, které třeba u pohonných hmot už padly?

Kauci musejí platit velkoobchodníci, dovozci a takzvaní značiči – výrobci, kteří na láhve dávají kolky. A mnozí si na tuto zákonnou úpravu stěžují. Náš byznys se ale liší od distributorů a producentů pohonných hmot, kde když dojde k daňovému úniku, motor se vám nezadře. U lihovin je to jiné, nejde o problém jenom fiskální, ale i zdravotní a bezpečnostní. Kauce jsou tedy namístě.

Námitky, že kauce může být likvidační pro malé palírny, které si musejí nechat svoje produkty okolkovat, odmítám. Jestliže jde například o výrobce z garáže, kteří nejvíc křičí, ten když vyrábí vodku a rum a prodává ji s nějakým desetníkem na láhvi, tak ho živí evidentně něco bokem. Slušný výrobce je schopen tu kauci zaplatit. Například v Hustopečích jeden vyrábí destilát z mandloní a to je tak specifický výrobek, že si producent najde cestu, jak si nechat výrobky legálně okolkovat.

O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče