Transparentnější, ale i náročnější

20. srpna 2012, 00:00 -
20. srpna 2012, 00:00

Novela vnesla do veřejných zakázek na stavební práce množství novinek, vedle transparentnosti zvyšuje i nároky pro zadavatele

Dne 1. dubna 2012 nabyla účinnosti dlouho slibovaná novela zákona o veřejných zakázkách označovaná jako protikorupční či transparentní. Ačkoli účinnost novely nastala oproti původnímu plánu o tři měsíce později, na zadavatele čekaly novinky vyplývající nejen z textu samotné novely, ale i z faktu, že ke dni její účinnosti nebyly k dispozici její prováděcí vyhlášky. Tato skutečnost vedla řadu zadavatelů k odložení zadávacího řízení z obavy z jeho pozdějšího napadení. Tři ze čtyř vyhlášek byly nakonec schváleny až na konci června s tím, že účinné jsou od 1. září.

Uvedená novela přinesla do života zadavatelů, zejména těch veřejných, řadu novinek, z nichž některé se dotýkají všech druhů veřejných zakázek (tj. na dodávky, služby a stavební práce). Mnoho z nich se však týká pouze zakázek na stavební práce. A jaké jsou vlastně ty největší změny, s nimiž se veřejný zadavatel při zadávání veřejných zakázek na stavební práce setká?

Nižší limity Klíčovou změnou, která ovlivní postup veřejných zadavatelů, je snížení finančních limitů na polovinu. To znamená, že podle zákona musí být zadávána každá zakázka na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota překračuje 3 000 000 korun bez DPH (od 1. 1. 2014 by měl být tento limit 1 000 000 korun bez DPH). Snížení limitu se promítlo i do možnosti použít zjednodušené podlimitní řízení, které může veřejný zadavatel nově použít jen v případě, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky na stavební práce nepřesáhne 10 000 000 korun bez DPH.

Novinkou pro všechny veřejné zadavatele je povinné předběžné oznámení, jehož součástí je i odůvodnění účelnosti veřejné zakázky. Podrobnosti k rozsahu odůvodnění pak stanoví jedna z výše zmíněných prováděcích vyhlášek, podle níž odůvodnění musí obsahovat alespoň popis potřeb, které mají být zakázkou naplněny, popis předmětu zakázky a vztahu mezi nimi a předpokládaný termín splnění zakázky. V příloze vyhlášky je pak uvedena struktura odůvodnění, kterou musejí zadavatelé respektovat. Samotné řízení může být zahájeno nejdříve jeden měsíc od odeslání předběžného oznámení. Zákonodárce ale zapomněl stanovit maximální lhůtu pro jeho vyvěšení, takže oznámení může viset i roky.

Změny se objevují i u zadávací dokumentace, kterou jednak musí zadavatel uveřejnit na svém profilu (alespoň její textovou část), navíc u zakázek na stavební práce musí obsahovat i příslušnou dokumentaci a soupis stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr v rozsahu a obsahu, který stanoví další z vyhlášek a je pro zadavatele závazný.

Úplnou novinkou je pak povinnost stanovit u veřejné zakázky na stavební práce obchodní podmínky, a to v souladu s třetí prováděcí vyhláškou, která ve svých třech paragrafech stanoví minimální obsah těchto podmínek s tím, že v případě jeho rozšíření je zadavatel povinen tuto změnu odůvodnit.

Stačí jen prohlášení Změny se nevyhnuly ani kvalifikaci, která je jednou z nejdůležitějších částí zákona, neboť jejím prostřednictvím uchazeč prokazuje svoji způsobilost splnit veřejnou zakázku. K zásadní změně došlo u ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů (např. údaj o obratu, pojištění). Někdejší příslušné ustanovení zákona bylo novelou zrušeno.

Uchazeč nově předloží pouze čestné prohlášení, že je schopen danou zakázku splnit. Uvedená změna bezpochyby povede ke zvýšení počtu uchazečů o zakázku, byť současně je zde i riziko, že může dojít k výběru uchazeče, který posléze nebude schopen zakázku dokončit právě z ekonomických důvodů. S dalšími změnami se zadavatel veřejné zakázky na stavební práce setká i u technických kvalifikačních předpokladů, kdy nově není například oprávněn požadovat certifikáty ISO či EMAS. Novinkou pro všechny veřejné zadavatele (nejen u zakázek na stavební práce) je pak povinnost uveřejnit na svém profilu odůvodnění veřejné zakázky po zahájení zadávacího řízení a dále pak uzavřené smlouvy s plněním nad 500 000 korun bez DHP, včetně všech dodatků, ceny a seznamu subdodavatelů. Jak bylo opakovaně navrhovatelem zdůrazňováno, cílem přijaté novely je zvýšení transparentnosti při nakládání s veřejnými prostředky. Prováděcí vyhlášky, přijaté na jejím základě, pak mají napomoci zadavatelům při zadávání veřejných zakázek. Je nepochybné, že vedle zvýšení transparentnosti novela přináší na veřejné zadavatele i zvýšené nároky, a to nejen z hlediska obsahového, ale i časového, což musejí všichni zadavatelé při organizování svých veřejných zakázek vzít do úvahy. Zda nakonec budou naplněny cíle a očekávání novely, ukážou příští měsíce. Jestli dlouho očekávané prováděcí vyhlášky napomohou zadavatelům při zadávaní veřejných zakázek, však ukážou již příští týdny. l

Tři ze čtyř prováděcích vyhlášek jsou účinné až od 1. září

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče