Touha po flexibilitě

18. července, 00:00 - Markéta Žižková
18. července, 00:00

Nastupující generace Y chce více volného času a respekt nadřízených

Požadavky mladých zaměstnanců se často liší od představ jejich nadřízených ze starší generace. Jsme tu proto, abychom rozdíly přemostili,“ říká ředitel lidských zdrojů společnosti Philip Morris ČR Metin Ozer. Už půl roku má na starost tuzemsko, ale i Slovensko a Maďarsko. V rámci společnosti působí už dvacet pět let. Kariéru odstartoval v rodném Turecku, působil také v Rumunsku, Chorvatsku, Rusku a v centrále společnosti ve Švýcarsku.

* V Česku působíte v rámci společnosti Philip Morris zhruba půl roku. Zodpovídáte i za její personální politiku na Slovensku a v Maďarsku. Jak vnímáte místní atmosféru?

Vzhledem k mým dlouholetým zkušenostem mě jen zřídka něco překvapí, spíše vidím určitá specifika tohoto trhu. Co se týče pracovních podmínek, chtějí tu lidé flexibilitu. Týká se to především mladých lidí, takzvané generace Y, jejíž procentuální podíl mezi našimi zaměstnanci každý rok roste. Jejich představy jsou v některých oblastech jiné než předchozích generací. Zavedli jsme tedy flexibilní pracovní dobu. Na každém trhu si také děláme průzkum platů. Měřítkem jsou pro nás další přední společnosti. Nabízíme rovněž různé benefity. To je ale stále jen začátek. Zaměstnanci u nás mohou hlavně pracovat na smysluplných projektech, s využitím moderních nástrojů. Nadřízení jim poskytují mentoring a koučing, aby mohli růst. A pracovníci, kteří jsou ochotni se stěhovat, mohou získat mezinárodní zkušenost. Ale i ti, kteří do zahraničí nechtějí nebo nemohou, pracují v rámci mezinárodního týmu. Naši nabídku navíc každý rok aktualizujeme. Pořádáme vnitro firemní průzkum, v němž se ptáme zaměstnanců na jejich představy.

* Jak vy osobně vnímáte požadavky dnešních zaměstnanců? Svou kariéru jste začínal před více než dvaceti lety, kdy byla situace dost odlišná.

Moje generace měla oproti té dnešní jiné pracovní hodnoty. V 80. letech jsem naprosto nepřemýšlel o pracovní flexibilitě, o tom, že bych mohl pracovat z domova. Ve srovnání s tím lidé z dnešní mladé generace chtějí například cítit, že je firma hned respektuje pro to, kým jsou. To může být pro některé manažery ze starší generace náročné. Takže naším posláním v HR je svést tyto generace dohromady, aby se vzájemně pochopily a mohly spolupracovat. Vedle toho nám velmi záleží na vyváženosti podílu žen a mužů mezi zaměstnanci, protože věříme, že takto dosáhneme lepších obchodních výsledků. Navíc máme zavedený propracovaný proces detailního hodnocení výsledků práce. To nám umožňuje objektivní posouzení, což přispívá k udržení, rozvoji a adekvátnímu ohodnocení našich nejlepších talentů.

* Kolik zaměstnanců Philip Morris v Česku má?

Máme více než 1100 zaměstnanců, především v továrně v Kutné Hoře, kde pracuje 800 lidí. Ostatní působí v regionech a v pražské centrále. V rámci sjednocování oblastí je z Prahy řízeno kromě Česka ještě Slovensko a Maďarsko. Oddělení marketingu, HR nebo třeba financí tak jsou centralizovaná v Praze a podporují všechny tři země. To přináší příležitosti talentovaným zaměstnancům, které relokujeme z Maďarska a Slovenska do Prahy. V centrále tím získáme lokální know-how všech tří zemí.

* Jak důležitá je mezinárodní zkušenost pro vaše zaměstnance?

Je to určitě silná stránka firmy Philip Morris International. Jsme vedoucí tabákovou společností ve světě. Expati jsou hnací silou, která šíří naši globální značku po světě. Důležitá je pro nás obecně diverzita, protože i naše spotřebitelská základna je velmi různorodá. Tvoří ji muži, ženy, různé věkové kategorie dospělých a různá etnika. Naše vize je tedy taková, že tato různorodost se bude promítat i do zastoupení zaměstnanců na všech úrovních naší společnosti.

* Získali jste prestižní certifikaci Top Employer. Jak náročný proces to byl?

Top Employer je mezinárodní organizace, která certifikuje společnosti podle jejich HR procesů. Jedná se o náročný postup, který obnáší mnoho auditů, průzkumů a analýz. Posuzuje se všechno od řízení talentů přes adaptaci nových zaměstnanců, školení a rozvoj až po zaměstnanecké výhody nebo řízení kariéry. Jsem velmi rád, že všechny tři země, které mám na starost, splnily tyto podmínky. A nejen ony. Celkově ocenění získalo 24 filiálek naší společnosti v Evropě a na Blízkém východě. Audit se navíc každý rok opakuje.

O autorovi| Markéta Žižková, zizkova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče