Tlustá čára za Nečasem

01. září 2014, 00:00 - Michal Půr
01. září 2014, 00:00

Exportní strategie schválená předchozí vládou končí dříve, než pořádně začala. Sobotkův kabinet chystá novou

Český zahraniční obchod čeká už na podzim malá revoluce. Zatímco předchozí vláda Petra Nečase podporu českého vývozu opírala o seznam takzvaných prioritních zemí, ministerstvo zahraničí v současnosti jednotlivé trhy hodnotí podle oborů a příležitostí.

„Situace v Iráku, Rusku a naopak absence Jižní Koreje či možná pro někoho sporné zaměření na Srbsko ukazují na potřebu přehodnocení přístupu. V tom jsme zajedno jak s ministerstvem průmyslu a obchodu, tak také se zástupci podnikatelů,“ řekl týdeníku Euro náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa.

Nečasova exportní strategie, které měla Česku sloužit od roku 2012 až do roku 2020, se již krátce po svém zveřejnění stala terčem kritiky některých podnikatelů a zejména ministerstva zahraničí pod vedením Karla Schwarzenberga. Tehdejšímu ministru průmyslu a obchodu Martinu Kubovi se nicméně dokument podařilo přes vládu protlačit. Bez zajímavosti není, že z ministerstva průmyslu tehdy po mnoha letech kvůli názorovým neshodám s Kubou odešel právě Tlapa, který má nyní coby náměstek na tvorbu nové strategie značný vliv.

Bezpečná mapa Hodnocení zemí podle oborů ovšem není při hledání příležitostí ve světě novinkou. Stejnou cestou se vydává stále více zemí, mimo jiné Spojené státy, Rakousko či Francie. Francouzi jsou například velmi silní v oborech luxusního zboží, módy a kosmetiky, přičemž v Číně na tomto trhu mají zhruba 50procentní podíl. Jejich prioritní zemí, kam směřují marketingové výdaje, je ovšem Indonésie, kde je francouzský podíl na trhu 25 procent, ale díky aktivitám vlády se postupně zvyšuje.

„Cestování do prioritních zemí bez znalosti konkrétních příležitostí je jako putování po městě bez mapy. Může to být dobrodružné, zajímavé, překvapivé, ale často nepříliš úspěšné,“ dodává Tlapa. Nový přístup k exportní politice rovněž umožní sestavovat seznamy prioritních zemí, ty však nebudou pevně dané, ale budou reagovat na jednotlivé požadavky či novou realitu v mezinárodních vztazích. Pracovní verze nové strategie, kterou má týdeník Euro k dispozici, už Sobotkově vládě posloužila při hledání nových příležitostí pro exportéry zasažené ruskými sankcemi. „V žádném případě z určování oborů nedělejme žádný fetiš, existují černé labutě, zlomové inovace, změny poptávky, které se obtížně předvídají, v tomto směru musíme být flexibilní. Na druhé straně projekty ekonomické diplomacie by měly v horizontu dvou až tří let přinést doložitelné výsledky, aby stát postupoval efektivně,“ říká náměstek ministra zahraničí. Hlavně se domluvit Nová exportní strategie by měla být představena na podzim na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. V září ji k připomínkování dostanou podnikatelské svazy, po jejichž vyjádřeních by mohla doznat ještě některých změn. Garantem celého projektu má být Klientské centrum pro podnikatele, které v současnosti vzniká při proexportní agentuře CzechTrade. Tam budou také od října působit pracovníci ministerstva zahraničí, kteří budou sjednávat zakázky pro služby zastupitelských úřadů a kanceláří CzechTradu v zahraničí. „Pokud se dokážeme domluvit, budeme mít poprvé v České republice cestovní mapu příležitostí pro prosazování našich ekonomických zájmů v zahraničí. V žádném případě to nejsou do kamene tesané seznamy. Myslím si, že samotný proces stanovování priorit, dohadování o tom, co vlastně umíme nabídnout v rámci globální poptávky, je ještě důležitější než konečný výčet oborů,“ uzavírá Tlapa.

„Cestování do prioritních zemí bez znalosti konkrétních příležitostí je jako putování po městě bez mapy,“ zdůrazňuje první náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa.

Na dalších dvou stranách naleznete mapu, která vychází z pracovní verze nové exportní strategie. Vybrali jsme jen nejzajímavější země, které v minulosti byly opomíjeny nebo na ně nebyl kladen velký důraz. Na mapě zároveň naleznete některé dosud nepublikované kontrakty, které v zahraničí uzavřely v poslední době české firmy.

O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče