Tichý miliardář

28. července 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
28. července 2014, 00:00

Zesnulého Karla Albrechta téměř nikdo neznal. Král diskontů přitom patří do učebnic německých dějin

Většina Čechů by pravděpodobně neměla problém vzpomenout si na jméno nejbohatšího krajana. Ne tak u našich západních sousedů. Nejzámožnějšího Němce Karla Albrechta téměř nikdo neznal. Když minulý týden rodina s několikadenním zpožděním oznámila, že zemřel ve věku 94 let, měla některá média potíž dát jeho jméno do titulku. Stačilo ale napsat Aldi a jasno měli i ti, kteří by do dravého diskontního řetězce, jejž Karl Albrecht s bratrem Theem vybudovali, nakupovat nikdy nešli.

Karl Albrecht byl antipólem moderního kapitalisty. Existuje jen jediná jeho oficiální fotografie z pozdního věku a poslední autentický výrok pochází z roku 1953. Aldi jako firma spravovaná rodinnou nadací nikdy nezveřejnila konsolidovanou účetní závěrku. Žádná velká banka si nevzpomíná, že by si u ní Karl kdy bral úvěr.

Albrecht se téměř s nikým nestýkal a nepěstoval kontakty s politiky. Státní vyznamenání odmítl. Jedinou zálibou vyznávajícího katolíka bylo pěstování orchidejí, polední spánek a golf. I ten ale Albrecht hrával každé úterý dopoledne výhradně na vlastním hřišti. Což byla mimochodem jediná investice mimo rodinné impérium sítě diskontů.

Blahobyt pro všechny Za svůj úspěch vděčí oba bratři heslu „blahobyt pro všechny“, které v poválečném Německu razil tehdejší ministr hospodářství Ludwig Erhard. Začínali od nuly. A s miliony Němců sdíleli i válečné vzpomínky – Karl byl raněn na východní frontě, Theo strávil dva roky v americkém zajetí. Snad i proto si uvědomili, že nejlepším důkazem hospodářského zázraku je nabídnout Němcům plné nákupní košíky za co nejnižší ceny.

Není náhodou, že jejich impérium vznikalo v dělnickém Essenu, kde zákazníci chtěli přesně to, co jim Albrechtové nabízeli – plné ledničky a žádný vítr v peněžence. V době, kdy byly i dělnické vrstvy na vzestupu a na láci se nemusely ohlížet, Albrechtové úspěch zopakovali s přistěhovalci a gastarbeitry. Obchody Aldi se pro Turky, Portugalce nebo Italy staly synonymem dostupného německého blahobytu.

Opravdovou revolucí byl rok 1962, kdy se otevřel první obchod s logem Aldi, zkratkou slov Albrecht a diskont. Oba bratři zavedli model, který od nich později opsala konkurence – relativně malý sortiment, strohé nákupní haly, zboží v krabicích, přísnou kontrolu zaměstnanců a především velký cenový tlak na dodavatele. Později k tomu přibyly ještě jiné finesy – obří čárové kódy na baleních nebo netradiční sortiment, jako je káva z vlastní pražírny nebo bioprodukty. A také elektronika. V diskontech Aldi se dal koupit počítač již v roce 1986. Od roku 1995 pak firma nabízela levné stolní PC pod vlastní značkou, a napomohla tak digitalizaci německých domácností.

V té době bylo impérium již přes 30 let rozdělené. Hranicí se stala řeka Ruhr – vše na jih patřilo Karlovi, sever opanoval Theo.

Ten v roce 1979 expandoval do USA, kde založil síť Trader Joe’s. Dnes mají Aldi Nord i Aldi Süd obrat kolem 56 miliard eur ročně, na Německo z toho připadá necelá polovina.

Východní Evropě Karl s Theem na chuť nepřišli. Aldi je v Polsku a Maďarsku, k nám ani na Slovensko však nikdy neexpandoval. Mimo jiné proto, že středoevropský prostor opanoval Lidl, největší konkurent bratrů Albrechtů. Věrný jménu Aldi S dědictvím po nejbohatším Němci problémy nebudou. Z operativního řízení se Karl Albrecht stáhl již v roce 1994 a podíly přejdou na jeho dvě děti – Karla juniora a Beate Heisterovou.

V závěti jim jistě doporučí, aby byli skromní a nenápadní. A věrni jménu Aldi.

Svědčí o tom ostatně i historka ze hřbitova v essenské čtvrti Brederney, kde Karl Albrecht v roce 1997 zakoupil místo pro osm hrobů. Když začaly zarůstat plevelem a trním, pídila se hřbitovní správa po majitelích. Teprve pak dorazila dodávka s okrasnými keři. Karl Albrecht prý celou dobu čekal na to, až bude mít jeho Aldi buxusy ve slevě. l

Miliardové diskonty

Nejbohatší Němci podle výše jmění v roce 2013 (v mld. eur)

Jméno Značka Obor Majetek

Karl Aldi maloobchod 17,8

Albrecht

Theo Aldi maloobchod 16,0

Albrecht jr.

Dieter Lidl, maloobchod 13,0

Schwarz Kaufland

rodina Reckitt drogistika, 12,0

Reimannů Benckiser, káva

Coty

Susanne BMW, automobily 10,0

Klattenová Altana

Zdroj: Manager Magazin

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče