Televize je návyková

22. února, 00:00 - Michal Půr
22. února, 00:00

Bývalý šéf Novy Jan Andruško dlouho váhal, zda se vrátit do médií. Nakonec jej „ulovil“ jeden z největších globálních hráčů na právnickém trhu

Vždy když se v Česku začalo spekulovat o vzniku nové televize nebo o prodeji Novy a Primy, padalo jméno jednoho muže jako případného nového šéfa. Jan Andruško odešel z vedení televize Nova na podzim v roce 2013. Jeho návrat do médií se však nekoná, přestože k němu v některých momentech nebylo daleko, jak sám přiznává.

Nakonec se rozhodl úplně jinak. Nově posílí jednu z největších právnických firem na českém i světovém trhu White & Case, kde se stane mezinárodním partnerem.

* Jaký byl návrat z televize k advokátní praxi?

Trvalo mi dlouho, než jsem se rozhodl, co dál. Není to úplně jednoduchý návrat. Na projektech týkajících se Novy jsem pracoval skoro 15 let. Každý, kdo v médiích dělal, ví, že to je nakažlivá záležitost.

* Zábava. Nechybí vám?

Nejsem typ, který by si užíval všechny recepce, herce, moderátory, ale je to hrozně rychlý byznys. Ráno vám přijde esemeska, ze které vidíte, jak si vedly včera jednotlivé pořady. Zpětnou vazbu máte velmi rychle. Když přijdete s novým seriálem, tak ještě ten večer víte, jak si vedl první díl. To vás časově deformuje. V jednu chvíli jsem si zakázal dívat se ráno na esemesky. Když seriál nefungoval, tak jsem měl po náladě. Člověka to vtáhne a je těžké z toho vyjít ven.

* Na druhé straně jste v televizi začínal jako právník, takže to nemusel být takový šok. Pomohlo vám to? Potkal jste také spoustu potenciálních klientů.

Samozřejmě jako generální ředitel Novy se můžete potkat se spoustou lidí. Potkáte většinu lidí, kteří v této zemi dělají byznys a politiku. To vám samozřejmě otevře dveře do všech stran.

* Chodí k vám ještě někdo pro radu?

Pořád ještě ano. Řada lidí odpadla hned. U nich je zjevné, že to není ani tak o vás, jako o kabátu, který se jmenuje ředitel televize. Kupodivu se ale se mnou pořád baví řada lidí z byznysu i z politiky. Mluvíme o všem možném, ale pokud se jedná o televizi, tam těch diskusí je samozřejmě víc.

* Máte se stát mezinárodním partnerem právnické firmy White & Case, která je jednou z největších na světě a v Česku. Jak jste se k tomu vlastně dostal a jakou to má spojitost s vaší současnou advokátní praxí?

Když jsem se vracel z Novy, tak bylo nejjednodušší se vrátit k sobě do kanceláře. Byli jsme tři zakládající členové - Martin Bourgeault, Petr Kotrlík a já (kancelář Kotrlík Borgeault Andruško - KBA). Martin už je dávno pryč a Petr Kotrlík se rozhodl, ještě když jsem byl na Nově, z toho vystoupit. Já jsem se pak poměrně rychle musel vrátit. KBA byla jedna z možností, ale vždycky jsem věděl, že bych tu kancelář musel nějak zvětšit a přivést nějakého partnera. Začaly mě ovšem oslovovat i velké právní kanceláře. S White & Case jsem byl v diskusi velmi krátce poté, co jsem odešel z Novy. Chvilku mi zabralo, než jsem si uvědomil, kudy by ta cesta mohla vést. U nich jsem si uvědomil, že jsem našel synergii, kdy můžu využít znalosti jako právník a zároveň se mohu znovu zabývat telekomunikacemi, médii a novými technologiemi. Globální hráči jako White & Case tu praxi stavějí tak, že chtějí mít lidi, kteří jsou dobří právníci a zároveň rozumějí, o co se tam jedná. Došlo tam ke spojení obou pohledů.

* Mluvil jste o tom, že využijí vaše mediální zkušenosti. Těžko být asi v lepší zemi, pokud jde o nějaké mediální akvizice a fúze. Chystáte se už na něco podobného? Vlastnictví aktiv v printu se samozřejmě přeskupilo a ty skupiny se dnes konsolidují. Jsou tady televizní aktiva, o něž by byl určitě zájem.

* Zejména o vašeho bývalého zaměstnavatele…

Myslím tím obě dvě (Novu i Primu). Nemyslím si ale, že ze strany skupin CME (vlastník Novy) a MTG (spolumajitel Primy) je tam nějaké rozhodnutí prodávat. V tisku si ovšem taky nikdo nedokázal představit, že zdejší vlastníci tak rychle vycouvají.

* To je především otázka ceny, která je v současnosti hodně vysoko.

Myslel jsem si, že ty - v zásadě rodinné - firmy to skutečně jen tak neprodají. Myslel jsem, že tam nešlo jen o ekonomickou stránku, ale byla to i otázka prestiže a pozice v regionu. Je to také záležitost ceny a strategie. Někdo tady být chce a někdo nechce. Roky krize v mediálním byznyse nebyly jednoduché.

* To se vás teď v právnickém byznyse asi moc netýká.

My jsme na druhé straně věděli, jak ten trh vypadá a jaké kdo má přibližně ceny. Já teď teprve ve White & Case uvidím, jak sofistikovaný je trh těch služeb. Rozhodně je to firma, která dělá ty nejprofilovější transakce, což je nejvyšší segment. Přidaná hodnota právníků, zejména na mezinárodních transakcích, je vysoká. Myslím, že s růstem ekonomiky a s kumulací kapitálu v rukou lokálních hráčů o zajímavé projekty určitě nebude nouze.

* Co se stane s vaší současnou kanceláří?

Nejde o žádné převzetí ani fúzi. Když jsem se vrátil, tak jsem si teprve formuloval názor na to, kam vlastně půjdu. Kdybych zůstal v KBA a chtěl ji rozvíjet dál, tak by to byl jiný příběh. Kolega Kotrlík se toho neúčastní a věnuje se svým investičním aktivitám. Já jsem vlastně zůstal sám a přecházím. Jestli někdo přejde se mnou, to je otázka. KBA bude jako sdružení končit.

* Teď asi budete posuzovat média z různých pohledů. Jako nejzajímavější nejspíš vnímáte Novu. Myslíte si, že dnes je vliv médií z pohledu jejich vlastníků přeceněný, nebo tam skutečně je?

Je otázka, co je prioritou podle investora. Víme, že u médií nemusí být ekonomická stránka tou hlavní. Z hlediska investičního je rozdíl u nových médií a technologií, kde se přeplácí v očekávání toho, že se mediální trh přerýsuje a nová média budou zastávat daleko významnější pozici. Pokud jde o tisk, rádia a televize, tak televize je pořád silná. Na Nově je zahraniční vlastník kotovaný na burze, tak musel každému vážit stejně. Nejsou v těch zemích, aby tam dělali politiku. Televizní noviny jsou ovšem několikanásobně sledovanější a potenciální síla je tam obrovská.

* Existuje pokušení toho využít?

Je samozřejmě na manažerech, aby byly takové pořady dělány přísně podle novinářské etiky, vyváženě a objektivně. Televize je pod nejsilnější kontrolou z hlediska zákona. Jsou za to sankce a v některé chvíli jste mohl přijít o licenci. V tisku to už není tak silné a online si žije úplně vlastním životem. Reportáž, za niž váš pokutují v televizi, proběhne na onlinu a nikdo na ni nedosáhne.

* Vy jste se na Nově do webu moc netlačili.

Ten tlak ze strany vlastníka tam byl velký. Málo se ví, že skupina Nova byla trojkou nebo čtyřkou na trhu, pokud jde o online portfolio. Pro management je těžké se na to soustředit, protože z hlediska profitability a příjmů je tam prostě minimálně o jednu nulu míň. Do budoucna se ovšem skupiny musejí rozkročit do více segmentů. Silná televizní skupina by měla využít brand i v online portfoliu. Je otázka, kolik diváků Novy je ochotných přejít na Tn.cz. Spousta důchodců si stěžovala, proč na to poutáme, když se na to nemají kde podívat.

* Myslíte, že se v budoucnosti najde vůbec někdo, kdo si obě televize bude moci dovolit? Přece jenom ceny jsou hodně vysoko.

CME je na šesti trzích a bez Novy skupina nedává smysl. Muselo by se to řešit jako celý balík, nebo by samotná Nova byla strašně drahá.

* A Prima?

Aby to proběhlo bezproblémově, tak by museli prodat oba dva, což se myslím neděje. Navíc je tam otázka ceny, která je poměrně vysoká.

* Je ten váš příklon zpět k právnické praxi skutečně definitivní?

Teď je to definitivní. Bez toho bych do toho nemohl jít.

* Často se o vás mluvilo, že byste mohl vést případnou novou televizi, která by mohla na trhu vzniknout. Měl jste takové nabídky?

Pokud se mluvilo o tom, že by někdo chtěl nějakou televizi koupit nebo postavit, tak ti investoři se mnou mluvili. Aniž bych říkal, že jsem tu sám, tak lidí, kteří byli blízko velkému televiznímu projektu, tu tolik není. Jsou tu ještě jiní generální ředitelé, ale moc jich není. Ten projekt, pokud by se jednalo o rozjetí nové televize, by byl hodně zajímavý. Myslím, že bych byl schopen poměrně rychle dát dohromady tým, který by to mohl dělat.

* Spousta členů vašeho bývalého týmu zůstala na volné noze…

Jít z Novy někam jinam je hodně těžké. I kdyby člověk chtěl, tak lidé o něm pak přemýšlejí, že byl už na Nově a že konkrétní projekt je pro něj malý. Ale myslím, že kdybychom zapískali, tak bychom ten tým ještě dali dohromady (smích).

* Nebylo by to příliš drahé, stavět novou televizi?

Je pravda, že by to bylo hodně kapitálově náročné. Muselo by se stavět víc rozkročeně, směrem do onlinu i sociálních médií. Chvilku by to zabralo. Česko navíc není neomezené pole a lidí, kteří to mohou udělat, tolik není.

* Bavíte se vlastně ještě s Adrianem Sarbuem?

Od doby, co jsem odešel z Novy, jsme se už neviděli. Znám jen pár věcí z doslechu, ale z první ruky nemám nic.

* Vy jste tehdy skončili, když šel trh dolů, ale razili jste filozofii, že se už nenecháte vydírat tlakem na snížení cen. Dnes by se vám to mohlo vyplatit. Pokud byste tedy v čele televize vydrželi. Nemrzí vás to zpětně?

My jsme se vždy koukali na makročísla. Když jsme se viděli s bývalým prezidentem Václavem Klausem, tak se vždy divil, že sledujeme makroekonomiku. My jsme mu říkali, že musíme, protože máme velký podíl na trhu a máme velké klienty, kteří potřebují televizní reklamu pro své kampaně. Museli jsme vědět, jestli ekonomika poroste a zda budou domácnosti utrácet. Tyto dvě veličiny byly v době mého působení na Nově tragické. Za tři roky ekonomika buď stála, nebo padala. Totéž platilo pro spotřebu domácností. Sotva jsem odešel z Novy, tak ve třetím kvartále 2013 začala růst ekonomika a od té doby roste. Chtěl bych takové médium řídit v době, kdy ekonomika roste a domácnosti začínají utrácet.

* To jste takový televizní Miroslav Kalousek.

(smích) Asi jo a taky jsme se spolu párkrát bavili, jestli ekonomiku příliš nepřiškrtili. Ale nechtěl bych, aby tenkrát boj o ty ceny trval dva roky. To bychom jistojistě nepřežili, ale bylo by zajímavé dostat ještě další rok, kdyby ta strategie vedla k uklidnění situace. Mluví se o tom, že to bylo zvyšování cen, ale já bych řekl, že to byla obrana cen. l

Jan Andruško (45) * Narodil se ve Varnsdorfu. * Je zakladatelem advokátní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško. * Zastupoval společnost PKN Orlen při koupi Unipetrolu, CME při akvizici TV Nova a také South African Breweries při akvizici Plzeňského Prazdroje. * Od roku 2005 působil jako externí poradce CET 21. * V roce 2011 byl jmenován generálním ředitelem TV Nova. * V říjnu 2013 odešel z TV Nova na vlastní žádost a vrátil se do své advokátní kanceláře. S růstem ekonomiky a s kumulací kapitálu v rukou lokálních hráčů o zajímavé projekty určitě nebude nouze.

O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče