Taxis a ten druhý

25. února 2013, 00:00 - Viliam Buchert
25. února 2013, 00:00

Snímky koňských dostihů vynesly českého fotografa na vrchol kategorie sport v soutěži World Press Photo

Koně, jezdce, zázemí, přírodu i atmosféru Velké pardubické fotil loni Roman Vondrouš už podvanácté. Tentokrát mu však série z nejslavnější steeplechase na starém kontinentu, která vznikala v průběhu loňského července až září na závodišti i při kvalifikacích v Kolesech a Netolicích, vynesla vítězství v kategorii sport v soutěži World Press Photo. „Mohl bych ten dostih běžet už i sám poslepu, všechno tam mám nachozené, znám každý strom, vím, v kterou hodinu jaké světlo očekávat a kde si na dobrý snímek počkat. Série, která vyhrála, je výsledkem mnohaleté práce a zkušeností. Nebyla to žádná náhoda,“ vysvětluje fotograf ČTK.

Sedmatřicetiletý Roman Vondrouš se zařadil ke třem tuzemským fotografům, kteří podobné ocenění od vzniku soutěže World Press Photo v roce 1958 získali. Stanislav Tereba z někdejšího listu Večerní Praha zvítězil v roce 1958 v kategorii sport za fotku fotbalového brankáře v dešti. Navíc se tehdy jeho etuda stala nejlepším snímkem roku, což je dodnes v soutěži jediné celkové české vítězství. Ve sportovní kategorii skončil první i Miroslav Martinovský v roce 1974 za fotku skokana do dálky. Česko-americký fotograf Antonín Kratochvíl pak vyhrál v letech 1997 a 2003 třikrát v kategoriích portréty, příroda a reportáž.

„Fotografování se stalo nejenom mým živobytím, ale je pořád také mým největším koníčkem a vlastně životním stylem,“ řekl Vondrouš týdeníku Euro. K tomu, že výroba a prodej fotografií je dnes pro některé lidi i docela dobrým byznysem, lakonicky dodává: „Každý se musí nějak živit.“

Vondrouš se nespecializuje na sport. Byl sice na olympiádách v Pekingu a ve Vancouveru, ale při práci v agentuře se věnuje i politické scéně. Hodně svého času navíc tráví volnou tvorbou, která má široký záběr. V jednom projektu mapoval v Praze životy lidí v konfrontaci s architekturou sídlišť. Zabývá se českým fenoménem, kterým jsou chaty a chalupáři.

Fotí i punkové koncerty. „Nechci se uzavírat do žádné škatulky, to by mě ani nebavilo,“ dodává.

Za jeden ze svých vzorů považuje pardubického fotografa Vladimíra Davida. Ten je autorem dvou knih právě z prostředí Velké pardubické – Od startu do cíle a Taxis a ti druzí. „Každý fotograf ale musí jít vlastní cestou,“ říká Roman Vondrouš.

Vítězné snímky nabízejí také jedno srovnání. Mnozí lidé z oboru často kritizují výběr poroty v české obdobě fotografického klání. Jenže tytéž „koňské“ fotografie vyhrály v Czech Press Photo loni. Fotograf Oleg Homola to komentoval sarkasticky: „Co to ta mezinárodní porota na World Press Photo zase vybrala? Vždyť tohle dostalo cenu na Czech Press Photo.“ l

O autorovi| Viliam Buchert • spolupracovník redakce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít