Tatra v indickém bahně

Mgr. Dáša Hyklová 31. května 2012, 12:41
31. května 2012, 12:41

Prodej dílů české automobilky indické armádě prostřednictvím firmy Vectra údajně provázela korupce a podivné praktiky

Indická armáda nakoupila od roku 1986 sedm tisíc tatrovek. Léta používala tyto nákladní terénní vozy jako platformy pro odpalovací systémy řízených střel, k tahání těžkých děl a k přepravě armádních zásob. Další kontrakty by ale nemusely následovat. Jméno kopřivnické automobilky totiž zaznívá v nejnovější indické korupční kauze.
Tamní ministr obrany A. K. Antony nařídil v pondělí 26. března vyšetřování podezření z pokusu o úplatek ve výši 2,7 milionu dolarů, který měl být před necelými dvěma lety nabídnut veliteli armády generálu V. K. Singhovi. Částku generálovi údajně přislíbil vysloužilý generálporučík a nynější armádní lobbista Tejinder Singh, a to za nákup 600 nákladních vozů značky Tatra. „O možné korupci v Indii víme jedině to, co jsme si přečetli v novinách. Tatra obchodně nejedná s armádou jako s konečným uživatelem,“ řekl týdeníku Euro předseda představenstva a generální ředitel Tatry Ronald A. Adams.
Celá kauza vypukla ve chvíli, kdy se do Dillí chystal ministr obrany Alexandr Vondra se třemi desítkami zástupců českých zbrojních firem na mezinárodní veletrh obranného průmyslu Defexpo 2012. Indie totiž hodlá modernizovat všechny složky svých ozbrojených sil – pozemní síly, letectvo i námořnictvo.

V rozporu se směrnicemi

Prodej tatrovek do Indie provázejí v posledních letech kontroverze. Směrnice indické vlády pro nákup zařízení určených na obranu Indie stanoví, že dodavatelem musí být pouze původní výrobce. Novináři deníku Daily News & Analysis však zjistili, že tamní společnost Bharat Earth Movers Limited (BEML), vlastněná z 54 procent indickým státem, nakupovala tatrovky od roku 1997 prostřednictvím firmy Tatra Sipox se sídlem ve Velké Británii. Ta uzavřela novou smlouvu s BEML poté, co vypršela ta původní s českým Omnipolem.
Tatra Sipox UK v rozporu s vládními směrnicemi nebyla ani výrobcem, ani pobočkou kopřivnické Tatry. Vznikla v červnu 1994 jako „agent výrobce“ a odnož Tatry Sipox ze Slovenska. S firmou BEML pak podepsala memorandum o spolupráci v době, kdy oficiálně podnikala ve Velké Británii v oblasti „duchovních, náboženských, sociálních a seznamovacích služeb“. Za slovenskou Tatrou Sipox stál kontroverzní slovenský podnikatel Jozef Majský, kterého slovenský soud poslal kvůli podvodům v dubnu 2007 na dvanáct let do vězení.
I když na stránkách společnosti BEML figuruje stále jako partner pro dodávky nákladních vozů Tatra Sipox UK, ve skutečnosti je jím (pravděpodobně od roku 2005) společnost Vectra se sídlem ve Velké Británii. Obě firmy, jak Vectru, tak Tatru, pojí indický podnikatel Ravinder Kumar Rishi, člen dozorčí rady Tatry. Na obou stranách transakce je tudíž de facto indická strana. Diplomatické zdroje Euru potvrdily, že vedení indické pobočky Tatra nikdy příliš nestálo o kontakt s oficiálním zastoupením ČR v Dillí, a tedy že ani žádný nebyl.
„Tatra vyrábí pro nákladní vozy používané v Indii pouze komponenty,“ upřesňuje šéf Tatry Ronald A. Adams. „Naše díly tvoří zhruba 35 procent celého vozu a prodáváme je společnosti Vectra. Zbývajících 65 procent komponentů nakupuje Vectra od jiných dodavatelů,“ uvádí Adams. Konečnou montáž vozidel v Indii a následný prodej tamní armádě provádí společnost BEML.
Právě čelní úředníci BEML měli společně s vysokými důstojníky ministerstva obrany odsát v průběhu posledních čtrnácti let nejméně 7,5 miliardy rupií (2,73 miliardy korun) ve formě úplatků a provizí z nákupu komponentů pro nákladní vozy Tatra. Daily News & Analysis to potvrdil významný advokát a podílník BEML.

Tejindera Singha neznáme

Vectra Limited patří do Vectra Group a slouží jako finanční a investiční nástroj skupiny. Vlastníkem společnosti Vectra Limited je pravděpodobně Ravinder Kumar Rishi, člen dozorčí rady Tatry. Vectra Group na svých webových stránkách uvádí, že je majoritním vlastníkem společnosti Tatra Holding, která drží 91,62 procenta akcií kopřivnické Tatry.
Londýnská pobočka společnosti Vectra, která je za nákup a prodej komponentů odpovědná, odmítla pro Euro událost komentovat a odkázala na svoji filiálku v Indii. Ta se odvolala na firemní prohlášení z 28. března, v němž se od jakékoli korupce distancuje. „Kategoricky odmítáme, že by generálporučík Tejinder Singh byl z jakéhokoli důvodu kdy kontaktován Tatrou a že by s ním Tatra/Vectra Group uzavírala nějaký byznys nebo s ním měla nějaké vztahy,“ píše se v dokumentu. Vectra zdůrazňuje, že v Indii „jedná exkluzivně s tamní společností BEML a nikdy neprodávala komponenty žádné jiné agentuře“, a tudíž neměla důvod a ani příležitost jednat přímo s indickou armádou.

Korupce se neřeší v souvislosti s kopřivnickou automobilkou poprvé. Předsedou dozorčí rady Tatry je William Cabaniss, bývalý velvyslanec USA v České republice. Ten před časem obvinil bývalého ministra obrany Martina Bartáka z požadování úplatku v řádu milionů dolarů, přičemž spletitý případ se nadále vyšetřuje (mimo jiné viz Euro 25/2011). Spojené státy mají velice přísnou legislativu týkající se korupce, konkrétně Foreign Corrupt Practices Act z roku 1977.

Člen dozorčí rady Tatry Ravinder Kumar Rishi zase loni čelil trestnímu oznámení kvůli podezřele nevýhodným dodávkám autodílů do Indie. Oznámení na něj podal počátkem loňského dubna někdejší elitní detektiv a bývalý dlouholetý šéf Transparency International Václav Láska. Podle něj prodávala Vectra díly často pod výrobními náklady, kvůli čemuž kopřivnické automobilce vznikla škoda ve výši zhruba 270 milionů korun.

Bez stížností

V aféře navíc panuje několik nejasností. Jednou z hlavních je, proč předal ministr záležitost Centrálnímu úřadu pro vyšetřování až 18 měsíců poté, co se o ní dozvěděl. Navíc se tak stalo v tentýž den, kdy o události informoval v rozhovoru v indickém tisku sám generál V. K. Singh. Ministr obrany svůj postup odůvodňuje tím, že od velitele armády tehdy neobdržel žádnou písemnou stížnost.
O událost se už zajímali členové indického parlamentu. „Byl jsem šokován… Trvalo mi to minutu nebo dvě, než jsem se vzpamatoval. Poté jsem mu řekl, ať s tím něco udělá, ale on mi řekl, že to nechce hnát dál. Nevím, proč tehdy nechtěl, aby se to vyšetřilo,“ uvedl na adresu generála V. K. Singha před poslanci ministr A. K. Antony.
Generál Singh odmítl pokračovat v posledním kontraktu podepsaném jeho předchůdci v roce 2010. Podle něj byla auta podprůměrná a předražená. Ředitel Adams však tvrdí, že kopřivnická Tatra žádné stížnosti ohledně kvality vozů v minulosti neobdržela. „Naopak indický ministr obrany veřejně sdělil, že tyto vozy vyhovují speciálním potřebám indické armády,“ říká. Jeho slova potvrzuje Hynek Kmoníček, bývalý český velvyslanec v Indii, který tam působil do roku 2008 a nyní zastupuje Českou republiku v Austrálii: „Vozidla Tatra měla v Indii dobrou pověst. Kdyby ji měla špatnou, indická strana by jich koupila pár set jednorázově, a tím by obchod skončil. Spolupráce však trvala 25 let. To neděláte s produktem, kterému nevěříte.“ Podle Kmoníčka nyní záleží pouze na Tatře, jakou obchodní strategii zvolí. „Když máte na trhu sedm tisíc vozidel, která potřebují servis a náhradní díly, tak přece nezmizíte z trhu s prvním problémem,“ dodává.
Ostatně pro kopřivnickou Tatru se podle ředitele Adamse zatím nic nemění. „Podle nově podepsaného kontraktu vyrobíme v příštích měsících pro Indii několik stovek kabin, motorů a převodovek,“ uvedl.

Musíte si přečíst

Vesecká v ERÚ po téměř dvou letech končí

Vyšetřovací komise dostala Šlachtovu zprávu o reformě…

Migraci i terorismus zvládneme, slíbila Merkelová

Slováci hromadně odcházejí za prací. Češi zůstávají…

Recept na válku: seberte vodu a jídlo, přidejte…

Stála na začátku civilizace klimatická změna?

Ondřej Krátký: Vlastními auty se bude jezdit čím dál méně
S jak velkou podporou se setkává sdílená ekonomika u politiků? A jak se daří startupům v Česku? O tom mluvil v pořadu Euro TV Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago, který chce přinést alternativu k vlastním autům v centrech měst.
Zhlédnout další videa