Tatra mění majitele

18. března 2013, 00:00 - (hyk)
18. března 2013, 00:00

Automobilový průmysl Kopřivnická Tatra prošla minulý pátek exekuční dražbou. A to i přesto, že ještě ve čtvrtek čelila návrhu na insolvenci, která mohla dražbu zrušit. Krajský soud v Ostravě však návrh Severočeské správy nemovitostí kvůli dluhu necelých 227 tisíc korun odmítl.

Vydražitelem Tatry se stala společnost Truck Development, založená teprve 8. března. Jediným akcionářem a členem představenstva je Marek Galvas, jehož jméno je spojeno s bankou J&T. Truck Development byla jedinou firmou, která zaplatila dražební jistotu ve výši 100 milionů korun. V samotném podání na exekutorském úřadu v Chebu se zavázala zaplatit 176 milionů.

Problémovou automobilku poslala do dražby společnost Composite Com, které Tatra dlužila zhruba 650 milionů. Pohledávku, které se exekuce týkala, odkoupila přibližně před rokem J&T od ČSOB. Finanční skupina musela navíc do podniku nalít dalších 240 milionů, aby jej udržela vůbec v chodu. Podle informací týdeníku Euro se J&T pokoušela nejdříve domluvit s akcionáři, mimo jiné i s Ravinderem Kumarem Rishim, jenž měl v Tatře zhruba 40procentní podíl a který je momentálně zadržován v Indii kvůli podezření z korupce. Jejich nabídky ale nebyly vyslyšeny, a tak zůstala jediným možným řešením dražba. Věřitelé měli zájem na tom, aby podnik pokračoval ve výrobě.

Společnost Truck Development v tiskovém prohlášení uvedla, že převezme kontrolu nad podnikem už začátkem tohoto týdne a chce hradit veškeré splatné závazky Tatry vůči dodavatelům, odběratelům, zaměstnancům a všem ostatním partnerům. „Vzhledem k tomu, že původní dluh Tatra vůči Composite Com byl ve výši přibližně 650 milionů korun a my jsme podnik vydražili za nižší částku, je nutné vyřešit zbývající část dluhu,“ uvedl v prohlášení Marek Galvas. „Máme připraveno úvěrové financování v řádech stovek milionů korun,“ ujišťoval.

Společnost Composite Com je personálně propojena přes Jaroslava Strnada se zbrojařskou firmou Excalibur Army, která mimo jiné prodává tatrovky a poskytuje jim servis. Strnad koupil začátkem března od armády šternberský závod vojenských opraven VOP CZ, za který státu zaplatil 152 milionů korun. Někteří odborníci se domnívají, že Tatra by mohla být pro Excalibur Army zajímavá díky podvozku, který již využívá české obrněné vozidlo Vega. Převažují však názory, že Tatra doplatila právě na přílišnou orientaci na vojenské zakázky. A že se do budoucna neobejde bez silného cizího investora. Tím by mohl být nizozemský výrobce nákladních aut DAF, který měl o Tatru zájem již dříve.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve…
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Technologie
Nejprodávanějším smartphonem světa je iPhone 7, nezměnil to ani Galaxy S8
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít