Tatra mění majitele

18. března 2013, 00:00 - (hyk)
18. března 2013, 00:00

Automobilový průmysl Kopřivnická Tatra prošla minulý pátek exekuční dražbou. A to i přesto, že ještě ve čtvrtek čelila návrhu na insolvenci, která mohla dražbu zrušit. Krajský soud v Ostravě však návrh Severočeské správy nemovitostí kvůli dluhu necelých 227 tisíc korun odmítl.

Vydražitelem Tatry se stala společnost Truck Development, založená teprve 8. března. Jediným akcionářem a členem představenstva je Marek Galvas, jehož jméno je spojeno s bankou J&T. Truck Development byla jedinou firmou, která zaplatila dražební jistotu ve výši 100 milionů korun. V samotném podání na exekutorském úřadu v Chebu se zavázala zaplatit 176 milionů.

Problémovou automobilku poslala do dražby společnost Composite Com, které Tatra dlužila zhruba 650 milionů. Pohledávku, které se exekuce týkala, odkoupila přibližně před rokem J&T od ČSOB. Finanční skupina musela navíc do podniku nalít dalších 240 milionů, aby jej udržela vůbec v chodu. Podle informací týdeníku Euro se J&T pokoušela nejdříve domluvit s akcionáři, mimo jiné i s Ravinderem Kumarem Rishim, jenž měl v Tatře zhruba 40procentní podíl a který je momentálně zadržován v Indii kvůli podezření z korupce. Jejich nabídky ale nebyly vyslyšeny, a tak zůstala jediným možným řešením dražba. Věřitelé měli zájem na tom, aby podnik pokračoval ve výrobě.

Společnost Truck Development v tiskovém prohlášení uvedla, že převezme kontrolu nad podnikem už začátkem tohoto týdne a chce hradit veškeré splatné závazky Tatry vůči dodavatelům, odběratelům, zaměstnancům a všem ostatním partnerům. „Vzhledem k tomu, že původní dluh Tatra vůči Composite Com byl ve výši přibližně 650 milionů korun a my jsme podnik vydražili za nižší částku, je nutné vyřešit zbývající část dluhu,“ uvedl v prohlášení Marek Galvas. „Máme připraveno úvěrové financování v řádech stovek milionů korun,“ ujišťoval.

Společnost Composite Com je personálně propojena přes Jaroslava Strnada se zbrojařskou firmou Excalibur Army, která mimo jiné prodává tatrovky a poskytuje jim servis. Strnad koupil začátkem března od armády šternberský závod vojenských opraven VOP CZ, za který státu zaplatil 152 milionů korun. Někteří odborníci se domnívají, že Tatra by mohla být pro Excalibur Army zajímavá díky podvozku, který již využívá české obrněné vozidlo Vega. Převažují však názory, že Tatra doplatila právě na přílišnou orientaci na vojenské zakázky. A že se do budoucna neobejde bez silného cizího investora. Tím by mohl být nizozemský výrobce nákladních aut DAF, který měl o Tatru zájem již dříve.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít