Světlo metra v dálce

28. ledna 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
28. ledna 2013, 00:00

Nové stanice trasy metra A by měly být zprovozněny na podzim příštího roku. Zatím jimi pouze prošli lidé

Stanice první podzemní dráhy se otevřely před 150 lety v Londýně a dobový tisk ji velebil jako nejúžasnější železniční dílo lidstva. Metro přitom na popularitě stále získává. Zatímco před padesáti lety jezdilo ve třiceti světových metropolích, dnes jich lze napočítat 187. Celkem se v nich nachází 590 tratí s délkou přes jedenáct tisíc kilometrů a 9755 stanic. Jen v Praze přibudou do konce příštího roku další čtyři stanice na téměř 6,2 kilometru dlouhém úseku prodloužení trasy metra A.

Protažení „zelené“ linky pražské podzemky, která od roku 1978 končila ve stanici Dejvická, začalo v roce 2010. Původně se počítalo s dovedením „Áčka“ až k Letišti Václava Havla. Kvůli nedostatku financí ale nový úsek skončí u nemocnice Motol. Přesto má nové metro na krku úctyhodný účet. Mělo stát 21,2 miliardy korun. Loni v říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že se stavba prodraží asi o 1,3 miliardy. Prý hlavně kvůli údajně dražší zakázce na osazení technologií. Praha si letos kvůli výstavbě půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení se ale dosud nerozhodlo.

Úplně jasno není ani o názvech nových stanic, uvažované zastávky Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol se možná přejmenují na Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnici Motol. Alespoň podle mluvčího společnosti Metrostav, která metro staví ve sdružení s firmou Hochtief. Jak se jim dílo daří, mohli zájemci nedávno zkontrolovat na tříkilometrové prohlídkové trase mezi Veleslavínem a Petřinami. Navzdory nevábnému počasí přilákala akce přibližně 17 500 zvědavců. Na několika zastávkách se mohli od zasvěcených lidí dozvědět, že proražené tunely i jeskyně měnící se na zastávky čeká mimo jiné definitivní obezdívka, konstrukce stanic a položení kolejí.

Půjde-li vše podle plánu, uvidí první cestující světlo metra na konci tunelu už během podzimu 2014. Cesta z Dejvic do Motola by jim pak měla zabrat zhruba osm minut.

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít