Světlo metra v dálce

28. ledna 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
28. ledna 2013, 00:00

Nové stanice trasy metra A by měly být zprovozněny na podzim příštího roku. Zatím jimi pouze prošli lidé

Stanice první podzemní dráhy se otevřely před 150 lety v Londýně a dobový tisk ji velebil jako nejúžasnější železniční dílo lidstva. Metro přitom na popularitě stále získává. Zatímco před padesáti lety jezdilo ve třiceti světových metropolích, dnes jich lze napočítat 187. Celkem se v nich nachází 590 tratí s délkou přes jedenáct tisíc kilometrů a 9755 stanic. Jen v Praze přibudou do konce příštího roku další čtyři stanice na téměř 6,2 kilometru dlouhém úseku prodloužení trasy metra A.

Protažení „zelené“ linky pražské podzemky, která od roku 1978 končila ve stanici Dejvická, začalo v roce 2010. Původně se počítalo s dovedením „Áčka“ až k Letišti Václava Havla. Kvůli nedostatku financí ale nový úsek skončí u nemocnice Motol. Přesto má nové metro na krku úctyhodný účet. Mělo stát 21,2 miliardy korun. Loni v říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že se stavba prodraží asi o 1,3 miliardy. Prý hlavně kvůli údajně dražší zakázce na osazení technologií. Praha si letos kvůli výstavbě půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení se ale dosud nerozhodlo.

Úplně jasno není ani o názvech nových stanic, uvažované zastávky Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol se možná přejmenují na Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnici Motol. Alespoň podle mluvčího společnosti Metrostav, která metro staví ve sdružení s firmou Hochtief. Jak se jim dílo daří, mohli zájemci nedávno zkontrolovat na tříkilometrové prohlídkové trase mezi Veleslavínem a Petřinami. Navzdory nevábnému počasí přilákala akce přibližně 17 500 zvědavců. Na několika zastávkách se mohli od zasvěcených lidí dozvědět, že proražené tunely i jeskyně měnící se na zastávky čeká mimo jiné definitivní obezdívka, konstrukce stanic a položení kolejí.

Půjde-li vše podle plánu, uvidí první cestující světlo metra na konci tunelu už během podzimu 2014. Cesta z Dejvic do Motola by jim pak měla zabrat zhruba osm minut.

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít