Studente, pojď spát k nám

25. února 2013, 00:00 - Pavla Kreuzigerová
25. února 2013, 00:00

Výstavba soukromých vysokoškolských kolejí investory láká. Ti první už jsou ale kvůli nevydařenému podnikání v exekuci

Zatímco počet vysokoškolských studentů v posledních letech výrazně roste, míst na kolejích jaksi nepřibývá. A tak problém, kde v cizím městě složit hlavu, řeší další generace studentů v řadě. „Je to každý rok stejné. Volných míst je pomálu, mnohým vysokoškolákům nezbývá než si se svými spolužáky pronajmout byt. To ale vůbec není jednoduché,“ říká Radim Rezek, čtyřiadvacetiletý student ekonomie a také zakladatel prvního studentského realitního portálu.

Na brněnské vysoké škole začal studovat na podzim roku 2008, a protože pochází z Uherského Brodu, který je od moravské metropole vzdálen „pouhých“ sto kilometrů, neměl šanci místo na koleji získat. „To, co následovalo, bylo skutečné martyrium. S kamarádem jsme hledali byt, který bychom si mohli pronajmout. Většina z nich ale v reálu vypadala docela jinak než na obrázku nebo se při bližším prozkoumání objevily nějaké vady,“ vzpomíná dnes Rezek. Bytů bylo málo i proto, že někteří majitelé zkrátka studenty ubytovávat nechtějí – bojí se, že jim nebudou pravidelně platit, budou hluční nebo jim poničí zařízení bytu. Ceny většiny bytů, které tehdy realitky nabízely, byly značně nadsazené, protože jejich majitelé věděli, že poptávka ze strany studentů je tou dobou velmi vysoká. Když si po dlouhém hledání nakonec vybrali byt, který se jim zdál přijatelný, museli makléřce na místě složit provizi ve výši jednoho měsíčního nájmu a teprve pak získali kontakt na majitele.

Vlastní zkušenost Radima Rezka přivedla k tomu, že hned v prvním roce studia založil web Studentreality.cz, který měl brněnským studentům pomoci. Podnikání rozjel z vlastních úspor, menší část peněz tvořil příspěvek jeho švagra, který se stal zároveň také investorem projektu. Projekt, jenž původně neměl ambici stát se příliš výdělečným, ale jehož smyslem měla být pomoc studentům, se několikrát proměnil, jak se časem jeho autoři snažili nalézt služby, o které studenti skutečně stojí a za které jsou ochotni zaplatit.

Dnes na něm pracuje tým čtyř lidí, web uveřejňuje nabídky bytů k pronájmu a hledá spolubydlení pro studenty ve všech univerzitních městech v Česku. Rezek ale už pracuje na dalších projektech, které budou sloužit studentům.

Brněnská exekuce Všichni studenti, ať už bydlí na koleji nebo v soukromí, mohou své školy žádat o takzvané ubytovací stipendium. Ministerstvo školství totiž od začátku akademického roku 2005/2006 poskytuje veřejným vysokým školám příspěvek a soukromým školám dotaci, jejíž výše závisí na počtu studentů. „Stipendium pak studentům přiznává příslušná vysoká škola,“ říká mluvčí ministerstva Bohumila Potočná. Student musí studovat prezenčně, nesmí překročit standardní dobu studia a nesmí mít trvalý pobyt v okrese, v němž studuje. Částka, kterou školy pro studenty získávají, se každoročně trochu liší. „V roce 2013 je to 5400 na jednoho studenta,“ říká Potočná.

Není to nijak závratná částka, ale mnohým studentům jistě pomůže. Existence stipendia motivuje i podnikatele, kteří vidí v zajištění studentského ubytování skvělou příležitost. „Občas se na nás s nabídkou nebo kvůli inzerci obracejí investoři, kteří třeba skoupili několik bytů a chtějí je nabídnout studentům. Někdy jde i o malé projekty,“ říká Rezek.

Příležitosti se už chopilo několik společností, které postavily nové soukromé koleje, jež samy provozují. První takový projekt vznikl v roce 2007 v Brně, kde firma Wind Point vybudovala stejnojmennou kolej o 152 místech. Samozřejmostí bylo vlastní sociální zařízení, připojení k internetu zdarma, stejně jako ložní prádlo nebo bezbariérové pokoje. To vše za cenu, která se pohybuje mezi 3100 až 3300 korunami měsíčně – částka sice přijatelná, ale stále o více než třetinu přesahující poplatek za ubytování na veřejných kolejích.

Sen o bezproblémovém podnikání, které musí být úspěšné, se ale nesplnil. Majitelé, jimiž jsou dvě fyzické osoby, se dostali do dluhů kvůli tomu, že neplatili za služby, které si objednávali, a jejich věřitelé podali návrh na insolvenční řízení. Od srpna loňského roku byla vyhlášena exekuce na obchodní podíl obou společníků a minulý týden se v katastru objevila plomba – majitelé s nemovitostí nesmějí nijak nakládat a schyluje se k exekučnímu prodeji. Ten samý den ale bylo stále možné zarezervovat si ubytování na koleji. „Máme volno na dvoulůžkových i třílůžkových pokojích. Rezervaci můžete provést přes internet,“ sdělila nám recepční kolejí s tím, že není problém ubytovat se na kolejích až do konce letního semestru. Majitelé kolejí na zaslané dotazy nereagovali.

Přidává se Praha V hlavním městě až do začátku tohoto akademického roku žádné soukromé koleje neexistovaly. Prolomit to se pokusili majitelé firmy Apartman Student, kteří stejnojmennou ubytovnu postavili v kunratickém areálu vysokoškolských kolejí. Jak uvádějí na svém webu, nabízejí 115 dvou-, tří- a čtyřlůžkových pokojů, a to za ceny začínající na 219 korunách za den. Třílůžkové pokoje mají balkon a čtyřlůžkové terasu. Platí se v podstatě za stejné služby jako v brněnském Wind Pointu, tedy veškeré energie, výměna lůžkovin každé dva týdny a kabelové připojení k internetu. Koleje mají i studentský klub a restauraci.

Částka blížící se sedmi tisícům korunám měsíčně ale není pro každého. Na které studenty projekt cílí, není jasné, ani majitelé Apartman Student týdeníku Euro na zaslané dotazy neodpověděli. Studentům, kteří školu s dotazem na ubytování osloví, doporučuje projekt Apartman Student například soukromá Metropolitní univerzita. „Většinou se jedná o studenty hlásící se do prvního ročníku studia, ve vyšších ročnících si obvykle nacházejí ubytování sami v podnájmech a podobně,“ uvedl Michal Klíma, rektor Metropolitní univerzity.

Od příštího akademického roku hodlá podobný projekt rozjet také francouzská skupina Hamilton & Co. Pro budoucí koleje nazvané K Botiči nyní rekonstruuje objekt v pražských Vršovicích, kde ještě donedávna sídlila Komerční banka. „Projekt bude dokončen v červnu letošního roku,“ uvedl Francois Banfi, šéf pražské centrály společnosti. Kolej bude mít 92 pokojů, většinou dvoulůžkových, vybavených ledničkou, připojením k internetu a stejně jako konkurenční projekt i vlastním sociálním zařízením.

V budově bude navíc fitness centrum, restaurace a několik studoven. Cena za ubytování bude začínat na pěti tisících korunách měsíčně.

Soukromé školy by spolupráci s provozovatelem soukromých kolejí uvítaly, už proto, že mnohé z nich lákají studenty ze zahraničí. „Vzhledem k tomu, že se snažíme studentům nabízet co nejlepší služby, určitě se nebráníme jednání o možné spolupráci,“ odpověděl rektor Klíma na dotaz, zda by jeho škola měla zájem podepsat dlouhodobou nájemní smlouvu, jež by jí zajistila určitý počet míst.

Francouzská firma prý jedná s několika univerzitami, které by s ní chtěly smlouvu uzavřít. „Jejich úkolem je vyučovat a umím si představit, že mohou mít strach vzít na sebe finanční riziko, že jimi pronajatá místa nebudou obsazena. Jenže to je velmi omezené, protože požadovaná cena za ubytování je nízká a nabízíme malý počet pokojů,“ tvrdí Banfi.

Nedůvěřivé banky Jedním z důvodů, proč se francouzská skupina rozhodla přestavět bývalou kancelářskou budovu nacházející se v rezidenční oblasti na koleje, byly zkušenosti jejích zaměstnanců.

„Mají problém ubytovat své děti, které začínají studovat na vysoké škole. Nechce se jim pronajmout jim byt se všemi poplatky, které k tomu patří – za energie, připojení k internetu, a také zaplatit poplatek makléři za zprostředkování a kauci, kterou majitel obvykle požaduje,“ říká Banfi.

„V západní Evropě mohou developeři počítat s podporou od státu, který buď přímo podpoří výstavbu, nebo investorovi poskytne daňovou úlevu či je garantem pro banku, pokud si chce vzít na výstavbu úvěr. To pomohlo například fondu Blackstone a několika menším investičním fondům vstoupit na tento trh,“ připomíná Banfi.

V Česku je problém nejen to, že státní podpora neexistuje, ale i skutečnost, že finanční ústavy s tímto trhem nemají žádné zkušenosti. „Diskutujeme nyní s několika bankami, které zaujal náš projekt i to, že máme zkušenosti s rezidenčním developmentem a nájemním bydlením. Schvalovací proces přesto trvá déle, než je obvyklé v jiných případech,“ říká Banfi.

Společnosti proto pomohla dohoda s firmou PSJ, která je dodavatelem stavby a s níž se domluvila na kalendáři plateb. l

Soukromé školy by spolupráci s provozovatelem soukromých kolejí uvítaly, už proto, že mnohé z nich lákají studenty ze zahraničí.

O autorovi| Pavla Kreuzigerová • kreuzigerova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Donald Trump a Hillary Clintonová během svého prvního prezidentského klání.

Předpověděli brexit. Teď odepisují Hillary

 Spam - ilustrační foto

Oko za oko. Se spamery se nejlépe vypořádá robot

 Nicolas Sarkozy

Sarkozy by se pokusil zvrátit brexit novou smlouvou o EU

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Uber chce globálně rozvážet jídlo. Vstoupí do více než dvacítky zemí

 Policie (ilustrační foto)

Zavedení kontroly hranic může trvat pět hodin, ukázalo cvičení

Řecké pobřeží (ilustrační obrázek)

Čedok vrací polovinu v Eso travel původnímu majiteli

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče