Štěkající miliardy

17. září 2012, 00:00 - Petra Pelantová
17. září 2012, 00:00

V krizi si lidé utáhnou opasky sami. Za své psy ale utratí klidně víc. O jejich peníze se hlásí stále nové firmy

Roman Hrabal, šéfmanažer Grandhotelu Pupp, bydlí v Praze, do své pracovní rezidence v Karlových Varech dojíždí. Obvykle ho doprovází anglický buldok Hugo. Ne vždy je to ale možné. „Našel jsem pro svého psa školku. Nedávám ho tam pravidelně.

Pokud mi pracovní povinnosti nedovolí brát ho s sebou, je tato možnost perfektní,“ pochvaluje si Hrabal. Stejnou psí školku, která se nachází v pražské Písnici, navštěvuje i bišon Flop manažerky a spolumajitelky pražské restaurace Kogo Renaty Savić. Den pobytu zde vyjde na 350 korun. „Možná se to bude zdát finančně neúnosné, jenže není nutné tam posílat psa každý den, stačí i jednou týdně,“ říká Savić.

„Mám zkušenost se psími školkami ze zahraničí a nyní se tento trend dostává i do Česka, což je pozitivní. Když si někdo pořídí psa, měl by se mu věnovat. A v takovém zařízení, kde je v kontaktu s ostatními psy, se perfektně socializuje,“ dodává.

Našlápnutý byznys Příběhů, jak spořivá důchodkyně kupuje svému psímu miláčkovi výběrovou šunku, zatímco pro sebe volí levný salám anebo neváhá utratit tisíce za lékařské vyšetření, když sama řeší bolest tlumícími léky, bylo sepsáno nespočet. Už ale nejde jen o miliardy utracené za psí pochutiny a pamlsky nebo o astronomické účty za veterináře. Byznys kolem psů nepolevuje a do slušně rozjetého vlaku hodlají naskočit další.

Na psí hotely, kde domácí mazlíčci zůstávají přes noc, si už Češi zvykli. Využívat školky, tedy místa, kam lze ráno psího kamaráda přivést a večer zase vyzvednout, se ale teprve učí. Vtipkování přitom není namístě. Žádný jiný segment trhu nedokáže otvírat peněženky Čechů tak snadno jako „psí byznys“.

Růst o desítky procent ročně

Jen pro ilustraci. V roce 2010 se do Česka dovezlo krmivo pro psy a kočky za 2,5 miliardy korun. Detailní statistika o tom, co čeští psi ročně projí, neexistuje, na odhadech ale lze stavět. Z údajů společnosti Nielsen vyplývá, že ročně jenom za krmivo pro psy a kočky utratí lidé více než čtyři miliardy korun.

V drtivé většině se přitom jedná o útraty za psí společníky. Mimochodem šetření stejné společnosti ukazuje, že například od poloviny roku 2006 do poloviny roku 2007 utratili majitelé zvířecích mazlíčků o miliardu méně a už tehdy šlo o meziroční nárůst čítající desítky procent. „Z hlediska významnosti jednotlivých prodejních kanálů se na první místo řadí hypermarkety, kde se uskuteční 46 procent objemu prodejů veškerého zvířecího krmiva, což představuje obrat ve výši zhruba 1,8 miliardy korun,“ upřesňuje aktuální statistiku Rostislav Zábranský ze společnosti Nielsen. Tím ovšem náklady na mazlíčky nekončí.

Minimálně dvě miliardy ročně, jak odhaduje společnost GfK, vyinkasují veterináři. Pokud si totiž Češi připustí, že v útratách za psi by se ve výjimečných případech mohli omezit, u plateb za lékařskou péči je něco takového vyloučeno.

Útraty za psí hotely, kadeřnické a kosmetické salony za zvířecí miláčky nebo ve zvířecích buticích zatím žádné statistiky ani průzkumy nesledují, ovšem dle odhadů i tento segment dosahuje na sedmimístnou sumu.

Právě o tyto „štěkající miliardy“ se hodlají ucházet nové projekty psích školek. Mimochodem zatímco za psi přesahují roční útraty dle kvalifikovaných odhadů sedm miliard korun, například za dětské hračky vydali Češi necelých pět miliard korun.

O poslední přírůstek mezi zařízeními poskytujícími denní péči o psy a tedy hlásícími se o peníze jejich majitelů, kteří šetřit na svých miláčcích rozhodně nehodlají, se postarala společnost For Dogs. Ta rozjela projekt s názvem Školka pro pejska letos v červenci. Majitelé koupili dům v Písnici. Nemovitost zrekonstruovali, aby byla celá k dispozici psům. Nikdo z personálu tam nebydlí. „Denní pobyt stojí 350 korun, pes může zůstat i přes noc, za což účtujeme pět set korun,“ popisuje majitel padesátiprocentního podílu společnosti For Dogs Ondřej Bambas. „Inspirovali jsme se v zahraničí, kde je taková nabídka zcela běžná,“ dodává. Denně je tu maximálně dvanáct psů a majitelé přijímají pouze malá či střední plemena. „Toto omezení je zcela záměrné, abychom se klientům zvládli věnovat,“ vysvětluje jednatelka a spolumajitelka Markéta Choulíková.

Přivést a odvést, vykoupat a ostříhat Právě omezeným výběrem psů, kteří do této školky mohou, se firmě For Dogs daří lákat i lidi, jako je Roman Hrabal nebo Renata Savić, kteří nechtějí své psy dávat do kolektivu, kde jsou velké rasy a značný počet psů. Savić dokonce rozjela reklamu psí školce ve své restauraci. Doporučení je přitom nejlepší a také nejlevnější reklama, povědomí o existenci školek se rychle šíří. Právě vytížení manažeři neváhají připlatit za doplňkové služby jako například vykoupání či stříhání psa. „Nabízíme klientům i možnost, že psa ráno vyzvedneme a večer ho zase vrátíme, o tuto službu roste zájem,“ tvrdí Choulíková, která s nápadem otevřít školku pro pejska přišla. Někteří lidé proto zaplatí za jednodenní pobyt včetně doplňkových služeb i více než tisíc korun.

„Chodí ale i lidé z okolí, kteří potřebují psa třeba jednou v týdnu pohlídat. Zvíře tady má kamarády a perfektně se naučí zvládat psí kolektiv. Pro výchovu psa ideální příležitost.

Rozhodně se nejedná o žádnou snobárnu, jak někdy zaznívá.“ Investice do projektu jsou podle majitelů nově otevřené psí škol ky značné. „Fungujeme teprve od června, ale máme plno a vzhledem k tomu, že lidé využívají i doplňkové služby, se náš model zatím vyplácí. Uvidíme během zimy, už teď máme objednávky na rezervaci místa,“ prozrazuje Choulíková. „Splácíme dům, ale víc psů na úkor výdělku brát nechceme, neboť právě kvůli omezení se nám daří lákat klienty, kteří nakonec utratí tolik, jako kdybychom měli třeba trojnásobek psů,“ říká.

Tržby? Stovky tisíc měsíčně První školka pro čtyřnožce v České republice vznikla před čtyřmi lety. Rozjela ji bývalá realitní manažerka a v minulosti také průvodkyně, která žila sedm let v Tunisku, Lenka Šetková. „Nelze říct, že bych měla plán na několik let dopředu. Začínala jsem hlídáním tří čtyř psů na pražském Žižkově. Kvůli velkému zájmu jsme se ale přesunuly do Dolních Počernic,“ popisuje svou zkušenost majitelka psí školky Happy Dog Počernice. I ona potvrzuje, že rozjet tento druh byznysu není vůbec snadné. Na rozdíl od své nově vzniklé konkurence sháněla pro své svěřence prostory k pronájmu, nikoli ke koupi. „Sehnat pronájem na tento podnikatelský záměr bylo hodně složité. V drtivé většině nás majitelé nemovitosti odmítli, když jsme jim sdělili, jaký je náš plán,“ vypráví Šetková.

Konkurenci při svém startu neměla. „Teď už se jenom dívám, zda a co všechno po mně nově vzniklé školky kopírují,“ zlobí se, ale dodává: „Na druhou stranu mě to víc pohání v tom, abych vymýšlela něco nového.“ O služby je velký zájem. „Jednou jsme tu měli pětatřicet psů,“ líčí. Jednoduchým propočtem vychází denní tržby při ceně 350 korun za jednoho svěřence na 12,3 tisíce korun. Při takové vytíženosti by měsíční tržba přesahovala i 350 tisíc korun. V této kalkulaci přitom nejsou zahrnuti psi, kteří zůstávají přes noc. Šetková ale tvrdí, že denní průměr vychází na dvacet svěřenců. „Je třeba si uvědomit, že investice jsou obrovské a s pejsky vždy musí někdo čtyřiadvacet hodin denně být, pokud jsou zde někteří i přes noc,“ namítá Šetková. „Všechny peníze, které jsem měla z podnikání, šly na rozjezd psí školky. Investovat ale musím neustále,“ zdůrazňuje.

Několikrát se prý snažila žádat o dotace či grant na svůj byznys, ovšem neuspěla. „Bylo mi řečeno, že Praha něco podobného nepotřebuje.“ Snaží se i psí hotely Potenciál tohoto byznysu přitom dokazuje i fakt, že některé psí hotely už začaly denní hlídání také nabízet. Zvířecích školek se už chytla i první pojišťovna. Zatímco pojištění pro mazlíčky poskytují už tři společnosti – Slavia pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna a Česká pojišťovna – psí školka v portfoliu pojistného domu, v tomto případě jde o pojišťovnu Generali, je premiérou. „Ke konkrétním obchodním případům se z důvodů obchodního tajemství nevyjadřujeme. Individuálně je možné pojistit cokoli. Primárním a základním vstupem je podrobná analýza konkrétních potřeb daného klienta. Z obecného pohledu tak existuje prostor k růstu i ve zdánlivě specifických segmentech pojištění,“ uvedl Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny Generali, která zatím samostatné pojištění psů nenabízí, pouze v rámci pojištění domácnosti.

Zatímco si Češi v rámci úspor dokážou utáhnout opasky, o útratách za psí kamarády se totéž rozhodně říct nedá. „Někteří lidé jsou schopni zaplatit cokoli, jen aby se jejich psi měli dobře,“ říká Gabriela Schneider, majitelka Psí školky z Grygadaru, která vznikla v Hodoníně. „Klienti zde nechávají měsíčně tisíce korun, zájem o naše služby roste, proto rozšiřujeme nabídku. Nyní chceme nabídnout denní péči o pejsky firmám,“ popisuje » své plány Schneider. Denně vezme maximálně dvanáct psů a do nabídky služeb zařadila také výcvik. „Jezdí k námi klienti z Rakouska, získáváme klientelu, kterou bychom nečekali,“ tvrdí Schneider.

Psí národ, psí HDP Provozovatelé podobných zařízení ale nemusejí spoléhat na příliv zahraniční klientely. V Česku jí je totiž až dost. Z šetření společnosti GfK vyplývá, že psa má 41 procent domácností, což odpovídá zhruba dvěma milionům psích mazlíčků. Přesná čísla neexistují. Ne každá domácnost totiž svého čtyřnohého přítele přihlásí na úřadě. Navíc neexistují centralizovaná data. Například jenom v Praze je dle statistik zhruba devadesát tisíc přihlášených psů, v Brně třicet tisíc. K tomu je ale nutné připočíst ty nezaregistrované.

Z dat společnosti GfK rovněž plyne, že nejméně chovají psy lidé s příjmy do 5500 korun a nad 11 501 korun. První skupina zdůvodňuje svou nechuť ke psům tím, že nemá dostatek peněz, druhá zase tím, že chybí dostatek času.

Pokud jde o počet psů na obyvatele, Česko drží velmi vysoký podíl. Například v USA, které se chlubí vůbec nejvyšším počtem psů na světě (viz tabulku Psí ráje), vychází jeden pes na čtyři obyvatele. Česká republika, která má zhruba pětadvacetkrát méně obyvatel než USA, se chlubí jedním psem na pět Čechů. Potenciálem trhu se ale zabývají i elitní poradenské společnosti. Například firma PricewaterhouseCoopers ve své aktuální studii s názvem Český trh krmiv pro zvířecí mazlíčky tvrdí, že existuje prokazatelný vztah mezi růstem HDP a tím, jak lidé utrácejí za své psy. Materiál z letošního roku ukazuje, že ještě v roce 2000 činil objem potravin, které lidé kupují a které jsou přímo určené psům, jedenáct procent. Zbytek tvořila „člověčí“ strava, kterou psí mazlíčci zkonzumovali.

Během deseti let se přitom tento poměr výrazně proměnil. V roce 2010, kdy se vzhledem k roku 2000 český HDP na obyvatele zvedl o necelých sedmdesát procent, už kupované krmivo určené pro pejsky tvořilo více než pětinu toho, co zkonzumovali, říká studie PwC z roku 2012.

Jakkoli možná vypadají tato data neuvěřitelně, zejména na vesnici, kde je drtivá většina české psí populace, totiž krmí tyto mazlíky lidskou stravou, neboť je to vychází levněji.

Čísla mluví jasně. Projekty psích školek sice mohou na první pohled vypadat jako podnikatelský záměr odsouzený k neúspěchu či jako pokus o vtip. Jestliže se ale zadařilo první psí pekárně anebo psím švadlenám, není důvod pochybovat o úspěchu psích školek.

Psí ráje

Žebříček zemí s největším počtem psů (v mil.)

1. USA 61,080

2. Brazílie 30,051

3. Čína 22,908

4. Japonsko 9,650

5. Rusko 9,600

6. Jihoafrická republika 9,100

7. Francie 8,150

8. Itálie 7,600

9. Polsko 7,520

10. Thajsko 6,900

pramen: MapSoftWorld.com

Čtyřnohé školky

Kolik stojí denní péče o psa (v Kč)

Název Město Cena

Školka pro pejska Praha–Písnice 350

Psí školka Happy Dog Praha–Dolní Počernice 350

Psí školka z Grygadaru Hodonín 200

Moravia Dog School Brno 250

pramen: Nielsen, GfK

Luxus, nebo samozřejmost?

Podíl jídla určeného psům, kam patří například granulované krmivo či konzervy, na celkových potravinách, které čtyřnozí domácí mazlíčci zkonzumují

(srovnání let 2000 a 2010, v %)

pramen: Euromonitor, PricewaterhouseCoopers

Česko 11 21

Maďarsko 15 28

Polsko 5 10

Rumunsko 1 10

Švýcarsko 54 68

Německo 56 61

Francie 51 58

Útraty za psí hotely, kadeřnické a kosmetické salony pro zvířecí miláčky nebo ve zvířecích buticích dle odhadů dosahují na sedmimístnou sumu

Existuje prokazatelný vztah mezi růstem HDP a tím, jak lidé utrácejí za své psy

Mazlíčci za miliardy

Kolik Češi ročně utratí za psy (v mld. Kč)

4,2 Krmiva

2,0 Veterinární péče

1,0 Ostatní

pramen: Nielsen, GfK

O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče