Stát vyhlíží nového nájemce pro české území v hamburském přístavu

12. října 2014, 10:20 - Petr Weikert, Euro
12. října 2014, 10:20

Díky územím v hamburském přístavu může Česko s lehkou nadsázkou říkat, že má přístup k moři. To je ale asi tak všechno, čím se může pochlubit. Zanedbané plochy potřebují milionové investice, jejich význam od osmdesátých let upadl až do současného marasmu. Přesto v tichosti začíná boj o to, kdo bude mít lukrativní místa pod palcem.

Ministerstvo dopravy i přesto, že teprve vloni uzavřelo osmiletou smlouvu s novým nájemcem, právě na trhu sonduje, kdo by přístavy mohl využít.

V nájmu má plochy od loňska společnost Eko Logistics, která zpracovává kovové odpady, provozuje mezinárodní logistiku a stavební činnost. Na Labi má v Česku jeden areál v Kolíně (druhý pak mimo dosah řekyv Týnci nad Labem) a Hamburk je pokračováním říční cesty na moře. K provozování přístavišť se firma po nezájmu jiných uchazečů sice dostala bez otevřeného výběrového řízení, pro stát je ale její přítomnost v Německu oproti předchozímu stavu výhodná.

Před ní v Hamburku působila Československá plavba labská (ČSPL) a smlouva se státem byla postavena tak, že Česko každý rok doplácelo částku kolem sedmi milionů korun. „V Hamburku jsme investovali řádově miliony korun, šlo vesměs o havarijní opravy. Máme zájem toto území využívat dlouhodobě. V našem oboru je návratnost investic dlouhodobou záležitostí,“ říká jednatel společnosti Eko Logistics Jan Smetana.

Nájem domluvilo ještě bývalé vedení ministerstva

Jenže ministerstvo si s jeho firmou příliš nerozumí; nájem se upekl ještě za bývalého vedení úřadu. Už více než rok se třeba nesešla společná pracovní skupina, která má za úkol rozvoj území řešit, komunikace obou stran se zúžila na čistě provozní záležitosti.

Úřad Antonína Prachaře, respektive podřízené Ředitelství vodních cest, navíc plánuje změny, které se firmy mohou významně dotknout. „Probíhá prověřování konkrétních nabídek zájemců o využívání přístavního území. Poté rozhodneme, jakým způsobem bude přístavní území dále spravováno a rozvíjeno,“ říká mluvčí ministerstva Andrea Volaříková. Pro Eko Logistics je to překvapení.„Nevíme nic o žádných možných změnách,“ říká Jan Smetana.

Ministerstvo se netají tím, že není spokojeno, jak pod správou Smetanovy firmy Hamburk funguje. „Současný nájemce za roční trvání svého kontraktu zatím provozuje pouze ubytovací služby a pronajímá kanceláře a halu. Prostory bohužel nejsou využívány pro vodní dopravu a firma ministerstvu dopravy zatím ani nepředložila konkrétní jasnou představu o využívání přístavního území za tímto účelem,“ říká mluvčí Volaříková. Podle Jana Smetany ale už probíhají jednání o nákupu lodí. „O projektu využití vodních cest jednáme a spolupracujeme s několika dalšími exportéry,“ doplňuje.

Celý článek si můžete přečíst v pondělním vydání týdeníku Euro


Čtěte také:

České území v hamburském přístavu roky chátrá. Brzy ale může vydělávat

České a saské přístavy na Labi soutěží se železnicí. Chtějí dát lepší ceny

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče