Stát pomáhal firmám, které byly u zdržení prací na D1

Petr Weikert/Euro 24. ledna 2015, 07:00
24. ledna 2015, 07:00

I když nabrala oprava dálnice D1 u Velké Bíteše zhruba sedmiměsíční skluz, nachystal resort dopravy za vlády Antonína Prachaře pro stavební firmy dárek. V době, kdy už nebylo pochyb o tom, že OHL ŽS a Alpine Bau nedokončí opravy včas, uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic se sdružením firem dodatek ke smlouvě, kterým se zavazuje zaplatit plnou cenu, tedy zhruba 600 milionů korun, bez ohledu na to, kdy se stavba skončí.

Stavební společnosti se tak nemusejí obávat, že jim na účet přijde částka snížená o přibližné dvousetmilionové penále.

„Strany se zavazují sporná práva jakkoliv neuplatňovat a nevymáhat proti druhé straně, a to zejména v soudním řízení, nepostoupit je třetím osobám, nezapočíst je proti pohledávkám druhé strany ani nečinit jakékoliv kroky, které by byly v rozporu s účelem tohoto dodatku, do vyřešení sporu,“ píše se doslova v dodatku smlouvy.

O dodatku, v němž se stát vzdal započtení penále oproti vyplacené ceně, se až dosud nevědělo. Podle poslanců, kteří činnost ministerstva dopravy sledují, udělal stát velkou chybu. „Ujednání zavánějí jednostranně nevýhodným plněním v neprospěch investora,“ komentoval poslanec František Laudát (TOP 09) ze sněmovního podvýboru pro dopravu.

Ministerstvo dopravy za vlády Antonína Prachaře prezentovalo jen některé části. Například tu, že si stát a firmy sednou k jednomu stolu, aby se společně bavily o tom, kdo způsobil zpoždění stavby, a že v případě nedohody, ke které nakonec došlo, začne věc řešit soud.

Zlomek sumy

Firmy jako vstřícný krok slíbily státu složit bankovní záruky, z nichž by se platily jejich případné závazky. Dvacet milionů je ale jen zlomkem sumy, kterou by měl stát požadovat.

Současné vedení ministerstva dopravy v čele s Danem Ťokem viníky nehledá. „Dodatek ke smlouvě byl motivován snahou pokračovat bez dalšího zdržení v modernizaci tehdy už rozpracovaného úseku, na kterém byla pro řidiče omezena doprava,“ říká mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

Kdy se vlastně mělo začít?

Jádro sporu státu a firem je v tom, odkdy se má vlastně počítat zahájení prací na opravovaném úseku. Čili jak velké zpoždění vlastně je. Podle ředitelství silnic to má být od května 2013, kdy zpřístupnilo staveniště. Podle firem je to až září, kdy se vyřešily problémy, na které při zahájení prací narazily.

„Ke zpoždění stavby došlo v důsledku dopředu nepředvídatelných fyzických podmínek v podloží. Jelikož je dle obchodních podmínek vyřešení této situace na objednateli, bylo nutné si s ním vyjasnit rozsah a způsob sanace,“ píše OHL ŽS v oficiálním zdůvodnění.

Podle šéfa kanceláře generálního ředitele OHL ŽS Tomáše Psoty se sdružení ještě baví s ŘSD o mimosoudní dohodě. Plnou vinu ale odmítá. „Nedomníváme se, že by zhotovitel způsobil zpoždění stavby,“ říká Psota. K výhodnosti nebo nevýhodnosti podepsaného dodatku se OHL ŽS nevyjádřilo.

Neopravujte, my to zaplatíme

Sporný dodatek není jediným rozporuplným krokem, který při opravách D1 ministerstvo dopravy udělalo. Stavebním firmám pomohlo i v případě oprav úseku u Větrného Jeníkova. Práce tam mají na starost Collas CZ a Porr. I když firmy deklarovaly, že stihnou opravy včas, rozhodlo v létě ředitelství silnic o přerušení prací a dokončení v příštím roce. Podle ministerstva dopravy to bylo proto, že v té době už bylo jasné, že zhotovitel nestihne opravu v levém jízdním pruhu dokončit včas, a bylo nutné zajistit smysluplný provoz.

„Pro tuto část dálnice D1 na Vysočině jsou obvyklé rychlé nástupy zimy. V případě sněžení v situaci, kdy je zde svedena doprava do čtyř zúžených jízdních pruhů na jedné polovině dálnice, by došlo k nebezpečným situacím a ke komplikacím při zimní údržbě,“ říká Tomáš Neřold. Odsunutí prací na jaro hodnotí pak ministerstvo jako „velmi nepříjemné“. Opět ale žádné prověřování nechystá. „Faktem je, že šlo o složité rozhodnutí, které na sebe vzalo tehdejší vedení organizace a postavil se za něj i bývalý ministr dopravy,“ říká mluvčí.

Peníze půjdou z eráru

Jenže podle kritiků udělal stát chybu. Když sdružení firem formálně o zastavení prací nepožádalo samo, může nyní od viníka, tedy státu, požadovat zaplacení nákladů. Na stavbě totiž musí mít třeba ostrahu, musí si prodloužit pronájem strojů, kancelářských prostor, pojištění a podobně. Takzvané zodpovědní závazky jdou za objednavatelem (pokud se jich firmy nevzdají), a navíc je neproplácejí eurofondy. Peníze tak budou muset jít v plné výši ze státního rozpočtu.

Když Antonín Prachař opouštěl křeslo ministra dopravy, nešlo o zcela dobrovolný krok, byť ho tak na veřejnosti „jeho“ hnutí ANO prezentovalo. Prachař tehdy natruc všem v závěrečné řeči pochválil svůj resort a tvrdil, že ředitelství silnic funguje skvěle. Nemohl lépe ukázat, jak chabý přehled o svém úřadu měl. l


Čtěte více o rekonstrukci D1:

Antimonopolní úřad zrušil tendr na rozšíření D1. ŘSD v něm chybovalo

Stát se jde soudit s OHL ŽS. Kvůli zpoždění modernizace D1

Oprava D1 u Jihlavy se odkládá na příští rok. Do zimy by se nestihla

Musíte si přečíst

Itálii čeká v sobotu státní pohřeb. Počet obětí stoupl…

Zákaz burkin na plážích se ve Francii ruší

Pivovar AB InBev bude po převzetí SABMilleru propouštět

Fed se chystá na zvýšení sazeb. Podmínky tomu přejí

Česko mělo třetí nejvyšší dotace z EU na obyvatele v…

Škoda rozšíří výrobu v Číně. Včetně speciální verze…

Michal Horáček: Jen já a lidi
Michal Horáček, známý textař a možný prezidentský kandidát, v pořadu Euro TV slibuje, že se v kampani obejde bez politických stran i sponzorů. Agituje za pragmatický vztah k Číně, ale zároveň zůstává zastáncem EU. Islám je podle něj s českým prostředím nekompatibilní.
Zhlédnout další videa