Stará dobrá auta

21. července 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
21. července 2014, 00:00

Skupinu Bosch táhne vzhůru automobilová technika. I díky Česku, říká Klaus Huttelmaier, šéf koncernu pro střední Evropu

Německá firma Bosch u nás za posledních deset let investovala téměř 900 milionů eur. Nedávno například rozšířila své Servisní centrum elektrického nářadí v Mikulově, kam se vozí opravovat třeba i rakouské vrtačky. Dlouhodobě se ale stuttgartský koncern potýká s nedostatkem lidí. Sehnat v Česku kvalitní zaměstnance je stále těžší. „Desítka inženýrských míst v naší továrně v Českých Budějovicích zůstává permanentně neobsazená,“ upozorňuje Klaus Huttelmaier, reprezentant Bosch Group v Česku, který ze své pozice zodpovídá také za pobočky na Slovensku a v Rakousku.

* Bosch se zaměřuje na moderní technologie, jako jsou mikromechanické senzory a asistenční systémy řízení. Jak to jde dohromady s tradičním byznysem v Česku? Vstřikování paliva mezi high-tech moc nepatří…

To byste české inženýry urazil. Třeba v Českých Budějovicích se vyvíjejí moduly pro neutralizaci výfukových plynů, což je špičková práce. Ale nemusí jít zrovna o supermoderní technologie. Za patnáct dvacet let bude stále běžnější, že třeba domácí plynový kotel bude plně napojený přes senzory a čidla na internet. Jde tedy o to, skloubit staré technologie s těmi velmi moderními, což je úkol mimo jiné pro naši termotechniku v Krnově a Městě Albrechticích. O konektivitě se hodně píše, musíme si ale uvědomit, že je to výhled do budoucna. Rozhodně nechystáme žádnou revoluci, výroba se kvůli tomu ze dne na den nezmění. Máte pravdu v tom, že jádro našeho byznysu je jinde. Nechci říct, že ve starých technologiích, protože to by nebyla pravda. Ale řekněme v těch odzkoušených.

* Náklady na práci jsou v Česku stále nižší než v Německu. Jak si ale stojíme v konkurenci střední a východní Evropy?

Třeba v Rakousku je pracovní síla samozřejmě dražší. Na druhé straně je tamější pracovní trh mnohem pružnější. Neexistují tam téměř žádné ochranné lhůty, můžete nabírat zaměstnance a propouštět je velmi flexibilně. A přitom má Rakousko jednu z nejnižších nezaměstnaností v Evropě. Pro mě je to úspěšný model, který by Česko mělo následovat. Když se podívám dál po regionu, pak musím říct, že Česko také pokulhává v aktivní péči o investory. V Maďarsku, Bulharsku nebo Rumunsku je to jiné. Tam se nám daří uzavírat strategická partnerství s vládami.

* Německé firmy si u nás stěžují na to, že nemohou sehnat kvalifikovaný personál. Jak je na tom Bosch?

Český trh vykazuje dlouhodobý nedostatek inženýrů a techniků. Bohužel váš vzdělávací systém stále upřednostňuje teorii před praxí. Myslím, že je to velké riziko, které může vést ke ztrátě konkurenceschopnosti. Bosch se proto zapojil do vládního pilotního projektu Pospolu a v Jihlavě a Českých Budějovicích nabízí výukové moduly jak pro žáky, tak učitele.

* Jak a kdy by se mělo s kvalitním technickým vzděláváním začínat?

Obávám se, že na základní škole je skoro pozdě. Máme tendenci odmala děti vzdělávat v jazycích, ale na techniku jako bychom zapomínali. Podle mě je to také hodně genderová otázka. Studium nebo práce v technických oborech jsou považovány za doménu mužů. V otázce zaměstnávání žen jsme u vás narazili na bariéru. Stojíme o ně, nabízíme jim zkrácené pracovní úvazky, staráme se o individuální řešení, rádi bychom je dál vzdělávali. Ale ony samy často z osobních důvodů odmítají. Je za tím celkové společenské klima a obecná otázka role ženy v rodině, domácnosti a práci. Proto si myslím, že názory na technické vzdělávání je třeba tříbit už v mateřských školkách.

Za 15 či 20 let bude stále běžnější, že třeba domácí plynový kotel bude plně napojený přes senzory a čidla na internet.

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít