Stará dobrá auta

21. července 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
21. července 2014, 00:00

Skupinu Bosch táhne vzhůru automobilová technika. I díky Česku, říká Klaus Huttelmaier, šéf koncernu pro střední Evropu

Německá firma Bosch u nás za posledních deset let investovala téměř 900 milionů eur. Nedávno například rozšířila své Servisní centrum elektrického nářadí v Mikulově, kam se vozí opravovat třeba i rakouské vrtačky. Dlouhodobě se ale stuttgartský koncern potýká s nedostatkem lidí. Sehnat v Česku kvalitní zaměstnance je stále těžší. „Desítka inženýrských míst v naší továrně v Českých Budějovicích zůstává permanentně neobsazená,“ upozorňuje Klaus Huttelmaier, reprezentant Bosch Group v Česku, který ze své pozice zodpovídá také za pobočky na Slovensku a v Rakousku.

* Bosch se zaměřuje na moderní technologie, jako jsou mikromechanické senzory a asistenční systémy řízení. Jak to jde dohromady s tradičním byznysem v Česku? Vstřikování paliva mezi high-tech moc nepatří…

To byste české inženýry urazil. Třeba v Českých Budějovicích se vyvíjejí moduly pro neutralizaci výfukových plynů, což je špičková práce. Ale nemusí jít zrovna o supermoderní technologie. Za patnáct dvacet let bude stále běžnější, že třeba domácí plynový kotel bude plně napojený přes senzory a čidla na internet. Jde tedy o to, skloubit staré technologie s těmi velmi moderními, což je úkol mimo jiné pro naši termotechniku v Krnově a Městě Albrechticích. O konektivitě se hodně píše, musíme si ale uvědomit, že je to výhled do budoucna. Rozhodně nechystáme žádnou revoluci, výroba se kvůli tomu ze dne na den nezmění. Máte pravdu v tom, že jádro našeho byznysu je jinde. Nechci říct, že ve starých technologiích, protože to by nebyla pravda. Ale řekněme v těch odzkoušených.

* Náklady na práci jsou v Česku stále nižší než v Německu. Jak si ale stojíme v konkurenci střední a východní Evropy?

Třeba v Rakousku je pracovní síla samozřejmě dražší. Na druhé straně je tamější pracovní trh mnohem pružnější. Neexistují tam téměř žádné ochranné lhůty, můžete nabírat zaměstnance a propouštět je velmi flexibilně. A přitom má Rakousko jednu z nejnižších nezaměstnaností v Evropě. Pro mě je to úspěšný model, který by Česko mělo následovat. Když se podívám dál po regionu, pak musím říct, že Česko také pokulhává v aktivní péči o investory. V Maďarsku, Bulharsku nebo Rumunsku je to jiné. Tam se nám daří uzavírat strategická partnerství s vládami.

* Německé firmy si u nás stěžují na to, že nemohou sehnat kvalifikovaný personál. Jak je na tom Bosch?

Český trh vykazuje dlouhodobý nedostatek inženýrů a techniků. Bohužel váš vzdělávací systém stále upřednostňuje teorii před praxí. Myslím, že je to velké riziko, které může vést ke ztrátě konkurenceschopnosti. Bosch se proto zapojil do vládního pilotního projektu Pospolu a v Jihlavě a Českých Budějovicích nabízí výukové moduly jak pro žáky, tak učitele.

* Jak a kdy by se mělo s kvalitním technickým vzděláváním začínat?

Obávám se, že na základní škole je skoro pozdě. Máme tendenci odmala děti vzdělávat v jazycích, ale na techniku jako bychom zapomínali. Podle mě je to také hodně genderová otázka. Studium nebo práce v technických oborech jsou považovány za doménu mužů. V otázce zaměstnávání žen jsme u vás narazili na bariéru. Stojíme o ně, nabízíme jim zkrácené pracovní úvazky, staráme se o individuální řešení, rádi bychom je dál vzdělávali. Ale ony samy často z osobních důvodů odmítají. Je za tím celkové společenské klima a obecná otázka role ženy v rodině, domácnosti a práci. Proto si myslím, že názory na technické vzdělávání je třeba tříbit už v mateřských školkách.

Za 15 či 20 let bude stále běžnější, že třeba domácí plynový kotel bude plně napojený přes senzory a čidla na internet.

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít