Srpnové tváře dějin

22. září 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
22. září 2014, 00:00

Světoznámé snímky dokumentující pražské jaro jsou konečně k vidění i v místě svého vzniku

Své nejznámější fotografie pořídil americký amatérský fotograf Paul Goldsmith v Praze roku 1968. Bylo mu tehdy 19, po střední škole pracoval v Izraeli a pak na svém skútru cestoval Evropou.

V Praze nadšené reformami ho nejvíce zaujaly kavárničky pulzující životem, optimismem a kreativitou.

Jeho snímky však ukazují jinou atmosféru pražského jara, na místo totiž dorazil jen chvíli předtím, než do tehdejšího Československa vjelo více než čtyři tisíce tanků a 165 tisíc příslušníků vojsk zemí Varšavské smlouvy. Invazi sledoval dva dny.

„Měl jsem výjimečný pocit důležitosti historického okamžiku a účasti na tragické události, svědčící o marném odporu proti hrubé síle sovětských vojsk,“ vzpomíná Goldsmith na chvíli, kdy pořizoval snímky, které následně vyvolala kancelář agentury AP. Pět si jich i koupila a objevily se na předních stranách světových novin i časopisů.

Goldsmith si v USA zvolil jinou kariéru a jeho snímky odpočívaly 40 let, než se potkal s majitelem sanfranciského grafického studia Pacific Digital Image Jiřím Bártou, který se na nich dokonce i poznal. Goldsmithovi pomohl sestavit knihu, která má za sebou už druhé vydání.

Snímky od té doby cestovaly po výstavách od Chicaga po JAR. Nyní jsou k vidění i v pražské galerii a kavárně Krásný ztráty. l

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče