Souboj technorychlíků

23. června 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
23. června 2014, 00:00

Firmy z technologických odvětví se znovu utkají o umístění v žebříčku nejrychleji rostoucích společností

Malé a střední české technologické firmy si letos opět zasoutěží. Příležitost, jak svoje výsledky porovnat s konkurencí, nabízí patnáctý ročník soutěže Technology Fast 50, kterou vyhlašuje společnost Deloitte.

Žebříček seřazuje společnosti na základě ročního růstu tržeb ve třech kategoriích. Do Technology Fast 50 se mohou přihlásit firmy s ročními výnosy minimálně 50 tisíc eur v období 2009 až 2013, kategorie Vycházející hvězdy sleduje společnosti s výnosy 30 tisíc eur, které v oboru působí mezi třemi a pěti lety, a kategorie Velká pětka vyžaduje po společnostech v roce 2013 výnosy nad 25 milionů eur.

„Jedinečnost soutěže spočívá v možnosti poměřit své síly nejen mezi technologickými firmami v České republice, ale i v dalších zemích středoevropského regionu,“ řekl Zdeněk Křížek, partner v oddělení ICT poradenství a řízení rizik ve společnosti Deloitte. Účastí v soutěži se firmy zároveň přihlásí i do nadnárodního žebříčku v rámci regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika), a mají tak šanci zúčastnit se slavnostního předávání cen koncem tohoto roku v Londýně. Registrace do projektu, jehož mediálním partnerem je vydavatelství Mladá fronta, probíhá do 17. července. Výsledky pak budou vyhlášeny v polovině října.

Sedm statečných Nejvyšší zastoupení v loňském kole tvořily firmy, které se zaměřují na vývoj softwaru, bylo jich takřka 60 procent. Následovali poskytovatelé internetových služeb se čtvrtinovým podílem a desetina firem se zaměřovala na oblast telekomunikací a sítí.

Z Česka se v regionální soutěži umístilo sedm firem, z toho v hlavní kategorii pět.

Jednou z nejúspěšnějších byla firma Internet Shop, provozující portál Parfums.cz. S růstem 824 procent mezi lety 2010 a 2012 se zařadila těsně za vítěze i v kategorii Velká pětka, jíž vévodila polská společnost Goclever s růstem 832 procent.

„Soutěže se budeme účastnit i letos, v minulých letech nám přinesla hlavně obchodní kontakty spíše než kontakty z řad koncových zákazníků,“ říká Radek Ondrášík, marketingový ředitel Parfums.cz. Další růst si firma pojišťuje mimo jiné zkrácením doručovacích časů.

V Brně také zprovoznila logistické centrum, jež má umožnit rychlejší expanzi na zahraniční trhy. Pustila se i do kamenných obchodů.

Mezi Vycházejícími hvězdami se loni na čtvrtém místě objevil český vývojář mapových aplikací pro web a mobilní zařízení Geosense, který rostl o 594 procent, na devátém místě pak vývojář chytrých mobilních řešení Inmite s růstem 328 procent. I Geosense hodlá svou účast zopakovat, z minulého ročníku si firma odnesla zvýšené povědomí o značce a motivaci pro zaměstnance. „Rychle jsme rostli a upevnili si pozici lídra na poli mapových portálů pro místní samosprávu a expandovali jsme do dalších segmentů v privátním sektoru,“ říká jednatel firmy Ladislav Čapek. Jeho firma, která loni dosáhla tržeb deset milionů korun a prakticky celý zisk investovala do dalšího rozvoje, také pod značkou Cleerio založila pobočku v USA a získává první komerční zakázky v těžařském sektoru. Přenosné komunikace Komu se bude v žebříčku dařit letos, ukáže podzim. Napovědět ale mohou trendy technologického trhu, které se stále více naklánějí k přenosným zařízením. Podle průzkumu společnosti Deloitte TMT Prediction 2014 mezi nimi mají stále na síle nabírat takzvané phablety – tedy chytré telefony připomínající velikostí tablet – má se jich prodat 300 milionů kusů.

Mezi aplikacemi pak povedou služby zaměřené na komunikaci. Během letošního roku má být každý den z přenosných zařízení odesláno 70 miliard zpráv, ale 70 procent má jít mimo kanál tradičních SMS.

„Vnímáme také stále větší důraz na bezpečnost daný tím, jak roste počet mobilních zařízení a ‚závislost‘ na aplikacích, jež si uživatelé instalují. Souvisí s tím i rozšiřování elektronického obchodování a využívání bankovních služeb z těchto zařízení,“ doplňuje další oblasti pro možný úspěch technologických firem Petr Viktora, partner v oddělení ICT poradenství společnosti Deloitte.

Češi v rychlé padesátce

Umístění technologických firem z ČR v hlavním žebříčku

Deloitte Technology Fast 50 v roce 2013

Umístění Název firmy Růst (v %) Předchozí

pořadí

12 Internet Shop 824 7

30 Invea-Tech 363 -

36 Zoom 295 49

International

39 Insia 262 35

49 Y Soft 174 -

Corporation

Zdroj: Deloitte

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče