Souboj technorychlíků

23. června 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
23. června 2014, 00:00

Firmy z technologických odvětví se znovu utkají o umístění v žebříčku nejrychleji rostoucích společností

Malé a střední české technologické firmy si letos opět zasoutěží. Příležitost, jak svoje výsledky porovnat s konkurencí, nabízí patnáctý ročník soutěže Technology Fast 50, kterou vyhlašuje společnost Deloitte.

Žebříček seřazuje společnosti na základě ročního růstu tržeb ve třech kategoriích. Do Technology Fast 50 se mohou přihlásit firmy s ročními výnosy minimálně 50 tisíc eur v období 2009 až 2013, kategorie Vycházející hvězdy sleduje společnosti s výnosy 30 tisíc eur, které v oboru působí mezi třemi a pěti lety, a kategorie Velká pětka vyžaduje po společnostech v roce 2013 výnosy nad 25 milionů eur.

„Jedinečnost soutěže spočívá v možnosti poměřit své síly nejen mezi technologickými firmami v České republice, ale i v dalších zemích středoevropského regionu,“ řekl Zdeněk Křížek, partner v oddělení ICT poradenství a řízení rizik ve společnosti Deloitte. Účastí v soutěži se firmy zároveň přihlásí i do nadnárodního žebříčku v rámci regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika), a mají tak šanci zúčastnit se slavnostního předávání cen koncem tohoto roku v Londýně. Registrace do projektu, jehož mediálním partnerem je vydavatelství Mladá fronta, probíhá do 17. července. Výsledky pak budou vyhlášeny v polovině října.

Sedm statečných Nejvyšší zastoupení v loňském kole tvořily firmy, které se zaměřují na vývoj softwaru, bylo jich takřka 60 procent. Následovali poskytovatelé internetových služeb se čtvrtinovým podílem a desetina firem se zaměřovala na oblast telekomunikací a sítí.

Z Česka se v regionální soutěži umístilo sedm firem, z toho v hlavní kategorii pět.

Jednou z nejúspěšnějších byla firma Internet Shop, provozující portál Parfums.cz. S růstem 824 procent mezi lety 2010 a 2012 se zařadila těsně za vítěze i v kategorii Velká pětka, jíž vévodila polská společnost Goclever s růstem 832 procent.

„Soutěže se budeme účastnit i letos, v minulých letech nám přinesla hlavně obchodní kontakty spíše než kontakty z řad koncových zákazníků,“ říká Radek Ondrášík, marketingový ředitel Parfums.cz. Další růst si firma pojišťuje mimo jiné zkrácením doručovacích časů.

V Brně také zprovoznila logistické centrum, jež má umožnit rychlejší expanzi na zahraniční trhy. Pustila se i do kamenných obchodů.

Mezi Vycházejícími hvězdami se loni na čtvrtém místě objevil český vývojář mapových aplikací pro web a mobilní zařízení Geosense, který rostl o 594 procent, na devátém místě pak vývojář chytrých mobilních řešení Inmite s růstem 328 procent. I Geosense hodlá svou účast zopakovat, z minulého ročníku si firma odnesla zvýšené povědomí o značce a motivaci pro zaměstnance. „Rychle jsme rostli a upevnili si pozici lídra na poli mapových portálů pro místní samosprávu a expandovali jsme do dalších segmentů v privátním sektoru,“ říká jednatel firmy Ladislav Čapek. Jeho firma, která loni dosáhla tržeb deset milionů korun a prakticky celý zisk investovala do dalšího rozvoje, také pod značkou Cleerio založila pobočku v USA a získává první komerční zakázky v těžařském sektoru. Přenosné komunikace Komu se bude v žebříčku dařit letos, ukáže podzim. Napovědět ale mohou trendy technologického trhu, které se stále více naklánějí k přenosným zařízením. Podle průzkumu společnosti Deloitte TMT Prediction 2014 mezi nimi mají stále na síle nabírat takzvané phablety – tedy chytré telefony připomínající velikostí tablet – má se jich prodat 300 milionů kusů.

Mezi aplikacemi pak povedou služby zaměřené na komunikaci. Během letošního roku má být každý den z přenosných zařízení odesláno 70 miliard zpráv, ale 70 procent má jít mimo kanál tradičních SMS.

„Vnímáme také stále větší důraz na bezpečnost daný tím, jak roste počet mobilních zařízení a ‚závislost‘ na aplikacích, jež si uživatelé instalují. Souvisí s tím i rozšiřování elektronického obchodování a využívání bankovních služeb z těchto zařízení,“ doplňuje další oblasti pro možný úspěch technologických firem Petr Viktora, partner v oddělení ICT poradenství společnosti Deloitte.

Češi v rychlé padesátce

Umístění technologických firem z ČR v hlavním žebříčku

Deloitte Technology Fast 50 v roce 2013

Umístění Název firmy Růst (v %) Předchozí

pořadí

12 Internet Shop 824 7

30 Invea-Tech 363 -

36 Zoom 295 49

International

39 Insia 262 35

49 Y Soft 174 -

Corporation

Zdroj: Deloitte

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a…
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít