Sólo pro Křetínského

24. října 2016, 00:00 - Pavel Páral
24. října 2016, 00:00

Dnešní ocenění firmy i po odečtení vysokého zadlužení výrazně přesahuje sto miliard korun

Jízda, kterou sedmým rokem jede s Energetickým a průmyslovým holdingem (EPH) Daniel Křetínský, je fascinující.

Kdyby mu takto šlapala Sparta, tak dnes pravidelně poráží Barcelonu na Nou Campu. Malá energetická firma, kterou poskládal s Petrem Kellnerem a kolegy z J&T v roce 2009, měla pár tepláren a elektrárnu Opatovice. Křetínský v ní měl podíl osmnáct procent. Dnes jde o energetický kolos vlastnící firmy přepravující ruský plyn do Evropy, těžící hnědé uhlí v Německu a k tomu elektrárny po Evropě a lukrativní distribuční společnosti. Z kontraktu s firmou Macquarie vstupující do infrastrukturní části firmy třicetiprocentním podílem a z ocenění podílu odcházejícího Patrika Tkáče, tak jak je oznámilo EPH, je zřejmé, že dnešní ocenění firmy i po odečtení vysokého zadlužení výrazně přesahuje sto miliard korun. A Daniel Křetínský se má stát 94procentním vlastníkem.

Krátká historie EPH je přehlídkou agresivní akviziční politiky. Křetínský nakupoval, co se dalo. A dalo se toho hodně.

Destruktivní evropskou energetickou politikou deptané velké energetické koncerny prodávaly a stále prodávají, co se dá, a o cenu se až tak moc nehrdlí, protože kupců po trhu běhá docela málo. Nákupy dolů a uhelných elektráren jsou v dnešní době extrémně nízkých cen a panické klimatické politiky řady evropských vlád bezpochyby riskantní investicí, nicméně mají své racionální jádro. Ani energetika založená na opravdu masovém využití obnovitelných zdrojů se bez klasických elektráren neobejde a dříve nebo později bude jejich produkce vyvažována zlatem. Jenže do té doby je třeba se udržet na nohou.

Prudká expanze financovaná dluhem byla dlouho udržována v bezpečném koridoru tím, že si vlastníci nevybírali zisky.

Až před dvěma lety přišel Petr Kellner a odnesl si nějakých pětadvacet miliard. Když si vezmeme, že na začátku do EPH investoval miliard pět, tak dosáhl za pět let krásného pětinásobku a jistě energetiku řadí ke svým nejlepším byznysům.

Nyní se ale Křetínský rozvádí s celou partou z J&T a to bude mnohem dražší.

Dá se dopočítat, že bude muset vyždímat z firmy dohromady kolem sta miliard korun.

Čtyřicet dostane nyní od Australanů, ale i ten zbytek je pořádná rána.

J&T tahle dávka hotovosti nepochybně významně pomůže.

Slibované zaplavení česko-slovenské skupiny čínskými penězi se tak nějak pořád nekoná. CEFC stále nemá svolení českých a evropských regulátorů k překročení desetiprocentního akciového podílu a nezdá se, že by se věci hýbaly nějakým závratným tempem vpřed. Skupina přitom permanentně rozjíždí další projekty, které počítají s dodatečným kapitálem.

Pro EPH to však bude mimořádná zátěž.

Navíc totiž bude muset zaplatit dvacet miliard za Slovenské elektrárny, usiluje o elektrárny v Polsku a rozjety jsou další akvizice v miliardových hodnotách. Nemluvě o projektu plynovodu Eastring, který by měl spojit slovenský tranzitní plynovod s Tureckem.

Reputace Macquarie Křetínskému jistě pomůže při shánění dalšího financování, nicméně se zdá dost pravděpodobné, že pokud má být vyplacena parta z J&T a pokračovat expanze, byť se skromnějšími ambicemi, bude třeba odněkud dočerpat kapitál. EPH tak může začít shánět partnera i pro svou elektrárenskou část nebo se pokusí sehnat peníze na burze. Unikátní situace, kdy velkého evropského energetického hráče fakticky ovládá jeden člověk, tak nemusí mít dlouhé trvání.

O autorovi| paralp@mf.cz ; Pavel Páral, paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Nová konzole od Atari bude herní PC s Linuxem a procesorem AMD. Máme první fotky
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
GeForce GTX 1070 Ti by tu mohla být už za měsíc. Skoro tak rychlá, jako GTX 1080?
Broadcom do mobilů přinese lepší GPS. Navigace se zpřesní až na 30 cm
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít