Snížené kapschovné

05. října 2015, 00:00 - Petr Weikert
05. října 2015, 00:00

Mýto bude levnější, ale dostane ho současný provozovatel Kapsch Tak otevřeně to ministr dopravy ještě nepřiznal. Soutěž, z níž má vzejít nový provozovatel mýta, nahrává firmě Kapsch. Ale chtít od Dana Ťoka, aby s tím něco udělal, není jednoduché. „Jen proto, že z něčeho máme divný dojem, tak ten systém zahodíme?“ klade v rozhovoru pro týdeník Euro řečnickou otázku.

* Na konci srpna vláda schválila koncepci rozvoje mýta. Do roku 2019 by podle ní měla být použita stávající technologie firmy Kapsch. Vy jste navrhoval dokonce ještě delší termín. Jste spokojen?

Dívám se na to pohledem daňového poplatníka. Česká republika si pořídila systém a rozhodla se, že bude mikrovlnný. Někdo ho deset let budoval a my jsme ho spláceli. Dneska ho máme jako nový a mně šlo o to, abychom ten systém využili lidově řečeno do mrtě. Proč si pořizovat další drahou hračku, když můžeme využít to, co máme? Proto jsem navrhoval, aby se soutěžil provozovatel stávajícího systému a abychom se připravovali na dlouhodobější změny, tedy například liberalizaci mýtného systému.

* Ale zakázka na mikrovlnnou technologii pro další roky nahrává společnosti Kapsch. Nebo si to nemyslíte?

Když máte dodavatele, který ten systém deset let provozuje, tak mu situace každopádně nahrává. Kdybych řekl, že ne, bude mě každý považovat za někoho, kdo hraje nějaké hry.

* Tak proč jste navrhoval sedmiletou zakázku určenou de facto pro firmu Kapsch?

Chtěl jsem, aby se výhoda Kapsche co nejvíce setřela, aby bylo vidět, že dáváme šanci i někomu jinému.

* To bych potřeboval vysvětlit. Byla by to přece sedmiletá jistota přísunu peněz, a podle vás by se tím setřela výhoda?

To není pro Kapsch, nebo proti Kapschi. To je pro daňového poplatníka. Já nejsem ani pro Kapsch, ani proti němu. Pro mě je důležitější to, jakým způsobem vybírat mýto nejlevněji pro stát a jak dostat těch devět až deset miliard ročně do Státního fondu dopravní infrastruktury a vrátit je do silnic. Ta mnou navrhovaná smlouva na pět plus dva roky dávala daleko větší šanci, že nám tu technologii bude provozovat někdo jiný než Kapsch. Zkrácení vládou na tři roky znamená, že jsme Kapschi hodně pomohli.

* Pořád tomu moc nerozumím. V čem byl váš sedmiletý návrh jiný než tříletý, který schválila vláda?

Do té soutěže chci pozvat i někoho zvenku, tedy i jiné firmy než Kapsch. Aby se to té firmě vyplatilo, musí se na tendr nachystat. Tedy investovat peníze do přípravy soutěže, vybudovat nové softwarové řešení a další věci. A to samozřejmě stojí peníze, které se nějakou dobu vracejí. Za tři roky trvání zakázky se vrátí velmi těžko. My jsme například jednali s firmou Xerox. Tady je známá zejména kopírkami, ale v USA patří mezi největší poskytovatele mýtného systému. Oni říkali, že o to mají enormní zájem, pokud by soutěž byla vypsána na pět let. Tříletý kontrakt by prý museli velmi zvážit. Ty tři roky, to si jen kupujeme čas.

* Existuje řada pochybností o tom, jak probíhala původní soutěž, kterou Kapsch vyhrál. A teď jako ministerstvo chystáte zakázku, v níž, jak sám říkáte, má právě Kapsch navrch. Nepůsobí to trochu jako další vítězství této firmy, která si vás dovedla zavázat?

Dnes nechci hodnotit, jak se ten systém kdysi vysoutěžil. Samozřejmě vidím věci, které mi přijdou zvláštní. Byla to soutěž, kde nakonec byl jen jeden účastník. Tím se ale zabývali poslanci, měli vyšetřovací komisi. Já si dávám otázku: Jenom proto, že někdo v roce 2006 rozhodl zvláštně nebo nezvláštně, já dneska ten systém zahodím a nebudu ho využívat dál? Jen proto, že máme z něčeho divný dojem, tak to raději zahodíme a koupíme si něco, u čeho stejně divný dojem můžeme získat také?

* Nepředjímáte? Satelitní systém může být přece levnější.

Nevím, jestli ten satelitní systém je opravdu levnější a budeme všichni šťastní, až si ho pořídíme. My bychom měli vést hlavně debatu o tom, co chceme zpoplatnit. Za hnutí, které reprezentuji, říkám, že nemáme silnice v takovém stavu, že bychom měli výrazně rozšiřovat mýto.

* Věříte, že kdyby soutěž na tři roky vyhrál Kapsch, bude mýto provozovat levněji než dosud?

To je naprosto jednoznačné. Už jen z toho titulu, že v posledních deseti letech Kapsch splácel tu velkou investici, která už je dokončená.

* O kolik by mohl být provoz mýta levnější?

Svého času jsem indikoval nějaké procento, ale byl jsem za to kritizován, takže se k němu nevrátím.

* Když jste prezentoval svůj původní sedmiletý plán, spojil jste s ním své působení na ministerstvu. Ze sedmi let jsou ale tři. Zůstáváte tedy?

Ale já přece vyhrál. Jediný aspekt, který z mého návrhu nebyl akceptován, je ta doba. Chtěl jsem pět plus dva roky, ale na tom to nestálo. Důležité bylo, aby se soutěžilo provozování toho, co dnes máme ve svém majetku. Z tohoto pohledu necítím, že bych měl rezignovat. A kdybych byl úplně upřímný, nikdy jsem neřekl, že buď bude po mém, nebo tady nebudu sedět. Na otázku novináře jsem odpovídal, jestli dám hlavu na špalek za to, že ten systém projde a bude dobrý. Pak jsem řekl, že ano, nic víc.

* Proč nikdo nespočítal, jestli není výhodnější výběr mýta satelitní technologií nebo kombinací s mikrovlnnou technologií?

Bavil jsem se se slovinským ministrem dopravy, jak na tom s mýtem jsou. Říkal, že budou vypisovat soutěž a že očekávají, že vyhraje mikrovlnný systém, protože satelitní je dražší. Tady si nikdo neuvědomuje, že když chcete podle satelitu účtovat a vymáhat platby, tak najednou máte stejně robustní systém jako ten mikrovlnný, možná ještě robustnější. Málokdo si uvědomuje, že satelitní systém neznamená, že se zbavíme bran. Brány tam zůstanou, například ty na vymáhání.

* A kdybyste předem neříkali, jakou chcete technologii, a nechali to na soutěži firem?

Ta soutěž je sama o sobě velký problém. Jak to udělat, aby byla technologicky neutrální, když už máme přes tisíc kilometrů osázených prvky mikrovlnného systému? Ten je v přirozené výhodě. Rozhodnutí, které musíme udělat, je, zda rozšířit mýto na další silnice prvních tříd jenom proto, že chci udělat technologicky neutrální soutěž.

* Tedy technologicky neutrální soutěž má podle vás smysl, jen když se rozhodne o širším zpoplatnění silnic prvních tříd?

Jinak by to bylo nefér. Satelit by neměl šanci vyhrát, pokud bych neudělal dostatečně velký balík dalšího zpoplatnění. Na tom se ale musí dohodnout politická reprezentace. Já mám postavit politiky před to, že abych zajistil opravdu neutrální soutěž, je třeba zpoplatnit dalších dva a půl tisíce kilometrů jedniček. Bez toho nelze technologické neutrality, jak jí rozumí současná politická reprezentace, dosáhnout.

* Z tabulek ministerstva dopravy vyplývá, že při srovnání s Polskem a Slovenskem provozuje Česko mýto poměrně draze. Je podle vás provoz mýta drahý?

Jde o rozhodnutí, které udělala vláda Jiřího Paroubka, v níž seděli i někteří ze současných politiků. S tím já teď nic neudělám. Je to tak, jak říkáte.

* Takže provoz českého mýta je drahý, říká ministr dopravy?

Řekněme to jinak. Mohlo být zřejmě pořízeno levněji, ale když se podíváte, že máte dvacetiprocentní výtěžnost, tedy že za dvě miliardy ročně získám deset, tak to není tak špatná investice. Je otázkou, jestli jsme to mohli získávat za jeden a půl miliardy, ale to nevím. Jsem v situaci, kdy mám napravit hříchy minulosti.

* Stihne se výběr případného nástupce firmy Kapsch do konce roku 2016? Máte podle harmonogramu velmi malou časovou rezervu, navíc ředitel Kapsche upozornil, že o přístupu do systému de facto s vaším úřadem nejedná.

Nezastírám, že on má plný dům odborníků na mýto, a já jen pár lidí. Jsem přesvědčený, že soutěž vypíšeme ještě v tomto roce a bude dost času ji dotáhnout do konce. Je ale možné, že pokud se někdo odvolá, budeme muset mít plán B, protože po 1. lednu 2017 by neměl kdo mýto vybírat.

* Nebude pozdě hledat plán B na poslední chvíli v roce 2016?

My ten plán máme už dneska.

* Jak vypadá?

To vám nemohu říci.

* Můžete naznačit alespoň zhruba, čeho by se měl týkat?

Upřímně řečeno nemohu ani naznačovat. Do poloviny října předložíme časový harmonogram mýta a bude jasněji.

* Zabýváte se možností prostého prodloužení smlouvy s Kapschem?

Dneska bych nechtěl spekulovat, jak to bude. Máme každopádně vymyšleno, že to bude v souladu se zákony České republiky.

* Pokud odbočíme, chci se zeptat na údajný stomilionový finanční obnos, který měl za vašeho působení ve stavební firmě Skanska odtéct na úplatky. V srpnu vám policie začala prověřovat úcty. Už je nějaký výsledek?

Mně samotnému to policie neřekla. Dočetl jsem se to z novin. Byl jsem podat vysvětlení na policii. Celé to je věc, která není relevantní. Necítím v tom žádnou aféru, ničeho jsem se nedopustil. Někdo poskládal reportáž, že za jistých okolností mohlo něco nastat, to pak také musí říct co. My jsme veškeré aspekty vysvětlili. Finanční rozdíl, který tam je, je rozdílem mezi cenami stavebních prací v roce 2008 a 2011, kdy klesly na polovinu. Není to tak, že by se ta suma někam zašantročila. Je v účetnictví jednotlivých firem.

* Jaké je to pro vás jako pro ministra, když jste vyšetřován policií?

Nijak to necítím. Myslím si dokonce, že vyšetřování neprobíhá a netýká se mé osoby. Mě policie brala jako svědka.

Nechci hodnotit, jak se ten systém kdysi vysoutěžil. Samozřejmě ale vidím věci, které mi přijdou zvláštní. Báječná léta s Kapschem • Kdo za to může Smlouvu se společností Kapsch na provoz mýtného systému podepsal v březnu roku 2006 ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Z tendru bylo předtím vyloučeno několik zájemců, například italská Autostrade nebo sdružení Mytia. Dodatky ke smlouvě začal chystat v roce 2007 následující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Dodatky upravovaly sankce a termíny pro Kapsch. Jak se později ukázalo, tak mu přinesly i nárok na další zakázky. • Kolik nese mýto Ministerstvo dopravy v roce 2006 uvádělo, že až začnou v roce 2010 platit i auta nad 3,5 tuny, bude systém přivádět do státní kasy až 25 miliard ročně. Mýto vloni vyneslo 9,5 miliardy, v roce 2013 celkem 8,7 miliardy a rok předtím 8,5 miliardy. Z toho jde přibližně 20 procent na provoz a údržbu systému. Kromě Kapsche se na něm podílejí firmy HP, ČSOB, O2, AŽD, Eltodo nebo Cross Zlín. Subdodavatelům plyne kolem 60 procent částky na údržbu a provoz. • Komu co patří V Česku je 265 mýtných bran na 1400 kilometrech, 47 bran je kontrolních. Systém patří státu. Přesto při přechodu na případného nového provozovatele potřebuje pomoc Kapsche. Státní úředníci totiž neumějí pracovat s daty systému. Stát a Kapsch proto nyní řeší takzvanou smlouvu o přístupnosti, která má přechod na případného nového provozovatele usnadnit. • Proč má stát naspěch Smlouva vyprší s koncem roku 2016 a od ledna 2017 by teoreticky neměl kdo vybírat na silnicích mýtné. Ministerstvo dopravy chtělo původně připravit velkou soutěž, kde nechá cenou soupeřit zástupce mikrovlnných a satelitních technologií. Žádný z ministrů ale nestihl ani připravit takzvaný malý tendr na firmu, která by byla poradcem při velké soutěži. Nyní ministerstvo dopravy spěchá. Řeklo, že preferuje stávající technologii Kapsche a vypíše na její provoz výběrové řízení. I kdyby šlo ale vše podle plánu, tendr skončí v říjnu 2016. Pokud se někdo z neúspěšných uchazečů odvolá, což je pravděpodobné, termín konce roku 2016 bude ohrožen. • Nová smlouva Ministr dopravy Dan Ťok chtěl novou smlouvu na pět plus dva roky. Koaliční ČSSD ale dovolila vypsat tendr jen na tři roky. Ministr dopravy zároveň musí konečně nachystat velkou soutěž, kde se utká mikrovlnná a satelitní technologie. (ker) l

O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče