Skrytá síla nenápadného tlačítka

05. května 2014, 00:00 - Jan Sedlák
05. května 2014, 00:00

Dnes je to přístup k mobilu a iTunes, zítra brána pro mobilní platby a jednou možná identifikace pro úplně všechno

Pro mnoho lidí to byl jenom nesmysl a důkaz toho, že Apple po odchodu Steva Jobse na onen svět už není tím, čím býval. Když společnost loni na podzim představila iPhone 5S, jednou z hlavních novinek byla čtečka otisků prstů chytře integrovaná do tradičního kulatého tlačítka pod displejem.

Pro někoho jasný úpadek Applu („vždyť to už mají notebooky několik let“) a důkaz tápání v prázdnotě, pro Apple samotný má tahle nenápadná věc ale mnohem větší a strategický význam do budoucna.

V Cupertinu začali nenápadně. Váš naskenovaný otisk prstu v prvé fázi slouží především jako velice pohodlné přihlašování do telefonu, už není nutné neustále dokola otravně zadávat čtyřmístný kód. Stačí zmáčknout ono tlačítko a ověření totožnosti je hotovo. Kdo to zkusil, už nechce jinak. Na tuto drobnost se napojil i elektronický obchod iTunes, který je s iPhonem a dalšími zařízeními od Applu pevně provázán. Pokud si například chcete koupit hudbu, aplikaci, knihu nebo film, opět už nemusíte potvrzovat své přihlašovací údaje k účtu Applu, stačí otisk prstu.

Platební impérium Apple si tímto získává důvěru uživatelů k tomu, aby pak mohl celou problematiku posunout na mnohem vyšší úroveň. Cílem je vytvořit ze zařízení společnosti centrum vašich elektronických plateb a nákupů. Šéf společnosti Tim Cook na konferenčních hovorech k několika posledním kvartálním finančním výsledkům často mluvil o e-commerce a síle obchodu iTunes. Jasně tím naznačuje, že toto impérium bude chtít rozšířit a že platby ho velice zajímají. Může uspět, uživatelé si totiž otisk prstů oblíbili a prozatím tento projekt vnímají jako bezpečný – mimo jiné i kvůli tomu, že Apple údaje neukládá do cloudu, ale fyzicky do telefonu.

Cookova firma má předpoklady i jinde, provozuje totiž ohromné množství iTunes účtů, které obsahují údaje o kreditních kartách zákazníků. Aktuální číslo mluví o 800 milionech účtů s tím, že drtivá většina z nich karetní data obsahuje. To je skutečně veliké číslo, například rovněž silný Amazon má účtů ani ne 250 milionů a Applu se v tomto ohledu neblíží ani PayPal – jedna z dominant v online platbách. Apple v tomto směru rychle roste, ještě v červnu loňského roku registroval o 40 procent účtů méně.

Cesta Applu k silnému hráči v e-platbách ale nemusí být jednoduchá. Přínos Steva Jobse byl pro Apple mimo jiné v tom, že dokázal oběhat a přemluvit silné vydavatele a vlastníky práv k tomu, aby přistoupili na jeho podmínky a začali nabízet hudbu skrze iTunes.

Něco takového by se hodilo i nyní. Apple sice dělá pohovory se zkušenými průkopníky internetových plateb, pro větší expanzi ale bude muset přemluvit také obchodníky.

Náznak možného vývoje je jasný – Apple už dříve spustil aplikaci Passbook, která zpočátku sbírá například letenky, různé cenové akce a podobně, v budoucnu by to ale mělo být právě centrum pro placení a další podobné aktivity. Velké aerolinky vám v současné době palubní vstupenku do Passbooku rády doručí, u menších firem to ale příliš zvykem není. Prozatím se zdá, že je to tradiční problém slepice/vejce.

Obchod iTunes jako celek je nicméně na vzestupu a ve formě jako nikdy. E-knihy, hudba, filmy a další aplikace jenom za poslední kvartál vygenerovaly 4,4 miliardy dolarů, tedy o 19 procent více než před rokem. I tady ale číhá poměrně velké nebezpečí. Apple sice stále s 63 procenty dominuje digitálnímu prodeji hudby, jeho pozice ale klesá a je velice ohrožena. V posledních měsících totiž narůstá obliba streamování hudby. Služby jako Spotify, Deezer, Google Play a další nabízejí poslech s reklamou zdarma a bez reklamy a s možností stahování skladeb a alb do mobilních zařízení za pravidelný poplatek v řádech pár dolarů měsíčně.

Nejistý proud Čísla firmy Nielsen SoundScan ukazují, že v roce 2013 poprvé v historii klesl počet prodaných digitálních písniček, konkrétně o 5,7 procenta. Apple už do streamovací hry vstoupil se službou iTunes Radio, se kterou se mu podařilo v Severní Americe získat osm procent, trh si ale mezitím rozebrali jiní. Některá čísla mluví i o tom, že v Evropě už Spotify a další iTunes jasně válcují.

Apple se dlouho nechtěl do streamování pouštět, prozatím se totiž nejeví jako extrémně výnosný byznys. Ostatně ani pro samotné vlastníky práv to není nic moc. Ti dnes od Applu z každé prodané skladby v hodnotě 99 centů získají podíl 75 centů. U streamování jsou počty dosti nejasné. Tak například MIDiA Consulting uvádí, že ekvivalentem jednoho zaplacení a stažení písníčky je u streamu zdarma (financovaného reklamou) necelých 250 přehrání. U placeného jsou to pak jednotky přehrání. Podle některých studií a názorů se streaming nikdy nevyplatí, a navíc představuje hrozbu v tom, že si lidé na hudbu zdarma zvyknou.

S hudbou a celkově obchodem iTunes byla vždy pupeční šňůrou svázána samotná zařízení, bez kterých by Apple moc muziky neprodal.

U nich teď visí několik otazníků. Je jasné, že přehrávače iPod už jsou dávno za zenitem a postupně dojde k jejich útlumu.

V posledním kvartálu se jejich prodej propadl o 51 procent. Důležitější jsou samozřejmě iPhony a iPady. I tam se ale situace mírně komplikuje.

Tedy prodeje iPhonu jsou opět rekordní, stejně jako celé finanční výsledky Applu. Mírné obavy pramení z toho, že dominantním hnacím motorem prodejů byl největší asijský operátor China Mobile, se kterým se Cookovi konečně podařilo uzavřít partnerství. I když je na čínském trhu stále určitý potenciál, není jasné, co se stane, až se i tento trh nasytí. Zdá se totiž, že Apple v prodeji iPhonů dosáhl maxima a jen těžko bude hledat nové odbytiště. Afrika a některé další oblasti ještě nejsou na iPhone dost bohaté, a Apple tak bude muset nové modely prodávat dosavadním zákazníkům. Většímu podílu na trhu brání vyšší cena, s tím ale Tim Cook nic dělat nechce – svoji firmu stále považuje za prémiovou značku a jako takovou ji chce také zachovat. Oživení u současných zákazníků s největší pravděpodobností přinese chystaný iPhone

6, který by měl podle dostupných informací přijít s větší obrazovkou. Apple každopádně chce nadále systematicky posilovat v Číně a využít rostoucí střední třídy. V dalších dvou letech chce například ztrojnásobit počet kamenných obchodů Apple Store.

Podobným efektem nasycení zřejmě prochází i iPad. Zařízení, které definovalo oblast tabletů, se v posledních dvou kvartálech propadá, ten poslední přinesl meziroční sešup 16 procent. O Vánocích zřejmě opět dojde k sezonnímu nárůstu, Apple ale opět čelí konkurenci levnějších výrobců a drží se na prémiové ceně. Díky tomu mimo jiné po dlouhé době zase roste marže společnosti, která se blíží 40 procentům.

Co se bude nosit Tim Cook už každopádně naznačil, že ještě letos Apple přijde se zásadními novinkami.

Spekuluje se o nich dlouho a firma možná doopravdy představí svůj příspěvek do takzvaného trhu wearables. Půjde zřejmě o chytré hodinky nebo nějaký chytřejší náramek ve stylu zrušeného FuelBand od Niku.

Wearables je oblast, o kterou se nyní pokouší prakticky každý z výrobců elektroniky, jimž konkurují zástupy nových startupů. Jsou ale pásky přes ruku osazené hromadou čipů v praxi k něčemu dobré? Tedy kromě sportovců, kteří potřebují měřit všemožné ukazatele? Dosavadní praxe ukazuje, že počáteční nadšení uživatelů těchto přístrojů po několika měsících střídá úplně vychladnutí. Zatím si noví majitelé ze začátku skutečně měří všechno možné a s náramkem či hodinkami si hrají, brzy je ale tato činnost přestane bavit a zařízení už jenom leží doma v šuplíku. Současné typy chytrých hodinek jsou navíc velice limitované. Pořád se musejí dobíjet, nemají vlastní SIM kartu pro spojení s internetem a musejí se otravně párovat s mobilem a tak dále.

Všichni teď mluví o chytrých hodinkách a náramcích a čeká se, že Apple to rozsekne. Stejně jako nastartoval trh s chytrými telefony a tablety. Apple má skutečně potenciál doposud uživatelsky nepříliš komfortní a nedodělané modely nahradit něčím, co funguje a třeba může být i užitečné. Zásadní otázkou však je, zda revoluce v technologiích někdy přišla ohlášená. Každý se teď snaží zachytit „další velkou věc“ a každý věří ve wearables a po koupi společnosti Oculus VR Facebookem také ve virtuální realitu. Možná už ale někde v nějaké garáži vzniká něco, co skutečně změní trh.

Tato situace jenom poukazuje na to, jak těžké to Apple s novými produkty může mít. Z nitra společnosti navíc zaznívají hlasy, že Tim Cook je velice přísný na nové projekty a ke každému chce jasné specifikace toho, kolik mohou vydělat a kam až se dostat.

I tak ale platí, nezapomínejte na potenciál kouzelného tlačítka pod displejem. Dnes je to přihlašování k mobilu a iTunes, zítra brána pro mobilní platby a jednou možná identifikace pro úplně všechno. Co třeba konečně zabít SIM kartu a hlásit se k mobilní síti bez ní?

Přehrávače iPod už jsou dávno za zenitem, v posledním kvartálu se jejich prodej propadl o 51 procent. Podobným efektem nasycení zřejmě prochází také iPad. Všichni teď mluví o chytrých hodinkách a náramcích a čeká se, že Apple to rozsekne. Stejně jako nastartoval trh s chytrými telefony a tablety.

Zatím první Podíl výrobců na trhu tabletů (v %)

30,3

Ostatní

4,4

Lenovo

5,1

Asus

7,6

Amazon

33,8

Apple

18,8

Samsung

Zdroj: IDC

Applemánie už pominula Prodeje iPhonu a iPadu (v mil. kusů)

2012

37,4

35,1

26,0

26,9

2013

47,8

37,0

31,2

33,8

2014

51,0

43,7

2012

15,4

11,8

17,0

14,0

2013

22,9

19,5

14,6

14,1

2014

26,0

16,3

Zdroj: Apple 800 mil. uživatelských účtů registruje služba iTunes, drtivá většina z nich obsahuje údaje o platebních kartách. Apple v tomto směru rychle roste, ještě loni v červnu registroval o 40 procent účtů méně.

O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče